اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بروز بیماری هاری در جمعیت گربه‌های شهری استان اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به بروز مواردی از بیماری هاری در جمعیت گربه‌های شهری استان، گفت: به نظر می‌رسد اگر نسبت به این معضل غفلت شود دچار معضلات اساسی خواهیم شد.

بروز بیماری هاری در جمعیت گربه‌های شهری استان اصفهان

شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان به اندازه ۱۵ استان و بالاترین میزان تولید شیر کشور را دارد، همچنین رتبه نخست تولید بوقلمون و ماهیان زینتی، بیشترین تعداد واحد پرورش طیور، رتبه دوم تولید گوشت شترمرغ و تخم‌مرغ و رتبه سوم تولید گوشت قرمز کشور را دارا است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از وظایف بهداشتی کشور در حوزه وزارت بهداشت و حدود ۷۵ درصد در اختیار سایر سازمان‌های همکار است، افزود: مجموع اعتباراتی که به اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با ۲۸ شهرستان در زمینه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تخصیص داده شده است، بسیار ناچیز بوده و به همین دلیل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولیان سلامت و بهداشت کشور درخواست می‌کنیم برای حوزه‌های مورد نظر اعتبارات ویژه‌ای مدنظر قرار دهند تا در حوزه سلامت سایر دستگاه‌ها به درستی نقش ایفا کنند.

موحدی گفت: دامپزشکی کشور از سال ۱۳۰۴ با تشکیل مؤسسه دفع آفات حیوانی تشکیل شد و بعد از آن در سال ۱۳۱۴ قانون تفتیش صحی حیوانات تصویب شد، همچنین سال ۱۳۵۰، قانون سازمان دامپزشکی کشور به تصویب رسید، ساختار و قوانینی که اکنون در سازمان دامپزشکی کشور شاهد هستیم بر اساس قانون سال ۱۳۵۰ است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به قانون سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: وظایف متعددی از جمله تأمین بهداشت، سلامت و فراهم کردن رفاه دام برعهده سازمان دامپزشکی کشور است، همچنین با توجه به نقش اصلی دام‌ها در تولید فرآورده‌های پروتئینی مصرفی انسان‌ها باید برای پیشگیری، کنترل، تضمین سلامت و مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، محصولات خام دامی و فراهم کردن شرایط ورود به بازارهای جهانی نکات بهداشتی رعایت گردد.

وی بیان کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که در سازمان دامپزشکی بیشتر مطرح است، بروسلوز دامی یا تب مالت، سل گاوی، هاری، مشمشه است و باید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی جهت کنترل عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و حیوان انجام شود.

موحدی با بیان اینکه در همه‌گیری کرونا مشخص شد پایه اصلی بیماری‌های موجود در انسان از نوع مشترک با حیوانات است، خاطرنشان کرد: خانواده کرونا ویروس از سال ۱۹۳۸ در حوزه دامپزشکی شناخته شده است.

سالانه با فقر اعتبارات در حوزه دامپزشکی مواجه هستیم

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: سالانه با فقر اعتبارات در حوزه دامپزشکی مواجه هستیم و اعتبارات حوزه دامپزشکی باید کافی و به موقع تخصیص داده شود تا مثمرثمر واقع شود.

وی با بیان اینکه لازم است به بیماری هاری به عنوان معضل نگاه کنیم، اضافه کرد: آمار عملیات واکسیناسیون سگ‌های گله و نگهبان از ابتدای سال جاری تاکنون علیه بیماری هاری بی‌سابقه است، این در حالی است که بیش از ۲۵ هزار قلاده سگ در سطح استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

موحدی با اشاره به معضلات واکسیناسیون سگ‌ها، اضافه کرد: در طول سال در استان اصفهان حدود ۳۰ نفر از همکاران اکیپ مبارزه با بیماری‌ها حین عملیات مایه کوبی دچار شکستگی و پارگی عضله دست و پا می‌شوند.

در سال جاری چهار مورد هاری گربه داشته‌ایم

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به بروز مواردی از بیماری هاری در جمعیت گربه‌های شهری استان، گفت: به نظر می‌رسد اگر نسبت به این معضل غفلت شود دچار معضلات اساسی خواهیم شد، در سال جاری چهار مورد هاری گربه داشته‌ایم که اگر جمعیتی از گربه‌ها به هاری مبتلا شود کنترل این بیماری دشوار خواهد بود و از عهده حیوان گزیدگی ناشی از هاری گربه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نمی‌توان برآمد.

وی افزود: گربه‌ها بیشتر به فرم خشن هاری مبتلا می‌شوند و حین حمله سر و صورت انسان را مورد گزش قرار می‌دهد و معمولا پنجه‌ها به ویروس آلوده است.

موحدی خاطرنشان کرد: تداخل گربه‌های مبتلا به هاری با جمعیت سگ‌های بدون صاحب و ولگرد معضلات بی‌شماری را به وجود خواهد آورد بنابراین پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نیازمند افزایش همکاری فرابخشی بین دستگاه‌ها است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ع/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول