اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

روایت بانوی کارآفرینی که غرق در گل و زیبایی است/ نمی‌خواهم درجا بزنم

خانم شکراللهی بانوی کارآفرین مازندرانی می‌گوید؛ ابتدای کارم با علاقه بود ولی در ادامه باتوجه به درآمد خوب به کارآفرینی خانوادگی تبدیل شد، به‌طوری‌که درحال حاضر معیشت چندین خانواده با این کار می‌چرخد و اکنون دو پسر و همسرم و همچنین ۸ نیرو در کنارشان فعالیت می‌کنند.

روایت بانوی کارآفرینی که غرق در گل و زیبایی است/ نمی‌خواهم درجا بزنم

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری پرکوهی| حاصلخیزی استان مازندران زبانزد است و همین موضوع شرایط خوبی را برای پرورش گل و گیاه فراهم کرده و در این زمینه کارآفرینان موفقی هستند که با تلاش و پشتکار مشغول به کار هستند، مطمئنا اگر پای درددل‌های‌شان بنشینید حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، حرف‌هایی از جنس علاقه و تجربه...

در این مسیر کارآفرینان بسیاری ورود پیدا کردند که در گوشه و کنار این کشور و این استان دیده می‌شوند، کافی است مجالی برای بروز پیدا کنند تا الگویی برای جوانان و افراد علاقمند به این صنعت شوند. 

به سراغ میترا شکراللهی بانوی ۴۹ ساله مازندرانی رفتیم که در زمینه تولید گل و گیاه توانست سری بین سرها درآورد، بانویی که پس از گذشت سال‌ها تلاش علاوه بر دستیابی به جایگاهی بالا در عرصه گل و گیاه و کسب درآمدی قابل توجه به یکی از برترین کارآفرینان و ایجادکنندگان اشتغال برای علاقه‌مندان به این حرفه تبدیل شد.

ورودش به کار و کارآفرینی اتفاقی نبود اما با کمترین امکانات وارد عرصه گل و گیاه شد ولی اکنون به یکی از برترین تولید کنندگان در این حوزه تبدیل شده است.

 

*گل و گیاه حالم را خوب می‌کند

خانم شکراللهی بانوی بااراده مازندرانی در گفت‌وگو با فارس، می گوید: همیشه گل و گیاه حالم را خوب می‌کرد، در حیاط منزلم تعداد گل داشتم که وقتی با آن سرگرم می‌شدم در قید زمان و مکان نبودم، گویی همه دنیایم بود بعضی وقت‌ها مشغول قلمه زدن و کاشت گیاهان می‌شدم برای اطرافیانم هم این میزان علاقه به گیاهان جالب بود.

کم کم متوجه شدم گل و گیاه مایه آرامش من هستند و توان این را در خودم می‌دیدم که بتوانم در این حوزه، کسب‌وکاری برای خودم راه بیندازم به همین منظور با علاقه زیاد در دنیای تولید قدم برداشتم.

 از سال ۷۶ کارم را در سالن ۳۰۰ متری آغاز کردم وقتی دیدم می‌توانم در این مسیر رشد کنم در سال ۸۰ سالن را به ۲هزار متر و از سال ۸۶ نیز فضای سالن را به ۶هزار متر ارتقا دادم.

 

*علاقه‌ای که تبدیل به کارآفرینی خانوادگی شد

ابتدای کارم با علاقه بود ولی در ادامه باتوجه به درآمد خوب به کارآفرینی خانوادگی تبدیل شد، به‌طوری‌که درحال حاضر معیشت چندین خانواده با این کار می‌چرخد و اکنون دو پسر و همسرم و همچنین ۸ نیرو در کنارشان فعالیت می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: ابتدای کارم در فضای ۳۰۰ متری بود وقتی خواستم فضای سالن را در سال ۸۰ به ۲هزار متر افزایش دهم به ۵۰ میلیون تومان پول احتیاج داشتم و توانستم با پیگیری فراوان ۱۰ میلیون تومان وام دریافت کنم و بقیه را هر طور که بود جور کردم تا بتوانم به هدفم نزدیک شوم.

 سال ۸۶ هم در راستای طرح صنعتی گل و گیاه توانستم با دریافت ۵۰۰ میلیون تومان فضای گلخانه را به ۶ هزار متر افزایش دهم.

*خاطرات شیرین براین یادآور می‌شود

اگر گریزی به سال‌های گذشته بزنم؛ زمانی‌که با وجود سن کم و داشتم فرزند خردسال وارد فضای کسب و کار شدم روزهای تلخ و شیرین بسیاری را سپری کردم، که با یادآوریش تلخی‌هایش به چشمم نمی‌آید ولی شیرینی‌هایش انگار همین دیروز بود؛ یادم می‌آید ابتدای شروع کارم زمانی بود کمتر خانمی کار می‌کرد همان سال نمایشگاه گل و گیاه برپا شد و من به‌عنوان تنها خانم حاضر در نمایشگاه بودم که از این حضور می‌توانم به‌عنوان بهترین تجربه در کارم نام ببرم.

*اولین تجربه شیرینم از نمایشگاه 

شکراللهی ادامه می‌دهد: سال ۸۲ بود و برای همه جالب بود یک خانم در غرفه است، غرفه‌ام باوجود اینکه خیلی کوچک بود اما با بیشتر از ۱۰۰ مدل گیاه تزئین شده بود آن سال فروش خیلی خوبی داشتم؛ به‌طوری‌که همان روزهای نخست تمام گل‌ها را پیش فروش کرده بودم برای بقیه غرفه‌داران هم سوال بود چطور یک فروشنده آن هم از همه جوان‌تر چگونه کل نمایشگاه را به دست گرفته بود؟!

 

*پای ثابت نمایشگاه گل و گیاه شدم

اولین تجربه موفقم در نمایشگاه موجب شد پای ثابت حضور در نمایشگاه‌ها باشم، به نوعی حضورم در نمایشگاه‌ها ثابت شده است؛ طوری‌که باوجود اینکه غرفه‌ام در نمایشگاه ۲۰ تا ۲۴ متر بود ولی همان روزهای اول تمام گل‌ها که بیش از ۱۰۰ مدل بود را پیش‌فروش کردم.

این بانو آن قدر غرق در گل و زیبایی‌هایش است فقط به شغلش فکر می‌کند و همین باعث شد چرخ زندگیش نیز بچرخد ولی همانند همه آدم‌ها آرزوهای دور و درازی دارد و دوست دارد همیشه در کارش پیشرفت کند، این را از نگاهش، از حرف‌هایش و از تمام کارهایش می‌توان درک کرد، به‌طوری‌که وقتی شماره تماس این خانم را به‌عنوان کارآفرین برتر به من دادند تا بتوانم از ایشان مصاحبه‌ای ترتیب دهم برای هماهنگی بیشتر چند ماهی درگیر بودم تا این بانو بتواند پاسخگو باشد هر باری هم که تماس می‌گرفتم می‌گفت دستم بند است و مشغولم، در آخر هم ساعتی از بامداد موفق به هماهنگی شدم و همان زمان از شب را هم در گلخانه بسر می‌برد و مثل همیشه با انرژی بالا مشغول رسیدگی به گل‌ها بود.

 

*نمی‌خواهم درجا بزنم

خانم شکراللهی می‌گوید: همیشه به‌دلیل علاقه زیادی که به گل و گیاه دارم دوست دارم ترقی کنم نه اینکه درجا بزنم، به‌طوری‌که اهل مطالعه هستم و همیشه به‌دنبال روش‌های بهتر برای پرورش گل و گیاه هستم.

درست است مردم آپارتمان‌نشین شدند به‌دلیل شرایط اقتصادی افت بازار داشتیم ولی ما چون خانوادگی کار می‌کنیم و تمام کارهای مربوط به گل از قلمه‌زنی،پرورش و فروش را انجام می‌دهیم به نسبت بقیه راضی‌تر هستیم.

از این کارافرین برتر می‌پرسم چه رویایی در سر دارد، بدون درنگ می‌گوید، دوست دارم گلخانه صنعتی بهتر مدرن‌تر داشته باشم و تمام تلاشم را برای رسیدن به هدفم بکار می‌گیرم.

این بانو هم مانند تمام کارآفرینان فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت تا به این جایگاه برسد، همیشه که روزهای خوش انسان است بالاخره روزهایی می‌رسد که انسان شاید بدترین اتفاق را هم پشت سر بگذارد اما موضوع مهم در زندگی خانم شکراللهی پشتکار و اراده بالایش است که طی این سال‌ها همواره موجب شد باوجود سختی‌ها از تولید پا پَس نکشد.

این کارافرین تصریح می‌کند: طبیعی است هر کاری و توام با پیروزی و شکست است و هیچ انسان موفقی نیست که طعم شکست را نچشیده باشد من هم از این قاعده به دور نیستم.

باور دارم موضوع مهمی که وجه تمایز انسان موفق با سایر افراد است این است که در افراد موفق شکست نه تنها باعث دل‌سردی نمی‌شود بلکه انگیزه و اراده افراد را برای چشیدن طعم شیرین پیروزی بیشتر می‌کند.

 

*مشکلات سد راهم نمی‌شود

خاطرم هست که حتی سقف گلخانه را باد بُرد و خیلی زیاد دیدم اما موضوع مهم اینکه سختی به چشمم نمی‌آید؛ نه تنها مشکلات سد راهم نشد بلکه عزمم را برای رسیدن به هدفم بیشتر کرد، به‌طوری‌که اصلا برایم مهم نبود فقط روی هدفم متمرکز بودم و هستم.

 شیرینی کار گل و گیاه این است که نگاه کردن هر روز به گل و گیاه به روح انسان طراوت خاصی می‌بخشد اینکه زندگی جریان دارد، جوانه می‌زند، سبز می‌شود و همانند کودک نیاز به نگهداری و مراقبت دارد همین زیبایی کار پرورش گل و گیاه است و هر روزش را همانند خاطره‌ برای انسان ماندگار می‌کند، پس از گذشت این سال‌ها و حضور در این حرفه کاملا این آثار را در زندگی‌ام حس کردم، به همین سبب کاملا از حضور در این راه چه از نظر مادی و چه معنوی راضی هستم، هر لحظه خدا را شکر می‌کنم و مطمئنم به یاری خداوند بهترین‌ها برای انسان رقم می‌خورد.

 ۸۰ درصد هزینه احداث گلخانه پرداخت می‌شود

حسن رزاقی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز درباره مزیت‌های و قابلیت‌های استان برای پرورش گل و گیاه در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: این استان باتوجه به شرایط اقلیمی خاص به گلخانه طبیعی معروف است.

وی اضافه می‌کند: حدود ۵۰۹ هکتار سازه‌های گلخانه‌‌ای در استان وجود دارد که ۴هزار و ۳۰۰ نفر نیز بهره‌برداران این حوزه هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سطح زیر کشت گل‌های زینتی در استان ۳۹۳ هکتار است که ۱۵۸ میلیون گلدان تولید دارد، ادامه می‌دهد: ۸۲ هکتار محصولات گلخانه‌ای با تولید۱۶هزار تنی، ۲۸ هکتار گلخانه‌های لیموترش با تولید ۸۲۰ تنی و حدود ۵هکتار آلوئه ورا با تولید سالانه ۵۱۰ تنی در استان فعال است.

رزاقی با اشاره به وجود ۶.۸ هکتار گلخانه فلفل و ۸هکتا. گلخانه گوجه‌فرنگی هایتک در مازندران، تصریح می‌کند: همچنین ۹۲۰ هکتار در فضای باز تولید درخت و درختچه‌های زینتی و ۱۷۰هکتار اراضی زیرکشت گیاهان شاخه بریده رز، انواع لاله‌ها، گلایول‌ها است.

وی یاداور می‌شود: مازندران رتبه نخست در حوزه تولید گل و گیاه زینتی در گلخانه، رتبه نخست در تولید درخت و درختچه و رتبه سوم گل‌های شاخه‌بریده را دارا است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه مزیت استان باعث استقبال بالا در زمینه تولید گل و گیاه شود، اظهار می‌کند: البته در این زمینه وام‌های کم بهره بعد از درخواست مجوز با دوره بازپرداخت ۵ تا ۶ ساله و آورده ۲۰درصد ازسوی متقاضیان در دستور کار قرار دارد که ۸۰ درصد هزینه احداث گلخانه در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول