اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم برخورد قاطع و فوری با فتنه‌انگیزی و آشوب/خط اعتراض و اغتشاش کاملا متفاوت است

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس گفت: اغتشاشات و برهم زدن امنیت و آرامش مردم، به شهادت رساندن و مجروح کردن نیروهای حافظ امنیت و حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست و ضمن محکومیت و اعلام حمایت قاطع از دستگاه قضا، مصرانه بر مقابله مستمر با فتنه‌انگیزی‌ها و اغتشاشات و توطئه‌های دشمنان تاکید می کنم.

لزوم برخورد قاطع و فوری با فتنه‌انگیزی و آشوب/خط اعتراض و اغتشاش کاملا متفاوت است

به گزارش خبرگزاری فارس از کوار، اعلام موضع روشن نمایندگان ملت راجع به اغتشاشات اخیر امری‌ است که مردم پیگیر آن هستند و حق آنان است که مواضع نمایندگان خود را بشنوند و در مجلس نیز با اتخاذ قوانین شفاف، راه را برای مجریان قانون در زمینه برخورد قاطع با اغتشاش‌گران هموار کنند.

از این حیث و با توجه به مطالبه مردم شهرستان کوار از نماینده خود در خانه ملت، خبرنگار فارس در گفتگویی با عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده شهرستان های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی مواضع او را در مورد اغتشاشات اخیر جویا شده است:

فارس: دیدگاه شما در مورد اعتراض و انتقاد به عملکرد مسئولان و قوانین موجود چیست؟ 

 اعتراض و انتقاد حق مردم است و ما نمی توانیم بگوییم که مردم اعتراض و انتقاد نداشته باشند و این حق را از آنها سلب کنیم. در هر صورت عملکرد مسئولین همیشه مورد نقد است، همانطور که شاید بیشترین نقد و اعتراضی که انجام می شود نسبت به خود ما نمایندگان مجلس باشد که بعضا در زمان حضور در حوزه های انتخابیه نقدها انجام می شود.

فارس: بهترین شیوه جهت روبه رو شدن با انتقادها از سوی مسئولان چیست؟

 نقد و اعتراضاتی که می شود، آیا به حق است یا ناحق، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نقد یک عده ای به دلیل دلسوزی است، یک عده ای با غرض و یک عده ای نیز از روی بی اطلاعی نقد می کنند که هرکدام از این ها پاسخ مربوط به خودش را دارد. شخصی که با دلسوزی انتقاد می کند قطعا ما می توانیم به حرف او گوش داده و از او راهکار و کمک بگیریم. شخصی که اطلاعاتی ندارد و انتقاداتش از بی اطلاعیست می توانیم با گفت و گو آگاهی او را بیشتر کرده و دلایل وقوع آن اتفاق که زمینه ساز پیشامد یک موضوع است را برای او شرح دهیم. اما کسی که از روی غرض نقدی می کند و به نحوی نمی خواهد بشنود و بهانه جویی می کند، این دیگر فایده ندارد که جواب سوالش را بدهی چرا که هدف از سوال این نیست که جواب را بگیرد. در هرصورت باید به اعتراض مردم احترام گذاشته و حتی آن اعتراضی که مغرضانه انجام می شود و از طرفی ما باید تبیین و روشنگری کنیم که نهایتا کسانی که اطلاع ندارند و کسانی که دلسوز هستند این شائبه برایشان پیش نیاید که شاید مشکلی وجود دارد. اما مشکلاتی که وجود دارد، مردم می توانند در رابطه با آن اعتراض کنند.

فارس: آیا در کشور ما قانونی برای بیان اعتراض به شیوه مسالمت آمیز وضع شده است؟

 علی رغم اینکه خیلی از فشارهای رسانه ای خارج از کشور سعی دارند نظام را ناکارامد و دارای مشکل نشان دهند، چند درصد از رسانه های داخلی واقعا همراه حاکمیت، مجلس و دولت هستند؟ این نشان می دهد که اعتراض در کشور به سهولت انجام می شود. همانگونه که در فضای مجازی و عمومی همه نقد می کنند و حق و ناحق می گویند و کسی هم با ایشان کاری ندارد. برای مثال آقایی که مجری صداوسیما بوده است، یا آقایی که گرداننده یک برنامه بوده و آقایی که یک بازیکن ملی بوده است که تریبونی در اختیارش بوده و بالاترین فضا را داشته است چطور حق اعتراض نداشته و قادر به سخن نبوده است؟ اما چرا حالا که یک مساله ای پیش می آید، بهانه ها و مسائل مختلفی ایجاد میکند؟ اما اینطور نیست که بخواهیم راجع به همه آنها به طور مشابه قضاوت کنیم چرا که بعضی از آنها واقعا در فضایی قرار می‌گیرند که شاید فکر می کنند اگر در یک زمینه ای متخصص هستند، در دیگر زمینه ها نیز تخصص دارند.کسی که در ورزش، بازیگری و مجری گری تخصص دارد، لزوما در خصوص همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صاحب نظر نیست که مردم بخواهند حرف او را گوش دهند و دنباله رو او باشند. آنها در شغل و حرفه خود نخبه و توانمند هستند و ورودشان در برخی مسائل گاهی اوقات حاصل جوزدگی و تحریک و یا از روی غرض و مغرضانه است که یک جای دیگر مساله ای برایشان پیش آمده که اینجا در پی انتقام‌جویی بر می آیند. اما بعضی از آنها نیز ممکن است از سر جهل یا عدم اطلاع از موضوع، اظهار نظر کنند.

فارس: با توجه به تغییر مسیر بعضی از افراد از اعتراض به اغتشاش، دیدگاه خود را در این مسئله بیان کنید.

اگر این اعتراضات را تبدیل به اغتشاش کنیم هیج کجا پذیرفته شده نیست، خط اغتشاش و خط اعتراض کاملا مسیرش متفاوت است که به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست. خصوصا زمانی که به جایی کشیده شود که مامور حافظ امنیت را بزنند و به شهادت برسانند. کجای دنیا و کدام کشور قبول می کند که مامور حفظ امنیت را در خیابان بکشند؟ یا کدام کشوری که الان دم از رفراندوم در ایران می زند و زبانش نیز در داخل کشور این مسائل را مطرح می کند بعد از ما رفراندوم داشته است؟ این موارد قابل تامل است؟ آن هایی که می گویند به خاطر وضع و مشکل موجود این شرایط پیش آمده است، بیایند قیاسی بگذارند. می خواهند صدسال یا دویست سال و سیصد سال بررسی کنند و یک خط‌کش بگذارند ببینند ما در این چند سال چقدر رشد داشته ایم و چقدر این رشد مربوط به این چهل سال اخیر و در دوره انقلاب اسلامی بوده است و یا یک قیاس دیگر با کشورهای همسایه یا با کشورهای اروپایی یا خود آمریکا بگذارند و ببینند آن ها کجا بودند و به کجا رسیده اند؟ در تکنولوژی، مسائل علمی و تحقیقاتی، پزشکی، تسلیحاتی و موشکی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و… چند درصد پیشرفت داشته اند و ما در این چهل سال از کجا به کجا رسیده ایم که این ها نقاط قابل تاملی است که وقتی ما‌ می خواهیم اعتراض کنیم باید بررسی شود.

فارس: توصیه شما به نوجوانان و جوانان در این شرایط چیست؟

 توصیه من به نوجوانان و جوانان این است که این جریان را اینگونه ببینید، مثل یک خانه ای که پدر فرزندش را نصیحت می کند که شما این کار را انجام بده چرا که به نفع تو است. اما از بیرون این خانه وقتی که دارند فرزند را تحریک می کنند که جو خانه را بهم بریزد شک نکنید آن کسی که از بیرون جوسازی می کند مورد قبول و دلسوز شما نیست.

فارس: تحلیل خود را در مورد اقدامات دشمنان ایران و اغتشاشات اخیر بیان کنید.

دشمنان نیز هیچ زمانی هیچ غلطی نخواهند کرد، این فضاهایی که به وجود می اید صرفا یک پالایش و چکش کاری میشود و یک زنگ بیداری است. البته ضمن اینکه تهدیداتی را برای کشور به وجود می آورد در عین حال فرصت هایی نیز در کنارش به وجود می اید تا ما خیلی از نقاط اعتراضات را بتوانیم بررسی کنیم. در عین حال این اغتشاشات و برهم زدن امنیت و آرامش مردم، به شهادت رساندن و مجروح ساختن نیروهای حافظ امنیت و حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست و ضمن محکومیت و اعلام حمایت قاطع از دستگاه قضا، مصرانه بر مقابله مستمر بر فتنه انگیزی ها، اخلال گری ها و اغتشاشات و توطئه های دشمنان تاکید می نمایم.

فارس: در مورد وجود مکانی ثابت برای بیان اعتراض و انتقادهای موجود در مجلس تدبیری اندیشیده شده است؟

خیلی ها اعتقاد دارند که ما باید یک مکان ثابتی را برای اعتراضات داشته باشیم که این نیز در مجلس مورد بررسی قرار گرفته که مکانی وجود داشته باشد که مردم بیایند اعتراض کنند که این آخرین مرحله اعتراض است. همه جا برای اعتراض فضا باز است. ما در خود مجلس تریبون هایمان که باز می شود برای چیست؟ در واقع غالبا به وضع موجود اعتراض می کنیم. مجلس زبان مردم است. این جا خانه ملت است و قطعا این فضا وجود دارد که هرکسی نقد و اعتراضی نسبت به مواضع و مسائل موجود کند و این طور نیست که قانون راه را بسته باشد. کسانی که اعتراض می کنند حق قانونی آن ها است چرا که اعتراض حق همه مردم می باشد و بنده نیز پشت تریبون مجلس به بسیاری از وضع های موجود اعتراض می کنم.

ائمه جمعه نیز در تریبون خود مسئولین را نسبت به وضع موجود نقد می کنند. این به این معنا است که هرکسی در هر تریبونی که در اختیار دارد اعتراض می کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول