اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس من| چه زمانی و چگونه نماز باران بخوانیم؟

عموم مؤمنان در مواقع خشکسالی روی به درگاه خدا آورده و با اقامه نماز از پروردگار مهربان طلب رحمت و مغفرت می‌کنند.

فارس من| چه زمانی و چگونه نماز باران بخوانیم؟

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امسال یکی از سال‌های کم بارش بود و کمبود ریزش‌های جوی قطعاً مشکلاتی را برای کشاورزان و حتی عموم جامعه به وجود می‌آورد.

در چنین شرایطی عموم مؤمنان روی به درگاه الهی آورده و نماز می‌خوانند. نام این نماز، نماز استسقاء یا نماز باران است. مخاطبان خبرگزاری فارس هم در این راستا با ثبت پویشی خواهان اقامه نماز باران توسط مؤمنان شده‌اند که می‌توانید پویش را از اینجا مشاهده کنید.

خشکسالی‌های غیر طبیعی به جهت شیوع گناهان و کفران نعمت‌های خدا و ندادن حق مردم و کم‌فروشی و خیانت در کیل و وزن و ظلم و نیرنگ زدن و ترک امر به معروف و نهی از منکر و ندادن زکات و حکم کردن بر خلاف آن چه خدا نازل کرده و گناهانی دیگر نظیر اینها و یا گناهانی که خشم پروردگار را برمی‌انگیزد و از آمدن باران جلوگیری می‌کند.

کیفیت خواندن نماز باران

نماز باران دو رکعت است و بهتر است که به جماعت اقامه شود، البته خواندن فرادی هم اشکال ندارد.

نمازگزار در نماز باران بعد از حمد و سوره رکعت اول پنج بار تکبیر می‌گوید و بعد از هر تکبیر قنوت می‌گیرد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر یک قنوت انجام می‌دهد و در قنوت‌های نماز باران هر دعائی که بخواند کافی است، البته بهتر آن است که قنوت‌ها مشتمل بر طلب باران باشد از خدای رحمان طلب کند که عطوفت و رحمتش را شامل او و مردم او سازد و درهای آسمان را برحمت و باران خود بگشاید و قبل از دعاء در هر قنوت نخست بر محمد (ص) و آل طاهرینش سلام و درود بفرستد.

مستحبات این نماز چند چیز است

حمد و سوره آن را به صدای بلند قرائت کند و آن سوره‌هایی را که در نماز عید فطر و قربان مستحب است انتخاب کند.

مردم سه روز روزه بگیرند و روز سوم برای نماز بیرون روند و آن روز دوشنبه باشد و اگر میسر نشد روز جمعه بخاطر شرافت و فضیلتش ‍ بیرون شوند.

امام جماعت به اتفاق مردم به طرف صحرا حرکت کند و حرکتشان با وقار و سکینت و خشوع و با حالت درخواست باشد و برای نماز محلی پاک و نظیف را انتخاب کند و بهتر آن است که بیرون شدنشان هیئتی باشد که رحمت خدا را جلب کند مثل پا برهنه بودن و امثال آن.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول