اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

روایت سردار غلامپور از یک حادثه عجیب در عملیات بدر

یک فرمانده ارشد سپاه در هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اقتدار امروز کشور در پدافند هوایی گفت:‌ وقتی در جزیره تحت فشار نیروهای عراقی بودیم، آقا محسن پرسید: در جزیره چه خبر است؟ گفتم: آن قدر عراقی‌ها بمباران کردند، دیگر خودشان خسته شدند!

روایت سردار غلامپور از یک حادثه عجیب در عملیات بدر

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از اطلس پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع مقدس عصر امروز سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه با حضور سردار علی بلالی مشاور فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار محمدعلی نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار احمد غلامپور از فرماندهان ارشد سپاه در هشت سال دفاع مقدس، سردار محمدعلی احمدی نویسنده این اطلس و جمعی رزمندگان پدافند هوایی و خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم در سالن همایش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

سردار غلامپور: پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس مظلوم واقع شد

در این نشست سردار احمد غلامپور از فرماندهان ارشد سپاه در هشت سال دفاع مقدس با اشاره به سیر تحول پدافند هوایی سپاه در هشت سال دفاع مقدس گفت: سردار احمدی مؤسس پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس است. به تعبیر امروزی‌ها پدر پدافند هوایی سپاه آن دوران است. فکر می‌کنم پدافند هوایی نسبت به سایر رسته‌ها مانند بهداری‌، توپخانه و غیره به نوعی مظلوم واقع شده است.

وی درباره اهمیت پدافند هوایی افزود: بیشترین تلفات و آسیبی که در دوران هشت سال دفاع مقدس متحمل شدیم، ناشی از نیروی هوایی عراق بوده است. اگر به آمارهای شهدای جنگ تحمیلی و مجروحان نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که بیش‌ترین آمار‌ها متوجه حملات هوایی رژیم بعث به ایران است.

سردار غلامپور بیان داشت: زمانی این موضوع بدتر شد که بعد از عملیات بدر، ارتش عراق حملات شیمیایی را هم به حملات دیگرش اضافه کرد. وقتی در جزیره تحت فشار نیروهای عراقی بودیم. آقا محسن (محسن رضایی) تماس گرفت و پرسید: در جزیره چه خبر است؟ گفتم: آن قدر عراقی‌ها بمباران کردند، دیگر خودشان خسته شدند و الان کم مانده یک هواپیمای بزرگ بیاورند و هر چه آت و آشغال آهنی دارند بر سر رزمندگان بریزند.  

وی ادامه داد: این حادثه عجیبی است که در عملیات بدر اتفاق افتاد، حادثه‌ای که در قبل و بعد از آن هیچ گاه اتفاق نیفتاد. این نشان می‌دهد با وجود اینکه در سایر حوزه‌های دفاع مقدس مثل زمین و طرح‌ریزی عملیات یا از ارتش عراق سَر تر بودیم یا حداقل تنه به تنه عراق می‌زدیم، تنها موردی که تا پایان جنگ به گرد پای عراق نرسیدیم، برتری مطلق هوایی عراق بود و هیچ وقت تاپایان جنگ نتوانستیم این خلأ را پوشش دهیم.

این فرمانده ارشد سپاه در هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: زحمات بسیاری کشیده شد تا توانستیم پدافند هوایی را شکل بدهیم. نه سلاح و تجهیزات داشتیم و نه آموزش مطلوب و جامع، تنها سلاح مؤثر ما موشک هاوک بود که در اختیار ارتش بود.

وی گفت: بهترین عملیات پدافند هوایی سپاه در هشت سال دفاع مقدس در عملیات والفجر ۸ بود که این عملیات هم با پیروزی همراه بود. در برخی عملیات‌ها آن قدر هواپیمای جنگی عراق به ما نزدیک می‌شد که ما می‌توانستیم خلبان آن را ببینیم. چون در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند و ما پدافند هوایی نداشتیم.

پاپان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول