اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشست نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور چین لغو شد

یک سخنگوی دولت انگلیس از لغو نشست برنامه‌ریزی شده بین ریشی سوناک و شی جین‌پینگ در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی خبر داد.

نشست نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور چین لغو شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک سخنگوی دولت انگلیس از لغو نشست برنامه‌ریزی شده بین ریشی سوناک نخست‌‌وزیر این کشور و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در اجلاس سران گروه ۲۰ خبر داد و علت آن را «مسائل زمانبندی» اعلام کرد. 

به گزارش رویترز، برنامه نشست سران در جزیره بالی اندونزی به دلیل نشست اضطراری درخواست شده بعد از حمله موشکی در لهستان نزدیک مرز آن با اوکراین که دو کشته داشته، مختل شده است. 

طبق این گزارش، سوناک و شی قرار بود اولین نشست بین رهبران انگلیس و چین را بعد از حدود پنج سال برگزار کنند و دفتر نخست‌وزیری انگلیس پیش‌تر گفته بود که سوناک به دنبال ایجاد روابط «صریح و سازنده» خواهد بود. 

روابط دو کشور در طول دهه گذشته بدتر شده و انگلیس ابراز نگرانی کرده بود که باز بودن در به روی سرمایه‌گذاری چینی می‌تواند خطرات امنیت ملی برای لندن به همراه داشته باشد و همچنین از اقدامات تجاری پکن و «سوابق حقوق بشری» آن در هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ انتقاد کرده بود.

نخست‌وزیر انگلیس پیش از لغو این نشست در گفت‌وگو با خبرنگارانی که او را در سفرش به بالی همراهی کرده‌اند، با اتخاذ مواضع خصمانه علیه چین، پکن را «چالش نظام‌مند» علیه لندن خواند و از تسلیح تایوان در صورت حمله چین به این جزیره حمایت کرد. (جزئیات بیشتر)

او در زمان کارزار انتخاباتی ناموفقی که در تابستان گذشته داشت هم چین را «بزرگ‌ترین تهدید بلندمدت برای انگلیس» خوانده و قول تعطیل کردن تمامی ۲۰ شعبه انستیتوهای «کنفوسیوس» چین در بریتانیا را داده بود.

به نوشته رویترز، با اینحال انتظار می‌رفت سوناک رویکرد متعادل‌تری نسبت به لیز تراس سلفش که گفته بود چین باید طبق قوانین عمل کند، به کار بگیرد.

در طرف دیگر، مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت اطلاعی درباره لغو دیدار بین رئیس‌جمهور این کشور و نخست‌وزیر انگلیس ندارد. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول