اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان کوه «اونگور تپه» را به قرقیزستان واگذار می‌کند

کوه «اونگور تپه» که در آن آنتن‌های رادیویی ازبکستان و قرقیزستان قرار دارد، در اختیار طرف قرقیزی قرار می‌گیرد.

ازبکستان کوه «اونگور تپه» را به قرقیزستان واگذار می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان در نشست مجلس عالی این کشور اعلام کرد: کوه «اونگور تپه» که در آن آنتن‌های رادیوی ازبکستان و قرقیزستان قرار دارند، در اختیار طرف قرقیزی قرار می‌گیرد. طرف ازبک در عوض دسترسی به این کوه را که از طرف ازبکستان امکان بالا رفتن به آن ندارد، پیدا می‌کند.

«عبدالملیک اکراموف» نماینده حزب «ملی تیکلانیش» خاطرنشان کرد: در کوه «اونگور تپه» که یکی از بلندترین نقاط وادی «فرغانه» محسوب می‌شود و در مجاور استان «نمنگان» واقع است، آنتن‌های رادیو و تلویزیون ازبکستان و قرقیزستان قرار دارند.

بر اساس توافقنامه در مورد برخی قسمت‌های جداگانه مرزهای دولتی بین دو کشور، ازبکستان این منطقه به مساحت 35 هکتاری را در اختیار قرقیزستان قرار می‌دهد. لازم به یادآوری است که نمایندگان مجلس قانونی را در مورد این توافقنامه و همچنین قرارداد مدیریت مشترک منابع آب مخزن اندیجان (قنبر آباد) را به تصویب رساندند.

عارف‌اف خاطرنشان کرد: بالا رفتن به قله کوه از طرف ازبکستان غیرممکن است.

نخست وزیر ازبکستان اظهار داشت: یک مورد جالب وجود دارد. شما نمی‌توانید از طرف ازبکستان بالای این کوه بروید. فقط از طرف قرقیزستان جاده وجود دارد. بسیاری از مردم از این مورد اطلاع ندارند. از آنجا که جاده از طرف آنها وجود دارد، ما یک راه مصالحه آمیزی را برای استفاده مشترک از این کوه پیشنهاد کردیم. ما این منطقه را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و آنها برای ما شرایطی را برای بالا رفتن و پایین آمدن از کوه را فراهم کنند. ما به چنین توافقی رسیدیم.

این موضوع که ازبکستان آماده واگذاری منطقه «اونگور تپه» (اونگار- تاو) به قرقیزستان در ماه مارس سال 2021 میلادی پس از سفر رسمی «سادیر جباراف» رئیس جمهور این کشور به تاشکند مشخص شده بود.

آن زمان دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان اظهار داشت: طرف قرقیزستان آماده است ارتباطات زمینی و هوایی را به منطقه «سوخ» ازبکستان واقع در قلمرو قرقیزستان باز کند. ساکنان این منطقه می‌توانند به صورت آزادانه از طریق مرزهای دولتی تردد کنند.

به نوبه خود طرف ازبکستان آماده است تا منطقه «اونگار- تاو» را که تاکنون موضوع اختلافات و تنش سیاسی بین ساکنان منطقه مرزی بود، به قرقیزستان بدهد.

ارتفاع کوه «اونگور تپه» 900 متر است. بر اساس گزارش رسانه‌های قرقیزستان قبلا در منطقه مورد مناقشه درگیری‌ها رخ داده است. 

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول