اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وجود تحریم‌ها، مناسب ترین فرصت برای رونق تولیدات داخلی

وجود تحریم‌ها و محدود شدن واردات کالا، فرصتی برای صنعت تولید محصولات آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی را در کشور ایجاد کرده که شرکت‌های فناور و دانش بنیان از خلاء کمبود محصولات خارجی در کشور جهت رونق تولیدات خود استفاده کنند و به خودکفایی برسند.

وجود تحریم‌ها، مناسب ترین فرصت برای رونق تولیدات داخلی

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری فارس از شیراز، اهمیت به سلامت بدن و زیبایی ظاهر، جز دغدغه های مهم جامعه می‌باشد و صنعت آرایشی_بهداشتی و غذایی و دارویی جز صنایع پر رونق اقتصادی است.

وجود تحریم ها و محدود شدن واردات کالا، فرصتی برای صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و غذایی و دارویی را در کشور ایجاد کرده، که از خلاء کمبود محصولات خارجی در جهت رونق تولیدات خود استفاده کنند.

شرکت‌های فناور و دانش بنیان یکی از این شرکت هایی هایی هستند که برای برطرف کردن خلا تولیدات داخلی و نیازهای جامعه بر روی کار آمده اند و به خوبی عمل می کنند که باعث رسیدن کشور به خودکفایی در این زمینه ها و خروج ارز از کشور و دسترسی دائمی جامعه می شوند.

اما وجود این شرکت ها در داخل کشور نیاز به همکاری سازمان ها و ادارات مختلف دارد چرا که اگر این شرکت ها مداوم با موانع روبرو شوند، امید و اراده‌ای را که داشتند از دست می دهند و باعث می شود که از این کار کناره گیری کنند.

عضو هیئت مدیره یکی از این شرکت ها در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: دکتر فاطمه غیاثی، مدرس و فارغ التحصیل دکتری بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گروه تجاری اکسیر سلامت فرهان،  ازجمله شرکت­های فناور مستقر در پارک علم و فن­آوری فارس هستم. 

وی ادامه داد: این شرکت در زمینه تولید انواع سیستم­های درون­پوشانی ترکیبات زیست فعال آبدوست و چربی­دوست و طراحی حامل­های نانو مقیاس از جمله نانوامولسیون­ها، نانولیپوزوم­ها، ژل نانوپارتیکل­ها برای صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی و دارویی و دامی فعالیت دارد.

ایده گیری از چالش‌های موجود

 غیاثی با اشاره به نحوه شکل‌ گیری و در خصوص تیم پژوهشی و اجرایی خود گفت: ایده­ اولیه در این مسیر بعد از شرکت در یکی از چالش‌های فناوری و نوآوری نانو که با حمایت و پشتیبانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار می‌شد و پس از برگزیده شدن به عنوان یکی از 3 ایده منتخب در این چالش شکل گرفت. 

وی افزود: زمینه این چالش مرتبط با فرآورده‌های دارویی، مکمل، آرایشی و بهداشتی نوین مبتنی بر نانوفناوری بود و ایده مطرح شده توسط این تیم پژوهشی طراحی جدیدی از حامل‌های نانولیپوزومی برای دارورسانی پوستی هدفمند بود. پس از برگزیده شدن با توجه به شرایط پیشنهاد شده برای تولید صنعتی، اعضای تیم پژوهشی تصمیم به ثبت شرکت خصوصی تحت عنوان گروه تجاری اکسیر سلامت فرهان در پارک علم و فن­آوری فارس برای ثبت ایده‌­­ها و نهایتا دریافت مجوزهای لازم برای تولید گرفتند.

غیاثی ادامه داد: ایده اولیه مطرح شده در این چالش مربوط به حوزه آرایشی-بهداشتی و دارویی بود سایر اعضای تیم پژوهشی و اجرایی شرکت گروه تجاری اکسیر سلامت فرهان شامل اساتید برجسته و فارغ التحصیلان بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز از جمله هادی هاشمی گهروئی، محمدهادی اسکندری، دکتر محمد تقی گلمکانی و سید محمد هاشم حسینی و سید داوود طباطبائی می‌­باشد. 

تولید مواد با فرمولاسیون‌های داخلی برای اولین بار

وی بیان کرد: اغلب مواد قابل تولید در این شرکت جز فرمولاسیونهایی هستند که در داخل کشور تولید نمی­شوند و صاحبان صنایع غذایی، آرایشی- بهداشتی، دارویی و دامی ناچار به واردات این مواد هستند. بر این اساس، اعلام نیازهای مکرر از طرف واحدهای صنعتی به اعضای این تیم پژوهشی برای دسترسی به این مواد در داخل کشور و حل مشکلات و چالش­های مربوط به واردات و هزینه تمام شده بالای این مواد، اعضای این تیم پژوهشی را بر آن داشت که با توجه به توانایی علمی و تجربه خود به راه اندازی یک کسب و کار در این زمینه اقدام کنند. 

غیاثی در خصوص تولیدات شرکت خود گفت: تولیدات کنونی شرکت شامل انواع محصولات نانولیپوزومال حاوی ویتامین C، هیالورونیک اسید، کلاژن هیدرولیز شده، ویتامین E و همچنین نانوامولسیون های حاوی ویتامین D و ویتامین E و سایر ترکیبات غیر قطبی و انواع ژل نانوپارتیکل­های حاوی ویتامین­ها و سایر ترکیبات غیر قطبی است که مواد اولیه در طراحی فرمولاسیون­های موثر غذایی، دارویی و ارایشی-بهداشتی می باشند.

وی افزود: ثبت محصول نانولیپوزوم حاوی هیالورونیک اسید در لیست محصولات نانو کشور؛ ثبت اختراع محصول نانولیپوزوم حاوی هیالورونیک اسید و انتشار مقاله در زمینه طراحی جدید نانولیپوزوم­ها جهت غنی سازی مواد غذایی در یکی از معتبرترین مجلات بین المللی؛ تولید و شبیه سازی بسیاری  از سیستم های درونپوشانی وارداتی جز موفقیت های این تیم می باشد.

زندگی و کسب و کار به‌ معنای پذیرفتن تغییر

وی با اشاره به اینکه راه اندازی یک کسب و کار جدید همواره ترس و تردید بهمراه دارد گفت: قطعا راه اندازی یک کسب و کار با توجه به موانع و محدودیت­های موجود، دردسرهای مرتبط با دریافت مجوزها، نداشتن سرمایه کافی، عدم موفقیت در جذب مشتریان و فروش موفق همواره همراه با ترس و تردید خواهد بود. 

غیاثی ادامه داد: باید پذیرفت که زندگی و کسب و کار به‌ معنای پذیرفتن تغییر است و این تغییرات همیشه با ترس اولیه روبرو خواهد بود. افراد این تیم پژوهشی به قابلیت‌های خود اعتماد دارند و می‌دانند که دستیابی به موفقیت در این مسیر امکان پذیر خواهد بود. 

وی افزود: برای به حداقل رساندن ریسک این کسب و کار، بازارسنجی و شناخت مشتریان به درستی از ابتدا انجام شد. به دلیل عدم موفقیت در جذب سرمایه گذار با شرایط منطقی، در ابتدا تصمیم به صرف هزینه شخصی محدودی توسط اعضای شرکت شد تا ابتدا در مقیاس کوچک تولیدات صورت گیرد و پس از جذب مشتریان و معرفی برند در بازار، سرمایه گذاری و تولید انبوه انجام شود.

غیاثی با اشاره به اینکه مسئله غلبه بر ترس از دست دادن سرمایه اولیه و درآمد ثابت را در کارآفرینان کاهش می دهد بیان کرد: همچنین با بسیاری از افراد موفق در این زمینه در داخل و خارج از کشور مشاوره تخصصی انجام شد تا از تجربیات آنها برای حل چالش های احتمالی استفاده شود.

امکان دسترسی ثابت و جلوگیری از خروج ارز با تولید این مواد

وی در خصوص پیوند و نزدیکی زمینه کاری و اهداف شرکت با نیاز های جامعه گفت: مواد تولیدی شرکت ما جز مواد اولیه بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی، غذایی و دارویی کشور هستند که روزانه حجم بالایی از انها در کشور مصرف می­شود.

غیاثی افزود:  با توجه به آنکه عموما این مواد وارداتی هستند، تولید داخلی این مواد هم از خروج ارز جلوگیری کرده، هم امکان دسترسی دائمی به این مواد را فراهم می­کند و هم کارآفرینی و اشتغال بسیاری از افراد را ممکن می سازد.

نایب رئیس هیئت مدیره این شرکت در رابطه با زمینه های کاربرد محصولات بیان کرد: تولید محصولات آرایشی بهداشتی مانند انواع کرم، لوسیون و سرم با خواص درمانی، تولید داروهای لیپوزومال و امولسیونی حاوی ترکیبات زیست فعال با قدرت تاثیر بالا، تولید انواع مواد غذایی غنی شده مانند نوشیدنی­ها، روغن مایع، مواد لبنی و...  از کاربرد ها و نمونه محصولات شرکت هستند.

غیاثی همچنین اشاره کرد: هم اکنون شرکت در مرحله دریافت پروانه ساخت محصول می­باشد و در آینده نزدیک محصولات شرکت به بازار وارد می شوند.

همچنین عضو هیئت مدیره این شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس ابراز داشت: هم اکنون به موازات طی کردن روند دریافت مجوزهای تولید، تست های تکمیلی  برای روند دانش بنیانی شرکت نیز در حال اجراست. 

چالش مجوز های طاقت فرسا، داستان تکراری شرکت ها

وی در خصوص چالش های روبرو گفت: دریافت مجوز های بی شمار از صنعت و معدن، دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، راه و شهرسازی، اتاق بازرگانی و .... که بیش از 2 سال از بهترین فرصت های ورود به بازار را برای شرکت به تعویق انداخته است. از طرف دیگر، عدم ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه سبب شده است جز بزرگترین موانع روبروی ما هستند.

وی افزود: بسیاری از صنعتگران از پتانسیل‌­های داخلی برای سرمایه گذاری غافل باشند و سالانه هزینه زیادی را صرف تامین مواد اولیه تولیدات خود از خارج از کشور کنند. به همین دلیل همواره جذب سرمایه گذار با شرایط منطقی یکی از چالش های اساسی این کسب و کار است. 

غیاثی با اشاره به یکی دیگر از چالش ها گفت: عدم وجود مواد اولیه باکیفیت در کشور و هزینه های بالای واردات این مواد و ساخت تجهیزات در تولید نیز از سایر چالش هایی بوده است که در این مسیر با آن مواجه شده ایم. همچنین با توجه به نیاز شرکت به وام های وعده داده شده توسط ارگان ها مختلف اما تاکنون هیچ کدام از این وعده ها عملی نشده است.

غیاثی گفت: تعداد شکست ها کم نبوده است. طی چندسال اخیر بارها در زمینه فرمولاسیون و تامین مواد لازم با موانعی روبرو بودیم که منجر به عدم بر آورده شدن انتظارات ما میشد اما همدلی گروهی، مشاوره با افراد متخصص، مطالعه و تحقیق و آزمایش، امید به تامین نیاز های کشور، اعلام نیازهای مکرر صنایع، مشاهده موفقیت در تولید این محصولات  در خارج از کشور و استقبال زیاد مصرف کنندگان داخلی به خرید این محصولات با صرف هزینه بالا شاید مهمترین دلایل انگیزشی برای ادامه کار بوده است.

غیاثی در رابطه با تاثیر شرکت های دانش بنیان بر خود کفایی گفت: همانطور که در بالا به آن اشاره شد حجم زیادی از محصولات مشابه شرکت ما وارداتی هستند و بابت آنها از کشور ارز خارج می شود و تعدادی از این محصولات اصلا مشابه داخلی ندارند و تماما وارداتی هستند. ایجاد شرکت هایی مانند ما می تواند نیاز به واردات را کاهش داده و به مرور زمان در زمینه تولید این محصولات به خود کفایی برسیم. گرچه هنوز بسیاری از این شرکت های نوپا نیاز به حمایت دولت و مسئولین برای تداوم و پیشرفت خود دارند. 

وی در رابطه با اینکه چه عواملی باعث میشود افراد و گروه ها ترجیح بدهند که شرکت­ های خود را مستقل از این مراکز دولتی تشکیل بدهند بیان کرد: عدم حمایت مالی توسط بخش های دولتی و حمایت شدن توسط بخش خصوصی، دریافت مجوز در پارک های علم و فناوری و مکان های مربوط به شرکت های دانش بیان خیلی پیچیده تر از شهرک های صنعتی می باشد. تقریبا بیشتر این مراکز در محدوده های شهری هستند و ارگان هایی مانند محیط زیست مخالف این فضاها می باشند در مورد ما تقریبا یک سال از زمان ما در جهت متقاعد کردن اداره محیط زیست برای صدور مجوز سپری شد.

مصاحبه از : حدیث حیدری

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول