اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ماجرای ترانزیت 50 میلیون تُنی و جاده‌های هرمزگان/ از ترانشه حاجی آباد تا میدان سایت!

ترانزیت سالانه میلیون ها تن کالا از جاده های هرمزگان به توجه ویژه تر دولت به زیرساخت های این استان در زمینه راه نیاز دارد تا بتوان این نقش آفرینی مهم ملی از سوی هرمزگان را با کمترین خسارت و آسیب ایفا کرد.

ماجرای ترانزیت 50 میلیون تُنی و جاده‌های هرمزگان/ از ترانشه حاجی آباد تا میدان سایت!

خبرگزاری فارس هرمزگان - فهیمه شمسی: به تازگی ایران اعلام کرده که روسیه ترانزیت ۵۰ میلیون تن کالا را از مسیر ایران تعیین کرده و انجام این فعالیت عظیم اقتصادی که درآمد بالا و نقشی مهم برای اقتصاد ایران به دنبال دارد، به مهیا ساختن بسترهای مواصلاتی ایمن و جاده های امن و ریلی دو خطه نیازمند است تا بتوان این نقش آفرینی مهم و ملی را با کمترین خسارات و آسیب ایفا کرد و در عین حال مردم محلی از دستاوردهای این توافق و حرکت بزرگ اقتصادی بهره مند شوند.

چرا ترانزیت کالا از مسیر ایران اهمیت دارد؟

ترانزیت کالا از مسیر ایران ضمن داشتن درآمد مناسب سالیانه، در حوزه سیاسی نیز اهمیت ویژه ای دارد. وابسته بودن کشورها به انجام ترانزیت کالاهایشان از مسیر یک کشور خاص سبب نوعی وابستگی سیاسی آنها به کشور مبدا نیز می شود و این توان سیاسی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا می بخشد. در عین حال کشورهایی که از مسیر ایران دست به ترانزیت کالا به کشورهایشان می زنند، عمدتا بدنبال ایجاد باراندازهای اقتصادی و سرمایه گذاری در پس کرانه بنادر ایران نیز هستند و این خود به نوعی جذب سرمایه گذاری خارجی بشمار می رود و ما نمونه آن را از سوی کشور قزاقستان شاهد هستیم که بشدت پیگیر ایجاد بار اندازی اقتصادی در پس کرانه بندر شهید رجایی هستند و سازمان بنادر می بایست با پرهیز از فشل کاری، با سرعت امکان حضور سرمایه گذار طرف قزاقستانی را در ایران و بندر شهید رجایی فراهم آورد.

روس ها در چه وضعیتی از ترانزیت کالا از ایران قرار دارند؟

روسیه مصمم است تا بدلیل عدم دسترسی اش به آبهای گرم، ترانزیت ۵۰میلیون تن کالا را در یک فاصله زمانی مشخص از طریق ایران انجام دهد. این میزان از ترانزیت تاکنون از ایران بی سابقه بوده است و ایفای این نقش از ناحیه ایران در اقتصاد روسیه سبب ارتقای تراز سیاسی کشورمان در آسیا خواهد شد.

به گفته علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تحلیل جامع مباحث حمل و نقلی ما را به این نتیجه می‌رساند که بهترین شرایط برای ارتقای ترانزیت مهیا شده است چرا که تحولات جهانی مانند آنچه در شرق و جنوب آسیا و نیز بین روسیه و اوکراین رخ داده باعث شده تا توجهات به سمت استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران سوق پیدا کند.

صفایی با اشاره به جمع بندی کشور روسیه مبنی جابجایی بخشی از تجارت خارجی خود از مسیر ایران گفت: طبق صحبت‌های مشاور اقتصادی رئیس جمهور روسیه این کشور قصد دارد تا در مرحله اول ۱۵ میلیون تن کالای ترانزیتی و در مرحله دوم به ۵۰ میلیون تن کالای ترانزیتی را از مسیر ایران جابجا کند.

ایران محور ترانزیت کالا در منطقه می شود

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این زمینه می گوید: با تصمیمات کلان اقتصادی صورت گرفته میان ایران و اعضای شانگهای، بسیاری از همسایگان شمالی ایران از جمله قزاقستان، مصمم به این امر هستند که در زمینه توسعه ترانزیت از مسیر ایران وارد سرمایه گذاری در استان هرمزگان شوند و این بستر در هرمزگان در تمامی جوانب مهیا است تا بتوانیم به نقش محوری ایران در ترانزیت کالا در منطقه کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طرف های خارجی با توجه به موقعیت منحصربفرد ایران در منطقه، مایلند تا کالای خود را از ایران عبور داده و حتی در باراندازهایی در درون ایران، محصولات خود را انبارداری کرده و در زمان مشخصی به بازار خود بفرستند و این ویژگی در سواحل هرمزگان و پساکرانه بنادر آن وجود دارد.

هدف گذاری ایجاد بندری جدید در هرمزگان

آنچه در حاشیه سفر کمیسیون عمران مجلس و نیز سفر دبیر شورای توسعه مکران، پررنگ شد، عزم ایران برای ساخت بندری بزرگ با ابعاد بندر شهید رجایی در سواحل مکران و در منطقه سیریک بود. بندری که بتواند با موقعیتی منحصربفرد، ضمن داشتن عمق سرزمینی کافی و عمق دریایی مناسب، سالانه تا ۲۰ میلیون تن عملیات بندری انجام دهد و این بندر بدون شک برای بهره برداری به توسعه راهها و رساندن شبکه ریلی نیاز دارد و چون سیریک تا بندرعباس و شبکه ریلی شمال - جنوب کشور فاصله چندانی ندارد، لذا رساندن زیرساخت های مطلوب به این منطقه زمان زیادی نیاز ندارد و می توان متناسب با اجرای اقدامات اولیه برای ساخت بندرگاه، برای اجرای بسترهای زیرساختی آن نیز اقدام کرد.

وضعیت محورهای هرمزگان چگونه است؟

جاده بندرعباس - سیرجان که یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین راههای کشور بشمار می رود، عملا مبتلا به دردهای مزمنی است که باید برای آنها راه چاره ای اندیشید. این محور مهم در محدوده ۵ کیلومتری شمال حاجی آباد گرفتار ترانشه ای مهلک و پرخطر است که برای اصلاح و بنابر برآوردهای صورت گرفته فقط ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما رها ماندن آن از ۱۰ سال پیش که برای اصلاحش فقط ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود تا حالا که هر روز تصادف و واژگونی محموله مهمی در آن رخ می دهد، موضوعی ضروری بشمار می رود.

 

از سوی دیگر جاده کنونی بندرعباس - سیرجان بخصوص در محدوده کوهستانی آن از جمله در مقاطع مختلفی از تونل تنگه زاغ و گهکم بدلیل محدود بود معبر و حجم وسیع خودروهای وارد شده به جاده، دارای گرفتاری‌هایی برای تردد خودروهای سبک است و بسیاری از حوادث ترافیکی در این محور ناشی از برخورد تریلرهای سنگین با خودروهای سواری است.

شمار بالای روستاهای مجاور با جاده بندرعباس - سیرجان بخصوص حد فاصل بندرعباس تا حاجی آباد و استفاده دست کم 350 هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی هرمزگان و روستاها از این جاده، ضرورت عریض سازی این محور در قالب تبدیل آن به یک آزادراه را با توجه به هدف گذاری‌های بزرگ انجام گرفته را دوچندان می‌سازد.

 

جاده بندرعباس - سیرجان اگر چه این روزها با مختصات جاده‌ای ترانزیتی و کریدوری مهم و راهبردی برای کشور مورد استفاده قرار می گیرد اما ساخت آن عمدتا با هدف تردد مسافری و نهایتا تردد سالانه حجم محدودی از بار  به کانون کشور صورت گرفته و حالا برای ایفای مسؤولیت‌های کلان ملی و بین المللی از سوی این جاده، ضروری است تا دولت از طریق درآمدهای حاصل از انجام ترانزیت، سالانه 30 تا 40 کیلومتر از این محور را بهسازی و یک باند جدید برای هر دو مسیر رفت و برگشت آن تعریف کند.

راههای جنوب به توجه اساسی نیاز دارد

کریدور شرقی - غربی کشور در حوزه سواحل جنوبی و نیز محور کهورستان - لار در میان دو استان هرمزگان و فارس به توجه جدی دولت برای تکمیل و بهسازی نیاز دارد تا عملا بتوان از این محورها نیز به شکل مطلوبی بهره برد. تقریبا هر هفته خبر فوت چند هموطن در محور کهورستان - لار به گوش می‌رسد که ناشی از عدم ایمنی کامل این محور و شلوغ شدن آن در سال‌های اخیر است و بی توجهی به بهسازی این محور، سالانه دهها تن را به گام مرگ می‌کشاند.

همچنین قطعات مختلفی از کریدور شرقی - غربی کشور نیز در محدوده استان هرمزگان هنوز تکمیل نشده و کمبود منابع و کندی اعتبارات سبب توقف در عملیات عمرانی آنها گشته است و همین مسأله تنها در محدوده گچین هرمزگان هر ماه جان چندین نفر را می‌گیرد.

 ضروری است تا نمایندگان هرمزگان که دو تن از آنان در کمیسیون عمران مجلس عضویت دارند و نیز مسؤولان استانی، مطالبات مردم در این زمینه را با در نظر گرفتن چشم انداز آینده توسعه هرمزگان به کانون کشور منتقل کرده و در این زمینه از مسؤولان امر بخواهند تا با روندی متوازن، توسعه محورهای مواصلاتی کشور را مورد توجه قرار دهند. نه این که در استانی شاهد 3 رینگ کمربندی وسیع در پیرامون مرکز استان باشیم اما در استان دیگری که موقعیت ترانزیتی دارد، عملا جاده‌های آن قربانگاه مردم باشد.

همچنین اقدام استاندار هرمزگان در الزام سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد تقاطع غیرهمسطح در میدان سایت (شهدای رادار) در ابتدای خروجی بندرعباس از سمت بندر شهید رجایی اقدام ارزنده‌ای است که باید با پیگیری مکرر، شاهد به ثمر رسیدن آن باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول