اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مکزیک و آمریکا؛ سودای بازپس‌گرفتن سرزمین‌های ازدست‌رفته

طرح بازپس‌گیری اراضی اشغالی مکزیک توسط آمریکا از سیاست‌های مکزیک است که واکنش‌های مثبت و منفی داشته است؛ هیسپانیک‌ها خواستار استقلال هستند

مکزیک و آمریکا؛ سودای بازپس‌گرفتن سرزمین‌های ازدست‌رفته

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مداخله‌ آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها ریشه‌ای تاریخی دارد. اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا محدود به خاورمیانه نمی‌شود؛ بلکه کشور همسایه‌، مکزیک، با وجود مرز زمینی مشترک فراوانی که با این کشور دارد، از این دخالت‌ها بی‌نصیب نمانده و در فوریه 1848 با تحمیل مفاد معاهده گوادالوپ هیدالگو، نیمی از سرزمین پهناور مکزیک به تسخیر آمریکا درآمد. نخبگان مکزیک همواره منتقد این رویداد تاریخی بوده‌اند؛ به‌گونه‌ای که در گفتمان رسمی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت مستقیم مطرح و طرح‌هایی برای استیفای اراضی اشغالی مطرح شده است.

رویکرد فعلی دولت مکزیک در سیاست خارجی

رئیس جمهور مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، معروف به املو، ضمن تاکید بر لزوم تغییر سیاست­‌های آمریکا در قبال آمریکای لاتین، رویکرد فعلی کشورش در سیاست خارجی را نوعی از همبستگی اقتصادی، تجاری و سیاسی دانست که در آن باید احترام به حاکمیت کشورها مورد توجه قرار بگیرد. به زعم وی، پیروزی لولا داسیلوا در برزیل، شاخص خوبی برای یکپارچگی منطقه و شرایط غیرقابل شکست در برابر دشمنان خارجی است.

رئیس جمهور مکزیک بارها تلاش‌های واشنگتن برای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را محکوم کرده است. پیش از این لوپز اوبرادور از برقراری روابط دیپلماتیک بین آمریکا و ونزوئلا حمایت کرده بود، اما از آمریکا خواسته بود که به حق تعیین سرنوشت ونزوئلا و عدم مداخله در امور داخلی آن احترام بگذارد؛ اگرچه سیاست­‌های تجاوزکارانه آمریکا در قبال کشورهای همسایه بر کسی پوشیده نیست.

در سال 1848، 176 سال پیش، آمریکا 85 هزار هکتار از خاک مکزیک را به بهانه پایان دادن به جنگی که خود آغازگر آن بود، به طور غیرقانونی تصاحب کرد. در سال 1848، و بر اساس معاهده گوادالوپ هیدالگو، ایالات متحده 85 هزار هکتار معادل نیمی از خاک مکزیک را به خود الحاق کرد.

منافع اقتصادی ایالات جنوبی برای دولت مرکزی آمریکا

ایالت­‌های فعلی کالیفرنیا، نوادا و تگزاس و دیگر ایالات جنوبی، در گذشته بخش­‌هایی از مکزیک بودند که سرشار از ثروت­‌های نهان و آشکاری هستند که مردم آن مناطق کمترین بهره‌­ای از آن نمی­‌برند. طبق آمار رسمی، آمریکا تا سال 2001، حدود 118 میلیون اونس طلا از ایالت کالیفرنیا و در سال 2014، 10 میلیون و 930 هزار اونس نقره از نوادا استخراج کرده است. همچنین این سه ایالت دارای ذخایر نفتی غنی هستند که مردم این ایالت‌­ها بهره‌­ای از آن نمی­‌برند. در ایالات متحده، تگزاس بیشترین تولید نفت را دارد و تنها در سال 2020، این ایالت بیش از 1 میلیارد و 780 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. از زمان شروع تصاحب نیمی از مکزیک تا سال 2008، تنها در کالیفرنیا بیش از 28 میلیارد و 300 میلیون  بشکه نفت خام تولید شده است.

نارضایتی هیسپانیک­‌ها از دولت مرکزی آمریکا

پس از الحاق بخش­‌هایی از سرزمین مکزیک به آمریکا، در ایالت­‌های جنوبی هنوز بسیاری از لاتین­‌تبارها در اکثریت هستند. بخش اعظم از بودجه دولتی آمریکا از منابع طبیعی این ایالت­‌ها تامین می­‌شود اما ساکنان آن از امکانات رفاهی، بهداشتی و شرایط زندگی مطلوبی بهره­‌مند نیستند و آمار بیکاری، بزهکاری و مشاغل کاذب در آن‌جا بسیار بالا است. این نارضایتی­‌ها ظهور و بروز چشمگیری در جنبش وال ­استریت داشت.

اگرچه جنبش وال­ استریت توسط گروهی از آسیب‌دیدگان اصلی بحران اقتصادی آمریکا از سال 2008 به بعد آغاز شد اما گروه‌­های مختلف ناراضی از وضع موجود از اقلیت‌های نژادی مانند سیاهان، سرخ‌پوستان  و لاتین‌تبارها گرفته تا روشنفکران، دانشجویان، هنرمندان،  اساتید دانشگاه و گروه‌های کارگری  به آن پیوستند و در آن حضور یافتند. با کشیده شدن این اعتراضات به دیگر ایالت‌ها و حتی کشورهای وابسته به اردوگاه سرمایه‌داری، بالغ بر دویست گروه محلی دیگر نیز در فیسبوک ایجاد شد که هر کدام متعلق به یک ایالت و شهر آمریکا بود و هر کدام تشکیلات و مطالبات مخصوص به خود را داشته و اعتراضات محلی را خبر رسانی می‌کردند. شدت و نوع اعتراضات در برخی از صفحات مجازی لاتین تباران آمریکایی به حدی بود که شاید در آینده‌ای نزدیک شاهد استقلال‌طلبی ایالاتی مانند ویسکانسین، نیو­مکزیکو و حتی تگزاس از ایالات متحده باشیم. ریشه جدایی‌طلبی ایالت‌های جنوبی آمریکا به ویژه تگزاس، آریزونا، نیومکزیکو و لوئیزیانا یک واقعیت تاریخی است که لازم است اسناد آن بررسی و گزارش شود.

تلاش مکزیکی­‌ها برای بازپس­‌گیری سرزمین­‌های اشغالی

مکزیکی‌ها همواره به سلطه اجباری آمریکا بر منابع طبیعی‌شان اعتراض داشته‌اند. از این رو، فعالان مکزیکی تلاش‌هایی را برای بازپس‌گیری سرزمین‌ها انجام داده‌اند. در سال 2017، «کاردناز سولورزانو»، نامزد ریاست جمهوری مکزیک، در چندین نوبت به همراه وکیل برجسته خود «گیلرمو همدان کاسترو»، طرحی را برای بازپس‌گیری سرزمین­‌های اشغالی از سلطه ایالات متحده ارائه کرد. استدلال آن طرح این بود که معاهده «گوادالوپ هیدالگو» تحت فشار سیاسی و امنیتی در زمان تهاجم نظامی ایالات متحده به امضاء رسیده است، اما این پروژه به دلیل عدم تایید دولت راست­گرای وقت به ریاست انریکه پنیا نیتو (2012-2018) که با سیاست­‌های ایالات متحده همسو بود، موثر واقع نشد.

معاهده گوادالوپ هیدالگو

پس از این‌که مکزیک در سال 1845  حاضر نشد بخشی از خاک خود را به قیمت 30 میلیون دلار و بخشش 5/4 میلیون دلار ما به ازای بدهی‌اش به آمریکا واگذار کند، در 13 می‌1846 کنگره آمریکا، دستور حمله به مکزیک را صادر کرد. در 17 سپتامبر 1847 مکزیکوسیتی به اشغال آمریکا درآمد. چند ماه بعد، قرارداد گوادالوپ هیدالگو به جنگ دو کشور ایالات متحده و مکزیک (1848-1846) پایان داد و در 2 فوریه 1848 توسط دو کشور امضاء و در 30 می 1848 به تصویب رسید. بر اساس این معاهده کشور مکزیک بیش از نیمی از قلمرو خود را که شامل تمام ایالات کالیفرنیا، نیومکزیکو، آریزونا، نوادا، یوتا و بخش‌هایی از کلرادو، وایومینگ، کانزاس و اوکلاهاما می‌شد، به آمریکا واگذار خواهد کرد.

اگرچه در آغاز جنگ -که به مداخله آمریکا در مکزیک نیز معروف است- مکزیکی‌ها مقاومت غیرمنتظره‌ای از خود نشان دادند، اما ایالات متحده توانست شرایط خود را در توافق نامه فوق‌الذکر تحمیل کند. استقلال تگزاس (1836-1835)، بحران داخلی در سیاست مکزیک و پیشروی آسان و به کنترل آمریکایی­‌ها درآمدن مناطق شمالی، از علل اصلی این معاهده ننگین برای مکزیک بود.

مجموع مساحت جدا شده از مکزیک، حدود یک سوم وسعت آمریکای امروزی (9 میلیون و 400 هزار کیلومتر مربع) را تشکیل می‌دهد. اما با وجود چنین ظرفیت جغرافیایی و جمعیتی، هیسپانیک­‌ها سهم اندکی در حاکمیت دارند و اعتماد خود را نسبت به حکومت ایالات متحده از دست داده‌اند. بسیاری از هیسپانیک­‌های این ایالت‌ها معتقدند چرا باید ثروت 400 سرمایه دار نیویورک نشین از جیب مردم ایالت­‌های جنوبی تامین شود. لاتین­‌تبارهای آمریکا معتقدند در صورت استقلال، قطعا وضعیت معیشتی آن‌ها بهتر خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول