اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار «بردی محمداف» با معاون نخست‌وزیر روسیه؛ توسعه روابط محور رایزنی

رئیس جمهور ترکمنستان و معاون نخست‌وزیر روسیه درباره طیف وسیعی از همکاری‎‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

دیدار «بردی محمداف» با معاون نخست‌وزیر روسیه؛ توسعه روابط محور رایزنی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با «الکسی اورچوک» معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه و رئیس مشترک کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و روسیه دیدار کردند.

در این دیدار در زمینه همکاری اقتصادی، ارتقای پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک، توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله در سطح بین پارلمانی مورد توجه قرار گرفت.

در این راستا اثربخشی سفر اخیر «قربانقلی بردی محمداف» رئیس مجلس اعلای ترکمنستان به مسکو مورد توجه قرار گرفت.

طرفین با تمرکز بر ارتباطات در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی، به رشد پایدار تجارت بین دو کشور اشاره کردند و صنایعی مانند نفت و گاز، صنعت، حمل و نقل و لجستیک را از پویاترین و امیدوارکننده ترین صنایع از نظر توسعه مشارکت ترکمنستان و روسیه برشمردند.

در این گفت‌وگو نقش کمیسیون مشترک بین دولتی در تنوع بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی بین ترکمنستان و فدراسیون روسیه مورد توجه قرار گرفت.

دو طرف همچنین در مورد همکاری‌ها در زمینه‌های بشردوستانه از جمله در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و علمی و حوزه بهداشت و درمان گفت‌وگو کردند.

همچنین نشست روسای مشترک کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و روسیه در زمینه همکاری‌های اقتصادی نیز در ساختمان وزارت امور خارجه در عشق آباد انجام شد.

در این نشست که با حضور «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان و رئیس کمیسیون مشترک ترکمنستان-روسیه انجام گرفت، اورچوک ساز و کارهای ارتقای بیشتر همکاری‌های چند جانبه دو کشور را مشخص کرد.

 رؤسای مشترک کمیسیون به طور مفصل در مورد چشم انداز مشارکت در بخش مالی و بانکی، نفت، حمل و نقل، صنایع برق و همچنین در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، بهداشت و درمان و اداره مالیات بحث کردند.

همچنین موضوعات آماده سازی دوازدهمین نشست آتی کمیسیون مشترک در مسکو در تاریخ 6 تا 7 دسامبر سال جاری که در حاشیه آن قرار است بیش از 10 سند دوجانبه در زمینه‌های مختلف امضا شود، نیز به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این نشست در قالب گسترده با حضور روسا و نمایندگان تعدادی از وزارتخانه‌ها و ادارات ذیربط ترکمنستان و روسیه ادامه یافت و در این جلسه موضوعات فوق به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین ضمن بحث و تبادل نظر در زمینه همکاری‌های آموزشی و فرهنگی، بر تشدید بیشتر اقدامات متقابل به منظور گسترش همکاری‌های بشردوستانه ابراز داشتند. به ویژه اهمیت اجرای پروژه‌های ایجاد دانشگاه ترکمن-روس و ساخت ساختمان جدید تئاتر درام روسیه به نام «پوشکین» در عشق آباد مورد توجه قرار گرفت.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول