اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

صرفه جویی سالیانه ۳ میلیون متر مکعب آب با اجرای طرح الگوی کشت/ سند الگوی کشت زنجان رونمایی شد

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بوسیله دستاورد‌های الگوی کشت می‌توان به آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی دست یافت، گفت: ۷۲ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که با الگوی کشت می‌توان سالیانه سه میلیون متر مکعب آب صرفه جویی کرد.

صرفه جویی سالیانه ۳ میلیون متر مکعب آب با اجرای طرح الگوی کشت/ سند الگوی کشت زنجان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مراسم رونمایی از سند الگوی کشت استان زنجان با حضور سید مجتبی خیام نکویی،رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مجید ولدان، رییس پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، استاندار زنجان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد.

سید مجتبی خیام نکویی،رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در این مراسم اظهار داشت: تدوین و اجرای نظام کشت محصولات کشاورزی زراعی و باغی مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره برداری بهینه از آب و خاک، گیاه متناسب با ظرفیت‌ها و وضعیت اقتصادی کشور، ملاحظات زیست محیطی در راستای دستیابی به تامین امنیت غذایی پایدار است.

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بعد از ۵۱ سال طرح الگوی کشت در کشور تدوین شده است که هدف از آن، دستیابی به امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی است و هدف این است که مازاد بر نیاز غذایی تولید کنیم.

خیام نکویی با بیان اینکه به وسیله دستاورد‌های الگوی کشت می‌توان به آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی دست یافت، عنوان کرد: ۷۲ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که با الگوی کشت می‌توان سالیانه سه میلیون متر مکعب آب صرفه جویی کرد که در چهار سال آینده می‌توان دوازده میلیون مترمکعب آب از این طریق صرفه جویی کرد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات زیر کشت  به ۱۵ محصول اختصاص پیدا کرد، گفت: در الگوی کشت، استان‌ها قطب تولید برخی از محصولات خاص خواهند شد و سهم هر کدام از استان‌ها به طور جداگانه مشخص شده است که سهم استان زنجان ۲.۳ درصد است.

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه روی ۱۳۳ محصول کشاورزی کار شده است، اضافه کرد: ۱۳ محصول در استان زنجان وجود دارد که با مدیریت خوب می‌توان ۹۰ درصد محصولات را به این ۱۳ محصول اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه به استان‌ها طرح الگوی کشت ابلاغ شده که در چه فصلی چه رقم و محصولی کشت شود، گفت: با اجرای الگوی کشت در سال اول شاهد افزایش ضریب نفوذ از ۶ به ۱۲ درصد، توسعه کشت دیم‌زارها، توسعه کشت دانه‌های روغنی و در نهایت صرفه‌جویی ارزی ۲.۲ میلیارد دلاری را خواهیم داشت.

خیام نکویی ادامه داد: لازمه دستیابی به الگوی کشت مناسب در رسیدن به اهداف تعریف شده همراهی استارت تاپ‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی است.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول