اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

«بوشهر» مهد تجارت و صادرات جهان در دوره قاجار+عکس

یکی از مهم‌ترین اقلام صادراتی در دوره قاجار تنباکو بود که به مقصدهای مصر، استانبول، روسیه، بیروت حمل می‌شد؛ از دیگر اقلام صادراتی از طریق بوشهر به نقاط مختلف و حتی دورافتاده جهان تریاک است که قسمت عمده آن به چین و انگلستان صادر می‌شده است.

«بوشهر» مهد تجارت و صادرات جهان در دوره قاجار+عکس

خبرگزاری فارس- بوشهر، سینا ناجی: بوشهر از گذشته‌های دور با نام‌های لیان و ابوشهر و در زبان پرتغالی‌ها راکسل شناخته می‌شده است؛ موقعیت بندری این شهر باعث شده بود تا ‌پذیرای مسافران و دریانوردان خارجی باشد که همین امر موجب توسعه اقتصاد همچنین صادرات و واردات شده بود. 

به تبع آن کالاهای فراوانی از سرتاسر نقاط جهان در گمرک بوشهر سرازیر می‌شده که موقعیت زمانی این رویداد در دوران قاجار می‌باشد. 

مهم‌ترین اقلام صادراتی و وارداتی در تجارت بوشهر 

کالاهای صادراتی ایران از طریق بوشهر در دوره قاجار بیشتر شامل پنبه خام، میوه، فرش،های پشمی، برنج، تریاک، غلات، پوست خام، پشم خام، حیوانات زنده، ماهی، سنگ‌های گرانبها، تنباکو و... بوده و هیچ گونه محصول صنعتی قابل توجهی از ایران در این دوره صادر نمی‌شده است. (۱)

یکی از مهم‌ترین اقلام صادراتی در دوره قاجار تنباکو بود که به مقصدهای مصر، استانبول، روسیه، بیروت حمل می‌شد؛ از دیگر اقلام صادراتی از طریق بوشهر به نقاط مختلف و حتی دورافتاده جهان تریاک است که قسمت عمده آن به چین و انگلستان صادر می‌شده است. 

اسپرینگ رایس کنسول انگلیس مقیم بوشهر می‌نویسد: مجموعه سودی که از گمرک جنوب ایران [بوشهر] از راه صدور تریاک از ایران به چین در سال‌های ۶_۱۹۰۵ به دست می‌آمد حدود ۱۲۵ هزار لیره بود. 

اسپرینگ رایس سپس می‌افزاید که اگر صادرات تریاک به چین متوقف گردد زیانی بیش از ۱۲ هزار لیره در سال گریبان‌گیر گمرک بوشهر می‌شود.(۲)

حکمران و دارالحکومه 

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تا سال ۱۸۵۳‌‌ میلادی حکومت بوشهر در دست خاندان آل‌مذکور بود و از این زمان به بعد حکومت در ازای یک پیشکشی معین سالانه به شخص شاه که مبلغ آن در سال ۱۸۶۹م بیست و پنج هزار تومان بود به اشخاص واگذار می‌شد. (۳)

این عکس تنها راه ورودی به شبه جزیره بوشهر از راه خشکی در زمان قاجاریه است که برج مقام نام دارد؛ در این عکس ایستگاه بازرسی، محل کنترل ورودی و خروجی افراد به شبه جزیره توسط حکومت‌های محلی نشان داده شده است. 


این عکس تنها راه ورودی به شبه جزیره بوشهر از راه خشکی در زمان قاجاریه است که برج مقام نام دارد

تصویر قدیمی از بازار بندر بوشهر 

این تصویر اولین دروازه روبروی مسجد پیرزن (فاطمه الزهرا فعلی) تا مسافر خانه گشمردی نشان را می‌دهد. در ادامه گوشه سمت راست دکان (مغازه) اسماعیل مظلوم‌زاده و در کنار آن بازار قنادی است. 

علی‌ایحال با بررسی منابع تاریخی متوجه آن می‌شویم که اقتصاد بوشهر به‌ویژه در دوران قاجار به‌ عنوان یکی از پایه‌های حکومتی دولت به حساب می‌آمده است؛ اگرچه امروز نیز سهم بوشهر از اقتصاد ایران سهم کمی نیست.

(۱) لقمان دهقان، تجارت خارجی ایران در آستانه جنگ جهانی اول صـ ۸۵-۸۶ 

(۲) رضا دشتی ، تاریخ اقتصادی-اجتماعی بوشهر در دوره قاجار با تکیه بر نقش تجار و تجارت 

(۳) سازمان اسناد ملی ایران

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول