اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ذخیره سازی بیش از ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف برای درمان بیماری های مختلف

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت:خون بند ناف در هنگام تولد نوزاد، دارای سلولهای بنیادی است که در درمان بیماری مختلفی همچون تالاسمی و سرطانها قابل استفاده است.

ذخیره سازی بیش از ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف برای درمان بیماری های مختلف

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس مرتضی ضرابی، مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان خون بند ناف مملو از سلولهای بنیادی است که می توان از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد:خون بند ناف در جفت در جریان است و بلافاصله می توان جمع آوری کرد و حجمی برابر با ۸۰تا ۲۰۰ میلی لیتر است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته رویان افزود: بانک عمومی بانکی است که خانواده ای در آستانه تولد در این بانک نمونه قرار می دهند و در بانک خصوصی برای خود نگه می دارند.

ضرابی بیان داشت :بیش  از ۱۸۵ هزار نمونه خصوصی و در بانک عمومی بیش از ۵ هزار نمونه خون بند ناف در بانک عمومی وجود دارد.

وی متذکر شد: نمونه های از خون بند ناف از کشور های مجاور و حتی اروپایی در ایران دادیم ؛ضمن اینکه ۴۵ نمایندگی در سراسر کشور داریم که بعد از جمع آوری در تهران ذخیره سازی می شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان خاطرنشان کرد:خراسان رضوی،البرز،اصفهان ،فارس،کرمان ،آذربایجان غربی و شرقی  و کرمان بیشترین نمونه را دارا هستند.

ضرابی تصریح کرد:سلولهای بنیادی در بند ناف در بیماری مانند تالاسمی،کم خونی مادر زادی و سرطانها کاربرد دارد؛ضمن اینکه ۵۵ درصد نمونه خون بند ناف مربوط به پسران و ۴۵ درصد مربوط به دختران است.

وی گفت:۱۷ درصد نمونه ها مربوط به زایمان طبیعی و ۸۳ درصد مربوط به سزارین است.همچنین بیش از ۴۰۰ کار آزمایشی بالینی در دنیا برای درمان بیماری های مختلفی همچون ناهنجاری قلبی نوزادان و‌...انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان ابراز کرد: در ایران زورآزمایی بالینی برای فلج مغزی در فاز سوم در سال جاری انجام شده است و وضعیت بینایی،تکلم و بله این بیماران بهبود پیدا کرده است.

ضرابی متذکر شد:در اوتیسم برای ۶ بیمار و آرتروز کارآزمایی بالینی با استفاده از سلولهای بنیادی خون بند ناف انجام داده ایم.همچنین هر نمونه خون بند ناف هزینه ایی برابر با ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: ضمائم زایمانی بعد از تولد فرزند دو ریخته می شود و شامل خون بند ناف،پرده ای جنین و جفت بوده که ارزشمند هستند و اینها دورریختنی نیست و قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان یادآور شد: موفق شدیم اولین تانک نگهداری ازت مایع را بعد از دو سال بسازیم که برای نگهداری محصولات بیولوژیک،صنایع پزشکی،دارویی،غذایی و اعضای پیوندی این تانک قابل استفاده است.

ضرابی ادامه داد: سالانه فقط مرکز ما ۵ تانک از این نمونه استفاده می کنیم.دومین دستاورد ما پانسمان زیستی حاصل پرده جنینی برای زخم پوش  زخمهای سوختگی حاد مانند دیابت مورد استفاده است.

مدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان خاطرنشان کرد: ذخیره سازی باف بند ناف نیز جزو دستاوردهای ماست و در کنار ذخیره سازی خون بند ناف ذخیره سازی می شود و برای بیماری های اوتیسم،آنروز و فلج مغزی قابل استفاده است.

ضرابی بیان داشت:محصول دیگر ما تولید سرم خون بند ناف است که  مشتق از خون بند ناف بوده و برای رشد و تکثیر سلول کاربرد درمانی دارد.محصول دیگر ما "کول تگ" است که تجهیزات برای پایش کنترل هوشمند زنجیره تامین سرمایه است.

وی متذکر شد: در بانک نمونه عمومی بدون هزینه نمونه را پرداخت نمی کنند و اما در بانک خصوصی ۶.۵ میلیون تومان و سالانه ۲۸۰ هزار تومان است و تا ۲۵ سال نگهداری می شود.البته تسهیلاتی به صورت یک سوم نقد و بقیه اقساطی پرداخت می شود.

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان در پاسخ با پرسش فارس درباره دریافت نمونه از دندان شیری ،گفت: یکی از منابع سلولهای بنیادی سلولهای بنیادی در ریشه دندان شیری و دندان عقل است که مشخص شده سلولهای بنیادی در آن وجود دارد البته قدرت تکثیر زیادی دارد  و با توجه به اینکه مقدار سلولهای بنیادی در ریشه دندان زیاد نیست  تا پایان سال تلاش می کنیم این قسمت را هم راه اندازی کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول