اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس من| احتکار و سودجویی، عامل کمبود دارو / با مقصران کمبود دارو قاطعانه برخورد کنید

کمبود برخی اقلام دارو و گرانی آن چند هفته ای است که مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، در همین رابطه سازمان بازرسی کشور ورود کرده است.

فارس من| احتکار و سودجویی، عامل کمبود دارو / با مقصران کمبود دارو قاطعانه برخورد کنید

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: از کمبودهای دارویی مربوط به آنتی بیوتیک‌ها خوراکی با شیوع آنفلاانزا در کشور به یکی از مهمترین دغدغه های مردم تبدیل شده است. همزمان با این کمبود خبرهای مبنی بر احتکار و رسوب مواد اولیه این داروها در گمرک منتشر شد. 

با محتکران کالا برخورد به موقع و قاطع کنید

در همین راستا نیز پویشی در بخش فارس من خبرگزاری فارس من با عنوان «ضرورت برخورد قاطع و به موقع با محتکران کالا» به ثبت رسیده است، در بیانیه این پویش عنوان شده: در این زمان که ایران با انواع و اقسام تحریم‌های ضد بشری دست به گریبان است یک عده احتیاجات روزمره مردم اعم از دارو و غذا و یا تجهیزات پزشکی و یا لوازم یدکی و هر گونه کالایی که مردم احتیاج دارند، احتکار می‌کنند و قوانین موجود نه تنها بازدارنده نیست بلکه موجب جری‌تر شدن آنها نیز شده است پس باید پویشی راه انداخت تا محتکران به اشد مجازات حتی محکوم شوند.

در همین راستا نیز حجت الاسلام محسنی اژه ای ، رئیس قوه قضائیه 23 آبان ماه سال جاری در رابطه با مشکلات پیش‌آمده در حوزه دارو در کشور به مسئولان ذیربط قضائی دستور داد در امر کنترل بازار از هر راهی که ممکن است به دولت کمک و مساعدت کنند و چنانچه افرادی سودجو و نفوذی در حوزه دارو وجود دارند، اقدامات مقتضی قانونی و قضائی را در قبال آنها به عمل آورند.

ورود سازمان بازرسی در موضوع کمبود دارو

در پی کمبود برخی اقلام دارویی با دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور این موضوع در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

سوم آبان ماه سال  جاری ایروان مسعودی اصل، بازرس‌کل امور بهداشت در همین رابطه گفت: در طرح «دارویار» که از ۲۳ تیرماه امسال اجرایی شد قرار بود طی یک برنامه ۲ الی سه ماهه با تعامل سازمان غذا و دارو و هلدینگ های حاکمیتی و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تولید، دیگر شاهد کمبود دارو نباشیم ولی این موضوع طی هفته‌ها و روزهای اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است.

با تعلل سازمان بازرسی و دپو دارو شرکت های دارویی برخورد قاطع خواهیم کرد

بازرس کل امور بهداشت و درمان تأکید کرد: چنانچه سازمان بازرسی به اسنادی برسد که سازمان غذا و دارو در خصوص وظایف خود تعلل داشته یا شرکت‌های دارویی اقدام به دپو دارو با هدف بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند، به صورت قاطع برخورد می‌کند. شرکت‌ها مواد اولیه کافی برای تولید محصول نهایی اقلامی که با کمبود مواجه است را دارا هستند.

خاک خوردن 60 تن مواد اولیه انوع آنتی بیوتیک در انبار شرکت های تولید کننده 

همچنین اشکان میرمحمدی بازرس کل «امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی» سازمان بازرسی کل کشور در همین رابطه گفت:  بررسی‌های میدانی حاکی از این است که ماده اولیه انواع آنتی‌بیوتیک در انبارهای شرکت‌های تأمین کننده به طور کامل فراهم است. به طور نمونه در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی مشخص شد حدود ۳۰ تن ماده اولیه «آزیترومایسین» در انبار این شرکت موجود است و حدود ۳۰ تن دیگر از مواد اولیه این شرکت در گمرک وجود دارد که جمعاً این مقدار برای نیاز ۶ ماهه کشور کافی خواهد بود.

 عوامل مهم امتناع شرکت‌های دارویی از تولید برخی اقلام دارویی

میرمحمدی راجع به امتناع شرکت‌های دارویی از تولید اقلام دارویی آنتی‌بیوتیک گفت: در این بازدیدها «حذف ارز ترجیحی و عدم همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه» و نیز «افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی» دو عامل مهم امتناع شرکت‌های دارویی از تولید برخی اقلام دارویی به واسطه عدم اصلاح به موقع قیمت‌ها توسط سازمان غذا و دارو منتج به زیان شرکت‌های تولیدکننده ناشی از آن عنوان شده است.

دستور اژه ای برای ورود سازمان بازرسی به حوزه کمبود دارو

همچنین در خصوص کمبود دارو نیز بیست و سوم آبان ماه، حجت الاسلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در شورای عالی قضائی اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور به موضوع دارو ورود کرده است؛ در اینجا نیز من تاکید می‌کنم با عنایت به اتفاق رخ داده و شرایط زمانی موجود و در پیش بودن فصل زمستان، جدیت و اهتمام سازمان بازرسی در این عرصه باید بسیار زیاد باشد و به نحوی اتخاذ عمل شود که دسترسی مردم به دارو تسهیل و تسریع گردد و در این زمینه به تعزیرات نیز کمک شود.

وی افزود: ورود مجدانه سازمان بازرسی به مقوله دارو باید به نحوی باشد که دسترسی مردم به اقلام دارویی را تسهیل و تسریع گرداند و نباید خود این ورود، در این زمینه مشکل ایجاد کند.

کشف 245 هزار سرم احتکار شده

گفتنی است، در همین رابطه نیز حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات دستگاه قضا از کشف یک محموله احتکار شده دارویی در یکی از استان‌های کشور حاوی ۲۴۵ هزار سرم در یک مجموعه خبر داد. 

به زودی مشکل کمبود دارو برطرف می شود

سید حیدر محمدی،معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در همین رابطه گفت: با تشکیل ستاد رصد تامین دارو و فعالیت شبانه روزی این ستاد، کمبودهای دارویی بررسی شدند که بخشی از این کمبودها که تعداد آنها کم است، سراسری بوده و نیاز به زمان بیشتری دارد اما کمبود برخی داروها، مقطعی بود که با جابجایی موجودی بین استانها، مشکل برطرف می‌شود.

وی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: بخشی از کمبودهای دارویی مربوط به آنتی بیوتیک‌ها خوراکی بوده که با افزایش تولید و واردات محموله‌ها، این کمبودها رفع می‌شود. 
 
وی افزود: در مورد برخی داروهای حمایتی مانند استامینوفن، بروفن، شربت دیفن هیدرامین و آنتی هیستامین ها، کمبودها در حدی نیست که نیاز به واردات این اقلام دارویی باشد و با افزایش ظرفیت تولید، وضعیت سامان می‌یابد. در بسیاری از استانها مشکل کمبود این داروها برطرف شده و در برخی از استانها که دسترسی آنها به دارو کمتر بوده و یا شرکت‌های پخش سراسری به آن مناطق دسترسی نداشته‌اند نیز از طریق جابجایی بین ذخیره های دارویی، مشکل برطرف می‌شود. 
 
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه کمبودهای دارویی در حال کاهش است، گفت: تا زمان رسیدن به وضعیت پایدار و رفع کمبودهای دارویی، علاوه بر تقویت ظرفیت تولید داخلی، واردات نیز ادامه پیدا می‌کند. در هفته‌های آینده مشکل کمبود آنتی بیوتیک بطور کامل برطرف شود. در حال حاضر اولویت توزیع سرم با مراکز درمانی است و در صورت تامین نیاز مراکز درمانی، مشکل توزیع محدود سرم در داروخانه هم برطرف می‌شود.

با توجه به اینکه در چند هفته اخیر مردم با مشکلات ناشی از کمبود برخی از اقلام دارویی و افزایش چندین برابری قیمت آن دست و پنجه نرم می کردند، لازم است قوه قضائیه و سازمان بازرسی کشور با عاملان و مقصران این موضوع برخورد قاطع کنند و نتیجه آن را به مردم نیز اطلاع دهند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول