اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آسیب‌‌ به ۶ کتابخانه عمومی در زلزله کرمانشاه/ بازسازی‌ها بعد از پنج سال هنوز تمام نشده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: زلزله سال ۹۶ در مجموع به ۶ کتابخانه عمومی در استان آسیب وارد کرد که بازسازی‌ها به دلیل کمبود اعتبار تاکنون به سرانجام نرسیده‌ است.

آسیب‌‌ به ۶ کتابخانه عمومی در زلزله کرمانشاه/ بازسازی‌ها بعد از پنج سال هنوز تمام نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، معصومه حسنی خونسارمدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه امروز در نشت خبری با خبرنگاران که به مناسبت سی‌امین هفته کتاب برگزار شد با اشاره به شعار امسال هفته کتاب «ما همانیم که می‌خوانیم» است، اظهار کرد: برای این هفته ۳۰۰ برنامه مختلف تدارک دیده شده است.

وی افزود: رئوس برنامه‌ها براساس نامگذاری هر یک از روزهای این هفته است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است. 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه برگزاری مراسم غبارویی و تجدید میثاق با شهدا، آغاز پویش اهدا کتاب، طرح بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب در طی هفته کتاب، آغاز مسابقه  کتابخوانی، آشنایی با اندیشه های امام راحل(ره) و نشست کتابخوانی  ویژه کودکان را از برنامه‌های هفته کتاب امسال اعلام کرد. 

وی در ادامه برگزاری مسابقه ملی مشاعره با موضوع کتاب، برگزاری مراسم تجلیل  ملی از برگزیدگان هفته کتاب که شامل سه برگزیده از استان کرمانشاه نیز هست، طرح عضویت رایگان در کتابخانه به مدت یکسال مختص کسانی که در هفته کتاب اقدام به نام‌نویسی کنند، اجرای پویش کتابخوان،  اهدا خون توسط پرسنل نهاد کتابخانه‌ها، برنامه نشست سینما _کتاب،  تجلیل از ۶ انجمن برتر و تجلیل از۵ کتابخوان برتر در تمامی گروه‌های سنی را بخش دیگری از برنامه‌های در دست اقدام در این هفته عنوان کرد.

حسنی‌خونسار تعداد کتابخانه‌های عمومی استان را ۹۰ باب اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۳ باب آن روستایی و ۳ واحد آن سیار هستند و نیز تعداد ۲۳ باب از آن‌ها نیز کتابخانه مشارکتی با سایر نهادها است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: کتابخانه‌های سیار ما در شهرستان‌های جوانرود، هرسین و صحنه فعال هستند و هر کدام ۵ تا ۲۰ روستا را پوشش می‌دهند.

وی تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان را  یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار جلد اعلام کرد و افزود: این یعنی ما برای هر دو نفر یک جلد کتاب در استان داریم  در حالی که در سند چشم انداز باید به ازای هر نفر ۴ جلد کتاب داشته باشیم.

حسنی‌خونسار ادامه داد: زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان  ۴۲ هزار و ۸۰۰ متر است یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر حدود ۳ متر فضا داریم ولی طبق سند چشم‌انداز باید برای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر فضا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶٠ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند،گفت: تا پیش از کرونا ۸۰ هزار نفر عضو داشتیم که به علت کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها ریزش داشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ضمن بیان اینکه ۳۰ انجمن فعال کتابخوانی در سطح استان داریم که امسال ۱۱۰ جلسه برگزار کرده‌اند، عنوان کرد: در یک‌سال گذشته ۶ هزار برنامه ترویجی و فرهنگی در کتابخانه‌ها برگزار کردیم. 

کتابخانه مرکزی کرمانشاه که ۱۵ سال معطل اعتبار مانده!

موضوع قدیمی و ادامه‌دار تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه که کلنگ احداث آن در سال ۸۶ بر زمین زده شده و تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته  دیگر موضوعی بود که  در این نشست خبری پیش کشیده شد، حسنی خونسار در این رابطه اظهار کرد: این پروژه برای تکمیل به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در سفر رییس جمهور به استان ۳۰ میلیارد تومان برای ادامه روند تکمیل آن در نظر گرفته شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کتابخانه‌های آسیب دیده از زلزله سال ۱۳۹۶ پرداخت و گفت:  در این زلزله مجموعا ۶ کتابخانه عمومی در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و کوزران شهرستان کرمانشاه  آسیب دید و یا تخریب شد که ما در حال مقاوم‌سازی و بازسازی آن‌ها هستیم ولی به دلیل کمبود اعتبار تا کنون به سرانجام نرسیده‌اند.  

وی در خصوص موضوع انتقال کتاب‌های مرحوم آیت الله نجومی به خارج استان، اظهار کرد:  پیگیری های در این خصوص از طرف استانداری و اداره‌کل کتابخانه‌های استان انجام شد و با خانواده ایشان هم در جلسه‌ای برگزار کردیم  که نتیجه‌ای حاصل نشد و خانواده ایشان ترجیح دادند کتاب‌ها را در جای دیگری نگهداری کنند.

حسنی‌خونسار ضمن اشاره به وجود بخش نگهداری نسخ  خطی، چاپ سنگی و سربی در این اداره کل  از  بخش‌های کودک یا قفسه‌های ویژه کودکان در تمام کتابخانه‌های استان سخن گفت. 

در پایان این نشست خبری از پوستر هفته کتاب امسال رونمایی شد و از خبرنگاران تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول