اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«رمان نوجوان امروز» قله دوران مدیریت سیدصادق رضایی در کانون پرورشی

طرح«رمان نوجوان امروز» که حمیدرضا شاه‌آبادی دبیرش بود، در شمار بهترین طرح‌های کانون در طول 60 سال قرار داشت. سعی کردیم از نحوه «شکل‌گیری این طرح»، طرح «نویسندگان همراه» و اتفاقات خوب و بدی که در مسیر این طرح رخ داده، صحبت کنیم.

«رمان نوجوان امروز» قله دوران مدیریت سیدصادق رضایی در کانون پرورشی

خبرگزاری فارس ـ گروه کتاب و ادبیات ـ محمدرضا اسماعیلی: در روایت «کانون پس از انقلاب» از دوران مدیریت علیرضا زرین و محسن چینی‌فروشان که در مجموع ۳۱ سال بر این مجموعه مدیریت کردند و درباره بسیاری از اتفاقات بزرگ چون جشنواره‌های قصه‌گویی، پویانمایی و ...، تولیدات سینمایی چون «باشو، غریبه کوچک» و «بچه‌های آسمان»، «عروسک‌های دارا و سارا» و کتابخانه‌های کانون که به مراکز فرهنگی تبدیل شدند در سلسله گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی صحبت کردیم (که در اخبار مرتبط همین گزارش می‌توانید آن‌ها را بخوانید).

در ادامه می‌خواهیم به دوران مدیریت سیدصادق رضایی که از سال‌‌های ۸۸ تا ۹۲ سکاندار کانون پرورش فکری شد، بپردازیم تا روایتی از حرکت کانون در این سال‌ها داشته‌باشیم. یکی از بهترین طرح‌های این دوره مدیریتی و حتی کانون پرورش فکری در طول سال‌هایی که از تأسیس‌اش می‌گذرد، طرح «رمان نوجوان امروز» بود که حمیدرضا شاه‌آبادی رمان‌نویس و خالق آثار پرمخاطبی چون «دیلماج»، «لالایی برای دختر مرده» و «کافه خیابان گوته» دبیرش شد.


حمیدرضا شاه‌آبادی، دبیر طرح «رمان نوجوان امروز»

«رمان نوجوان امروز» چگونه کلید خورد؟

ساعت ۱۰ صبح روز ۲۴ اسفند ماه ۱۳۸۸ جلسه‌ای با حضور نزدیک به ۵۰ نفر از نویسندگان صاحب اثر در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این نشست که با مدیریت سیدصادق رضایی مدیرعامل وقت کانون برگزار شد، کلید کار مجموعه «رمان نوجوان امروز» با دبیری حمیدرضا شاه‌آبادی زده شد. در این جلسه از حاضران دعوت شد تا هرکدام یک رمان با موضوع آزاد و برای گروه سنی نوجوان بنویسند و حداکثر در مدت یک سال  اثر خود را به ناشر بدهند.


سیدصادق رضایی، مدیرعامل وقت کانون پرورش فکری

روز ۲۴ اسفند سال ۸۸ را شاید بشود در تاریخ ادبیات داستانی جای داد

پیشنهاد ناشر مورد استقبال حاضران قرار گرفت و در کم‌تر از یک سال یعنی در ۱۰ اسفند ۸۹ مراسم رونمایی از ۱۴ عنوان رمان این مجوعه برگزار شد. اولین اثر منتشرشده از این مجموعه رمان «صوفی و چراغ» جادو اثر ابراهیم حسن بیگی بود که وی در خصوص این طرح در یکی از یادداشت‌های خود می‌گوید: «روز ۲۴ اسفند سال ۸۸ را شاید بشود در تاریخ ادبیات داستانی جای داد و آن را نقطه‌ عطف یک رویداد مهم و تأثیرگذار در رمان نوجوان نامید.»

انتشارات کانون سالیانه یک یا دو عنوان رمان منتشر می‌کرد

انتشارات کانون سالیانه یک یا دو عنوان رمان منتشر می‌کرد و اگر مثلاً حدود چهار رمان منتشر می‌شد از نظر تعداد رمان‌های منتشر شده سال خوبی بود. در حالی که نوجوان‌ها علاقه زیادی به رمان دارند و پاسخ به این نیاز بیشتر از طریق انتشار رمان ترجمه داده می‌شد که البته تعداد رمان‌های ترجمه هم در آن سال‌ها زیاد نبود.


آثار تولید شده در طرح «رمان نوجوان امروز»

 رمان نوجوان تولید محتوای کیفی می‌کرد

 رمان نوجوان با ضعف‌هایی که در برخی از شاخه‌های کتاب وجود داشت، شروع به کار کرد تا برای نوجوانان تولید محتوای کیفی انجام دهد که البته در این مسیر موفق بود طوری که بسیاری از آثار منتشر شده در این طرح جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی را در همان‌ سال‌های ابتدایی کسب کردند.

طرح «نویسندگان همراه»

در این طرح آثار از طریق یک شورایی با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی، یک کارشناس ثابت و به همراه چند کارشناس متغیر بررسی می‌شدند تا پخته‌تر شوند. البته قبل از این که اثر به شورای بررسی برسد تا با استاندارد‌های رمان نوجوان امروز تطبیق داده شود در طرح «نویسندگان همراه» نقد می‌شد.


ویژند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نویسندگان اثر همدیگر را نقد می‌کردند!

البته در این پروژه نویسندگان همراه بخش مهمی از کار بررسی را انجام می‌دادند. در این طرح نویسنده‌ها به صورت دو به دو به عنوان نویسندگان همراه تعریف می‌شدند. هر نویسنده، نویسنده همراهش کار دیگری را می‌خواند و در مرحله اول، کار را او تصویب می‌کرد. متقابلاً کار او را هم این نویسنده همراه می‌خواند.

 ویژگی مهم پروژه «رمان نوجوان امروز»

 یکی از ویژگی‌های مهم پروژه «رمان نوجوان امروز» این بود که نویسندگان این طرح را از آغاز نوشتن تا اتمام اثر رها نمی‌کردند، بلکه آنها موظف هستند تا ماهی یک بار گزارشی از کارهای صورت گرفته توسط خودشان را به مسئولان این طرح ارائه دهند تا مسئولین طرح بدانند پیشرفت کار نویسندگان به چه صورتی بوده است.

سفرهای استانی برای نوشتن آثاری بهتر!

بعد از مدتی گزارش‌های ماهیانه را در قالب جلساتی جمع‌‌آوری و نویسندگان را دور هم جمع می‌کردند تا آنچه را که نوشته‌اند، خوانده و نقد کنند. این جلسات یکی در میان در تهران و سایر شهرستان‌ها در مراکز فرهنگی کانون برگزار می‌شد تا نویسندگان بتوانند هم آثار خود و دیگران نقد کنند و هم اینکه با فضای فکری نوجوانان در بخش‌های مختلف کشور آشنا شوند.

خروجی طرح «رمان نوجوان امروز» بیش از ۸۰ اثر شد

دقیقاً پس از سه سال از جرقه‌های اجرای طرح رمان نوجوان امروز چهل یک اثر منتشر شده بود و بیش از ۵۰ اثر هم در مراحل مختلف چاپ، تصحیح و تألیف بود که از این میان کتاب‌هایی چون «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده، «صوفی و چراغ جادو» اثر ابراهیم حسن بیگی، «بازگشت هُرداد» کاری از فریبا کلهر، «فصل پنجم، سکوت» به نویسندگی محمدرضا بایرامی، «لالو» از یوسف قوجُق و ده‌ها اثر دیگر به چاپ رسید که به نوبه خودش کاری بزرگ بود. چرا که در همان سال‌ اول رمان «هستی» بیش از ۱۵ هزار مرتبه در ۸۵۸ مرکز فرهنگی کانون در سراسر کشور به امانت گرفته شده بود.

پایان پیام/ ت 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول