اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

تقدیر جایزه معماری و معماری داخلی ایران از مهندسین مشاور هفت شهر آریا به دلیل طراحی و ساخت اقامتگاه قدیم خونه گیلان

گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا در سال ۱۳۸۳ با کمک جمعی از کارشناسان با تجربه و با همت مهندس مهرداد هاشم زاده تاسیس گردیده است.

تقدیر جایزه معماری و معماری داخلی ایران از مهندسین مشاور هفت شهر آریا  به دلیل طراحی و ساخت اقامتگاه قدیم خونه گیلان

آشنایی با جایزه معماری و معماری داخلی ایران :

جایزه معماری و معماری داخلی ایران هر ساله به همت مجله معماری و ساختمان، در حوزه جغرافیایی ایران برگزار می گردد. این جایزه در چهاردهمین دوره ی برگزاری خود (سال ۱۴۰۰ ) در چهار بخش با عناوین گروه طراحی و اجرا بناهای مسکونی ، گروه بازسازی و مرمت بناهای مسکونی ، گروه طراحی و اجرا بناهای عمومی ، گروه بازسازی و مرمت بناهای عمومی برگزار گردید و بیش از ۱۴۶ طرح مختلف درون آن شرکت داشتند. این جایزه امروزه در لیست جوایز معتبر موجود در حوزه معماری و شهرسازی قرار می گیرد. زیرا تیم داوری آن همواره از اندیشمندان، فرهیختگان، مسئولان، معماران و شهرسازان بزرگ کشور تشکیل می گردد.

در ادامه شما را با گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا و اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه گیلان، آشنا خواهیم کرد.

قدیم خونه

تقدیر داوران چهاردهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران از مهندسین مشاور هفت شهر آریا :

گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا با طراحی و پیاده سازی پروژه اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه گیلان، موفق شد مورد تشویق ویژه از سوی هیات داوران چهاردهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران قرار بگیرد.  مراسم اعلام نتایج و اهدا جوایز چهاردهمین دوره برگزاری این جشنواره در روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ و در کتابخانه ملی ایران برگزار گردید. در این مراسم نیز مانند دوره های گذشته اندیشمندان، معماران، شهرسازان و ... بزرگ بسیاری حضور داشتند. گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا مفتخر است که با پروژه بوم گردی قدیم خونه گیلان در این دوره از جایزه معماری حضور داشته و مورد تشویق ویژه از سوی هیات داوران قرار گرفته است.

اقامتگاه قدیم خونه گیلان جزو بهترین طرح های حاضر در بین ۱۴۶ طرح ارسالی به جایزه بود که در بخش گروه های بازسازی و مرمت بناهای عمومی شرکت کرده بود. مهندسین مشاور هفت شهر آریا تلاش کردند تا با این طرح، گامی کوچک در راستای اعتلای معماری پایدار بومی و کهن این سرزمین بردارند. در ادامه شما را با جزئیات فنی و ویژگی های خاص و منحصر به فرد معماری اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه گیلان آشنا می کنیم. در نتیجه برای آشنایی بیشتر با این طرح و دلیل موفقیت آن در جایزه معماری و معماری داخلی، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مهندسین مشاور هفت شهر آریا

ایده معماری و طرح های امکان سنجی اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه :

همانطور که میدانید معماری سنتی و کهن این سرزمین امروزه جای خود را به معماری بی هویت خارجی داده است. این جایگزینی امروزه در مناطق شمالی کشور بیشتر از سایر نقاط جغرافیایی داخل کشور به چشم می خورد. به همین دلیل گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا با پروژه اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه گیلان تلاش کردند تا معماری بومی و محلی این منطقه را احیا کنند. ایده معماری این اقامتگاه برای اولین بار توسط چند جوان فعال در حوزه گردشگری مطرح گردید. در ادامه ایده اقامتگاه توسط گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا از دو بعد اقتصادی و فنی بررسی گردید. طرح امکان سنجی اقتصادی این اقامتگاه توسط که به منظور تحلیل قابلیت سرمایه گذاری مطرح گردیده بود، با موفقیت توسط سرمایه گذاران این عرصه تایید گردید. در ادامه طرح امکان سنجی فنی اقامتگاه نیز توسط ارگان ها و نهاد های مربوطه نظیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، بانک های عامل و ... مورد تایید واقع گردید.

بعد از عبور موفقیت آمیز پروژه از طرح های امکان سنجی فوق، طراحی و معماری آن توسط گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا آغاز گردید. این پروژه بعد از بررسی های مختلف در حومه شهر کیاشهر و در زمینی به مساحت ۳۴۰۰ متر مربع کلید خورد. در ادامه شما را با جزئیات فنی طراحی و معماری پایدار این مجموعه اقامتگاهی سنتی آشنا می کنیم.

طراحی قدیم خونه توسط مهندسین مشاور هفت شهر آریا

بررسی جزئیات فنی اقامتگاه قدیم خونه گیلان :

اقامتگاه قدیم خونه گیلان با الهام گرفتن از میراث تاریخی و طبیعی منطقه و بر اساس الگوهای معماری بومی، در راستای الگوهای توسعه معماری پایدار و احترام به فرهنگ و محیط زیست بنا شده است. به همین دلیل تیم سازنده این پروژه همواره با چالش های بسیار زیادی در طول ساخت روبرو بوده است. به عنوان مثال ساخت بنا با کمک روش های معماری سنتی و منسوخ شده می تواند سبب ناپایداری سازه شود. با این حال تیم مهندسین مشاور هفت شهر آریا توانسته است که با تلفیق ترفند های خاص معماری با روش های بومی و کهن، یک بنای کاملا پایدار و سازگار با استانداردهای فعلی را بنا کند. معماری این اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه گیلان در عین پایداری کامل، دارای ظاهری سنتی مو بسیار زیبا می باشد. به طوری که هنگام حضور در مجموعه این اقامتگاه با خلوص و سادگی معماری کهن گیلان در کالبدی جدید رو به رو می شوید.

طراحی مهندسین مشاور

ویژگی های خاص و منحصر به فرد معماری پایدار و بومی اقامتگاه قدیم خونه گیلان :‌

برای ساخت اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه گیلان از مصالح بازیافتی و طبیعی استفاده شده است. به عنوان مثال از گیاه گالی برای پوشش سقف مجموعه کمک گرفته شده است. گیاه گالی به منظور تولید سقف های گالی پوش مورد استفاده قرار می گیرد. این سقف ها می توانند مقاومت چشمگیری در برابر نفوذ آب حاصل از باران و برف داشته باشند. به علاوه تیم طراحی و اجرای پروژه از این گیاه برای از بین بردن گوشه های برف گیر سقف اقامتگاه، استفاده کرده است.

گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا علاوه گیاه گالی، از چوب صنوبر محلی یا ترکه های نی محلی برای ساخت تیر های چوبی استفاده کرده است. این کار سبب می شود تا پروژه با قیمت مقرون به صرفه تری به پایان برسد.

تیم طراحی و اجرای پروژه همچنین طناب های ساخته شده با کمک ساقه برنج را جایگزین میخ، پیچ و ... کرده است. این طناب ها با کمک بانوان روستایی بافته شده و مقاومت قابل توجهی از خود به نمایش می گذارند. به طور کلی برای ساخت این مجموعه از مصالح پایدار به دست آمده از جنگل های انبوه و متراکم گیلان استفاده شده است.

جزییات اجرایی طراحی شده در مهندسین مشاور هفت شهر آریا

معرفی گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا :

گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا  در سال ۱۳۸۳ با کمک جمعی از کارشناسان با تجربه و با همت مهندس مهرداد هاشم زاده تاسیس گردیده است. این گروه از همان سال های ابتدایی فعالیت خود تا به امروز در حوزه طرح های معماری، طرح های توسعه شهری و شهرسازی، طراحی شهری و همچنین طرح امکان سنجی فعالیت می کند. سال 1397 و بعد از ضایعه درگذشت جانکاه و ناگهانی مدیریت مجموعه، جناب آقای مهندس مهرداد هاشم زاده همایونی، این مجموعه توسط فرزند ایشان، آقای مهندس آرش هاشم زاده همایونی مدیریت می گردد. مهندسین مشاور هفت شهر آریا امروزه تجربه دهه های گذشته را با روش های مدیریتی جدید درآمیخته و مسیر گذشته را با قدرت بیشتری ادامه می دهند.

اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه گیلان یکی از طرح های موفقت اجرایی شده توسط این گروه می باشد.

اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه گیلان دارای دو طبقه اقامتی با زیربنای حدود ۶۰۰ می باشد. هر طبقه از این اقامتگاه دارای ۴ اتاق اقامتی با سرویس بهداشتی، حمام، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی می باشد. به علاوه این اقامتگاه دارای ۴ اتاق اقامتی مستر می باشد که دارای سرویس بهداشتی مجزا می باشند. کف اتاق های این اقامتگاه با کمک حصیر پوشیده شده است. به طور کلی تمام اتاق های اقامتی این مجموعه می توانند تداعی گر فضاهای سنتی و بومی خونه های قدیمی این منطقه باشند. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول