اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

نمایندگان اصناف کرمان: از آشوبگران منزجریم/مسؤولان درددل‌های بازاریان را بشنوند

نمایندگان اصناف کرمان با اعلام انزجار از آشوبگران و محکومیت اغتشاشات اخیر از مسؤولان خواستند پای درددل بازاریان بنشینند و حرف‌شان را بشنوند.

نمایندگان اصناف کرمان: از آشوبگران منزجریم/مسؤولان درددل‌های بازاریان را بشنوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، امروز محسن ربیعی رئیس اتاق اصناف کرمان و تعدادی از روسای اتحادیه‌های کرمان در نشست خبری شرکت کردند و ضمن اعلام انزجار از آشوبگران و محکومیت اغتشاشات اخیر اما از مسؤولان خواستند حرف بازاریان را بشنوند و برای رفع مشکلات آنها تلاش کنند.

دستگاه قضایی به‌شدت با آشوبگران برخورد کند

در همین حال رئیس اتاق اصناف کرمان اظهار داشت: اصناف کرمان تاکنون شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده‌اند و در شرایط اخیر نیز رفتار آشوبگران را محکوم می‌کنیم و این حرکات را قبول نداریم.

محسن ربیعی بیان کرد: به‌دنبال این بودند تا به‌نوعی بازار کرمان را تعطیل کنند، اما اصناف ما با همکاری و صداقتی که داشتند پای کار ایستادند و در برابر تهدیدات آشوبگران ایستادگی کردند و مغازه‌ها را باز گذاشتند.

وی تصریح کرد: از دستگاه قضایی استان کرمان تقاضا داریم، به‌شدت و به‌شدت با این آشوبگران برخورد کنند که موجب ضرر و زیان زیادی به جامعه صنفی ما شده‌اند.

ربیعی اضافه کرد: واحدهای صنفی و فعالان اقتصادی هر روز که تعطیل باشند، هزینه‌های سرسام‌آوری دارند پس به‌هیچ عنوان حاضر به‌تعطیلی نیستند مگر اینکه از طریق مراجع ذی‌صلاح به آنها اعلام کنند، شرایط در یک خیابان خوب نیست و باید تعطیل کنید.

وی با اشاره به فراخوان برای تعطیلی سه‌روزه اصناف در سه روز پایانی هفته گذشته ابراز داشت: مغازه‌داران خیابان اقبال کرمان با اینکه از سوی آشوبگران تهدید می‌شدند، اما مغازه‌های‌شان را باز کردند و پای کار ایستادند و امیدواریم با برخورد مقامات قضایی با آشوبگران بتوانیم با آرامش به کاسبی خود بپردازیم و در کمال آرامش در خدمت مردم باشیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: امنیت مغازه‌ها و خیابان‌های کرمان با همکاری اصناف با نیروهای انتظامی و ۱۰۰ درصد کامل بوده است، اما آشوبگران، مغازه‌داران ما را تهدید می‌کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که در اتحادیه‌های صنفی هستند، کسانی که مغازه‌داران را تهدید می‌کردند را شناسایی کردند و این افراد دستگیر شدند.

بازار کرمان روال عادی خودش را دارد

رئیس اتاق اصناف کرمان یادآور شد: هفته گذشته بازار کرمان در حالت عادی خودش بود و مشکل خاصی نداشتیم و همه خیابان‌ها به غیر از یکی، دو خیابان که آشوبگران در آن خیابان‌ها بودند در حالت عادی بوده‌اند و همه واحدهای صنفی باز هستند و روال عادی در جریان است و هیچ مشکل خاصی نداریم.

ربیعی با تاکید دوباره بر اینکه اصناف هم آشوبگران را محکوم می‌کنند و هیچ همکاری و همدستی با آنها ندارند، ابراز کرد: خیلی از تهدیدها با اکانت‌های جعلی است و هیچ ربطی به واحدهای صنفی ما ندارد.

وی عنوان کرد: اصناف کرمان وفاداری خود را به نظام و ولایت و انزجار از آشوبگران را اعلام می‌کنند و از مسؤولان قضایی می‌خواهد با آشوبگران برخورد کنند.

هرکس از بام می‌افتد، کله بازار می‌شکند

رئیس اتحادیه صنف پالوده، بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: اصناف یک بخش حقیقی است که کارش ارتزاق و بحث اقتصادی است و کاری به آشوبگران نداریم و هرکسی در حوزه خودش باید باشد و ما کار خودمان را انجام می‌دهیم تا جایی که امنیت‌مان ایجاد شود.

حمیدرضا ثنایی ادامه داد: گاهی کار به جایی می‌رسید، ما را تهدید می‌کردند تا مغازه را ببندیم و از طرف دیگر مثلا اتاق اصناف می‌گفتند، باز باشید و هر اتفاقی می‌افتد مانند دوران کرونا اصناف متضرر می‌شوند و به قول قدیمی‌ها «هر کس از بام می‌افتد، کله بازار می‌شکند».

وی با بیان اینکه شبانه‌روز دغدغه داشتیم، تصریح کرد: اگر شما هم باشید، وقتی سنگ می‌زنند و شیشه مغازه‌تان را می‌شکنند، می‌بندید و می‌روید و ما باید کنار هم باشیم، اگر بخواهیم خوب باشیم.

بازار با انقلاب بوده و هست

ثنایی ادامه داد: بحث امنیت مربوط به بچه‌های امنیت است و حرف اصناف این است، شما امنیت ما را تامین کنید، ما هم مغازه را باز می‌کنیم و روزی ما دست مردم است.

وی با تاکید بر این موضوع که بازار با هیچ کس همراهی نمی‌کند، تصریح کرد: کار ما بازاری‌ها بیزینس است و روز باید مشتری بیاید تا شب دخل‌مان را جمع کنیم و کاری به سیاست نداریم.
ثنایی با بیان اینکه ما بازاری‌ها در کنار مردم و در کنار سیستم هستیم، ابراز داشت: ما امنیت می‌خواهیم و با کسی هم کار نداریم، فقط امنیت‌مان را تامین کنید.

رئیس اتحادیه صنف پالوده، بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ کرمان یادآور شد: بازار از اول انقلاب در خدمت نظام بوده است و همچنان هم هست.

مغازه‌داران را تهدید می‌کنند

اما رئیس اتحادیه صنف الکترونیک کرمان هم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی جلساتی که در چهار روز گذشته با مسوؤلان امنیتی و انتظامی کرمان داشتیم، فقط و فقط بر این تاکید کردیم که بحث امنیت اصناف تامین شود.

محسن ودیعتی تصریح کرد: در روزهای گذشته شاهد این بودیم که مثلا یک نفر با موتور از کنار مغازه‌ها رد می‌شد و تهدید به شکستن شیشه و یا تحریم مغازه‌داران می‌کرد.

وی با بیان اینکه سه، چهار روز بسیار سختی برای ما گذشت، بیان داشت: همه می‌دانستیم، فراخوانی داده شده است بنابراین باید هرچه سریع‌تر راهکار پیدا می‌کردیم و آن را برای این سه روز اجرا می‌کردیم و به طور مثال این نشست خبری باید قبل از این برگزار می‌شد و ما از طریق رسانه‌ها با مردم سخن می‌گفتیم و اینکه بازار کاری به این فراخوان ندارد.

ودیعتی تصریح کرد: این فراخوان‌ها تمام‌شدنی نیست، زیرا سرویس‌های صهیونیستی و رسانه سعودی پشت آنهاست و در جنگ را فضای رسانه‌ای راه انداخته‌اند و دشمن در این فضا جلوتر افتاده است.

وی افزود: امنیت دادن و مطمئن کردن اعضای اتحادیه‌ها مبنی بر اینکه نه شیشه مغازه شما را می‌شکنند و نه تحریم‌ها تاثیری دارد امری مهم است که باید دنبال شود.

دست نیروهای امنیتی را به گرمی می‌فشاریم

ودیعتی با اشاره به اینکه اتحادیه صنف الکترونیک کرمان ۹۰۴ نفر عضو دارد و ۴۰۰ موبایل‌فروشی در کرمان داریم، اظهار کرد: ما در کنار هم بودیم تا اتفاقی برای اصناف نیفتد و نیروهای انتظامی و امنیتی هم امنیت را تامین کردند و دست‌شان را به گرمی می‌فشاریم و اگر امنیت شهر و اصناف تامین شود، قطعا هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این را قول می‌دهم.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان هم باید حرف اصناف را بشنوند، یادآور شد: همین بچه‌های خیابان اقبال کرمان بودند که روز تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فروشگاه‌ها را بستند تا خیابان برای عبور تشییع‌کنندگان خلوت شود و سرتاسر خیابان را به اعتبار شهید سلیمانی آذین بستند و عکس زدند، این‌ها، همان بچه‌ها هستند.

اصناف را نادیده می‌گیرند

ودیعتی از دلخوری اصناف به علت وجود برخی مشکلات سخن به‌میان آورد و متذکر شد: به‌خاطر بعضی از مشکلات اقتصادی چیزهایی از اصناف نادیده گرفته شد و اگر در خانه هم به برخی مسائل توجه نکنیم، یکسری دلخوری‌ها به وجود می‌آید و جامعه اصناف هم دقیقا یک خانواده بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: از طرف خودم و سایر اتحادیه‌ها می‌گویم ما قطعا در کنار دولت و سیستم امنیتی و انتظامی هستیم و هیچ‌کدام از ما اصناف آموزش‌های امنیتی را ندیده‌ایم که بتوانیم در موقعیت‌های بحرانی عمل کنیم.

روایتی از آنچه در راسته موبایل‌فروشان کرمان گذشت

در عین حال معاون اتحادیه صنف الکترونیک کرمان هم در سخنانی اظهار داشت: مغازه‌داران خیابان اقبال پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه وقتی مطمئن شدند امنیت‌شان تامین است طی نیم ساعت مغازه‌های‌شان را باز کردند و این نشان می‌دهد، تمام بچه‌های ما در مغازه و یا نزدیک مغازه بودند اما از برخورد کلامی یا فیزیکی آشوبگران ترس داشتند.

محمدجواد رضایی بیان داشت: مغازه‌داران خیابان اقبال همین که مطمئن شدند امنیت برقرار شد، مغازه‌ها را باز کردند و تا آخر شب هم فعال بودند و اگر امنیت ما را برقرار کنند، اصناف هم دلیلی برای تعطیلی ندارند.

بازاریان کرمان برای دفاع از خود در برابر آشوبگران آماده هستند

اما رئیس اتحادیه صنف کیف و کفش کرمان در سخنانی اظهار داشت: در این سه روز با همتی که بچه‌های بازار کرمان داشتند، یک نفر از مغازه‌داران بازار یا قدمگاه تعطیل نکردند.

مهدی آتش‌خواه با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی و انتظامی برای تامین امنیت مغازه‌داران تلاش بسیاری انجام دادند، عنوان کرد: هیچ مشکلی به‌وجود نیامد و مغازه ما از صبح تا شب باز بود.
وی تصریح کرد: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند، بکند و ما باید با هم متحد باشیم و ما در بازار کرمان همه با هم متحد هستیم و هیچ آشوبگری نمی‌تواند به بازار لطمه بزند و بازاریان ما برای دفاع از خود در برابر آشوبگران آماده هستند.

آتش‌خواه اضافه کرد: اینکه مثلا ۵۰ نفر می‌آیند و بوق می‌زنند، این اعتراض نیست بلکه اعتراض یعنی میلیون‌ها نفر در خیابان باشند، بنابراین ما باید متحد و پشت هم باشیم تا این فتنه‌ها و آشوب‌ها بخوابد.

کوچکترین آسیب به واحدهای صنفی محکوم است

در همین حال رئیس اتحادیه صنف پوشاک و خشکشویی کرمان به در این نشست خبری اظهار کرد: هر حادثه‌ای که پیش‌آمد می‌کند، جنبه‌های مختلفی دارد و ما هم رسالتی داریم، اینکه من به عنوان فرد در جامعه حرف بزنم، نظر شخصی خودم است اما وقتی نماینده 60 هزار واحد صنفی هستم در واقع از طرف همه آنها حرف می‌زنم.

علیرضا منزلی با تاکید بر اینکه اولویت ما معیشت واحدهای صنفی‌ست، ابراز داشت: کوچکترین آسیب به این واحدها از نظر ما محکوم است حالا این آسیب به علت کرونا باشد یا اغتشاشات، اعتراضات و آشوبگری‌ها.

مطالبه‌گری اصناف از مسیر تعطیلی واحدهای صنفی نیست

وی بیان داشت: به هر دلیلی وقتی ضرری متوجه واحد صنفی ما می‌شود، دل ما به‌درد می‌آید و نمی‌توانیم، ساکت باشیم حالا سیستم خواسته باشد و یا مردم گفته باشند، زیرا بقای یک واحد صنفی به باز بودن است و ۸۰ درصد واحدهای صنفی شهر کرمان اگر یک ساعت تعطیل باشند، اجاره خانه و مغازه و هزینه کسب و کارشان با مشکل مواجه می‌شود.

ودیعتی متذکر شد: نمی‌توان گفت شرایط گُل و بلبل است، اما همه جوانب این داستان‌ها بر روی اصناف تاثیر می‌گذارد بنابراین حتی اگر کسی بخواهد، اعتراض منطقی بکند، راه‌حلش تعطیلی اصناف نیست.

وی اضافه کرد: اصناف و بازاریان ما همیشه بیشترین حضور را داشته‌اند و پای کار بوده‌اند در حالی که مسؤولیتی بر عهده جامعه صنفی نبوده است و ما از رسانه‌ها می‌خواهیم صدای ما اصنافی‌ها را به گوش جامعه برسانید، ما هم مشکلات زیادی داریم، اما مسیر را این نمی‌بینیم که تعطیل کنیم شاید آن مسیر دیگر طولانی‌تر باشد و یا حتی به نتیجه نرسد، اما مطالبه‌گری اصناف از مسیر تعطیلی واحدهای صنفی نیست.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول