به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز خداداد مقبلی، معاون ساخت و توسعه راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در جلسه بررسی پروژه های راههای روستایی و فرعی خراسان شمالی، با اعلام افزایش ۲ برابری اعتبار محرومیت زدایی راه های روستایی استان، اظهارکرد: سال گذشته از محل اعتبارات محرومیت زدایی راه های روستایی و فرعی کشور ۳۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت که این رقم امسال به ۶۵ میلیارد تومان افزایش می یابد.
وی گفت: بر اساس تهیه اطلس جغرافیایی از راه های روستایی کشور در سال ۹۸ مشخص شد که ۷ استان از جمله خراسان شمالی پایین تر از نُرم میانگین کشوری به میزان ۸۲ قرار دارند.
معاون ساخت و توسعه راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: خراسان شمالی بر اساس ارزیابی های قرار گرفته در نُرم ۷۴ قرار دارد و از ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان ۱۸۴ روستا هنوز بدون راه های آسفالته مناسب هستند.
وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع اعتبار خوبی برای آسفالت و روکش راه های روستایی و فرعی کشور اختصاص یافت که خراسان شمالی نیز از این اعتبارات بهره مند شد به گونه ای که به گفته مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان تا بهمن سال گذشته ۱۵۴ کیلومتر و تا شهریور امسال ۷۰ کیلومتر از راه های فرعی این استان آسفالت شد.
به گفته وی برای آسفالت این میزان راه فرعی در خراسان شمالی ۶۰ تا ۷۰ درصد از اعتبار ۱۵۴ میلیارد تومانی برای این استان و همچنین ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت زدایی تخصیص یافت.
مقبلی تصریح کرد: قیر رایگان به ارزش حدود ۸۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت تا بخشی از عقب ماندگی این استان نسبت به استان های دیگر جبران شود.
وی با بیان این که امسال ۲۸ میلیارد تومان پول نقد به خراسان شمالی برای حوزه راه های روستایی و فرعی تخصیص یافت از مسئولانی استانی خواست تا فقط به فکر تکمیل پروژه های ناتمام باشند و اقدامی برای تعریف پروژه جدید نداشته باشند.
این مقام مسئول همچنین پراکندگی روستاهای خراسان شمالی را یکی از دلایل عقب ماندگی این استان در شاخص راه های روستایی دانست و گفت: در استان های مرکزی احداث یک راه ده کیلومتری چند روستا را از نعمت یک جاده مناسب برخوردار می کند اما این راه در خراسان شمالی برای یک روستا استفاده می شود.
پایان پیام/ز