اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

بلوچ‌ها چه‌جور آدم‌هایی هستند؟

سیستان و بلوچستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم منحصربه‌فردش در گذشته‌های دور، کمتر میزبان سیاحان و جهانگردان بوده است؛ اما آن‌قدر هم مهجور نبوده که کسانی نگفته باشند برای تاریخ که چقدر مردمانش درجه‌ یک هستند.

بلوچ‌ها چه‌جور آدم‌هایی هستند؟

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: خبرنگار روزنامه دیلی‌تلگراف که در دوره قاجار به سیستان و بلوچستان رفته بود از همان‌جا گزارش داده است که: «خاک ایران قوت جاذبه غریبی» دارد و درباره گوشه و جگرگوشه خاک ایران نوشته است: «در این مسافرت به ما... خیلی خوش گذشت و تاکنون چنین لطفی در ایران نبرده بودیم... از آثار نمایان است که در آن نواحی قبل از این شهرهای خیلی بزرگ و باشکوه بوده. مع‌ذالک از ملاحظه آن لطف و حظی حاصل می‌شود، شک نیست خاک ایران قوت جاذبه غریبی دارد. چه ما مشاهده می‌کنیم از اندرون عمارت‌های باشکوه و گنبدهای بلند کهنه گلی، در محراب و سقف اشیای آرایشی خیلی آویخته‌اند و حال آنکه همه گل است».

«هنری پاتینجر» افسر انگلیسی نیز توصیف شگرفی از بلوچ‌ها دارد که شنیدنی است. وی که در اوایل دوره قاجار به سیستان و بلوچستان رفته بود در سفرنامه‌اش درباره بلوچ‌ها نوشته است: «مردان خوش‌سیما و مقبول‌اند و چهره‌ای جذاب دارند... مهمان‌نوازی بلوچ ضرب‌المثل است و تقریبا مهمان‌دوستی خصلتی است که در بین تمام افراد بلوچ این سرزمین وجود داشته و همه‌گیر می‌باشد. دله‌دزدی عملی مطرود و سرقت نفرت‌آورترین عمل محسوب می‌شود. وقتی پیشنهادی بکنند و تعهدی نمایند، یا قولی بدهند که جان و مال شخصی را حفظ نمایند تا پای جان در انجام قول و قرار خویش ایستادگی می‌کنند».   

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول