اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

بررسی درس‌های زلزله کرمانشاه/دروغ‌های آمدنیوز نمی‌گذاشت کمک‌های مردمی برسد

استاندار پیشین کرمانشاه گفت: یکی از دلایلی که مردم به صورت دستی کمک‌ها را به دست آسیب دیدگان می رساندند همین دروغ‌های آمد نیوز بود.

بررسی درس‌های زلزله کرمانشاه/دروغ‌های آمدنیوز نمی‌گذاشت کمک‌های مردمی برسد

به گزارش خبرنگار گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، اسماعیل نجار، رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور در سلسله نشست های تخصصی در حوزه مدیریت بحران که به مناسبت پنجمین سالگرد زلزله سال ۹۶ کرمانشاه در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد اظهار کرد: خواهش می کنیم در زلزله‌‌ها کسانی که می‌خواهند کمک کنند با هماهنگی و برنامه ریزی باشد چرا که در غیر این صورت با اختلالات جدی روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل دارای اهمیت همین بازسازی مناطق زلزله زده است، بابد در زلزله‌ها مردم به دولت و نظام اعتماد داشته باشند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها در زلزله ها باید به سمتی بروند که دقت در اطلاع رسانی کنند و اطلاعات دقیق ارائه دهند. باید به ابعاد حادثه و زمان و مکان وقوع آن حادثه ورود کنند و مسئولان را برای تلاش بیشتر دلگرم کنند.

در ادامه هوشنگ بازوند استاندار وقت کرمانشاه گفت: ما امروز درس هایی از زلزله کرمانشاه داریم که می توانیم به عنوان فرصت در بحران‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: در چرخه مدیریت بحران، پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی بسیار مهم است که به نظر بنده باید موضوع علت یابی در این چرخه نیز افزوده شود و جای آن خالی است.

بازوند ادامه داد: شاید اگر موضوع بررسی علل زلزله های پیشین در دستور کار قرار بگیرد می‌تواند مانع بروز خسارات جانی و مالی شود.

استاندار پیشین کرمانشاه با تاکید بر تلاش های بنیاد مسکن انقلاب در زلزله کرمانشاه، عنوان کرد: بنیاد مسکن یکی از آن جاهایی بود که توانست به درستی اقداماتی برای ساخت مسکن در مناطق زلزله زده اجرایی کند.

وی ادامه داد: ما در زلزله کرمانشاه ۴۰ چالش را بررسی کردیم ومطلوب واقع است که این ۴۰ چالش را مستند کنیم تا بتواند در آینده برای مدیران مورد استفاده قرار بگیرد. این چالش ها عموما درباره تمام اتفاقاتی است که در زلزله سرپل ذهاب رخ داد.

استاندار پیشین کرمانشاه تاکید کرد: شاید یکی از دلایلی که ما بیش از ۷ هزار پس لرزه را در آن زمان شاهد بودیم را بتوان به نوه زمین شناسی زاگرس مربوط دانست.

وی اضافه کرد: شب زلزله، وزیر کشور و ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و آن شب تا صبح بیدار بودند و اقدامات خوبی صورت گرفت و تمام بیمارستان های همدان کرج و استان‌های همجوار مهیا شد و هزار سوتی پرواز صورت گرفت و ۹ هزار زلزله زده را به مراکز درمانی منتقل کردند و حتی یک نفر هم از مصدومان از دنیا نرفت، این اقدام بسیار مطلوب واقع بود و نشان از همراهی و هماهنگی داشت و مانند زمان جنگ بود.

بازوند عنوان کرد: در بازسازی‌های مناطق زلزله زده حدود خانه‌ها به هم ریخته بود و این ماجرا را بنیاد مسکن به خوبی پیش برد.

وی تاکید کرد: ما در آن زمان موافق اسکان موقت به صورت کانکس نبودیم اما با توجه به پس لرزه ها کانکس می توانست جلوی آسیب‌های پیش رو را بگیرد. اگر چه ما نگران این بودیم که با شهر فلزی روبرو باشیم اما موضوع حل شد اما این به این معنا نیست که کانکس اولویت اول در تمام زلزله ها داشته باشد.

استاندار پیشین کرمانشاه تصریح کرد: یک واقعیتی را باید بگویم، باید از این زلزله ها درس هایی بگیریم و اینها در آن ۴۰ چالش مطرح نیست. حقیقت آن است که ساختمان های دولتی در زلزله کرمانشاه نمره قابل قبولی نگرفتند بلکه کار را برای ما دشوار کردند. بیمارستان اسلام غرب در حال تخریب بود و احتمال ریزش آن در پی زمین لرز‌ه ها بود آنجا ما خیل عظیمی از جمعیت مصدومان بودم و شرایط دشواری بود کما اینکه در بیمارستان سرپل ذهاب همین شرایط حاکم بود.

وی ابراز کرد: در این زلزله دبی آب چشمه ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده بود و این موضوع مهندسان ما را در حوزه آبرسانی ما غافلگیر کرده بود و لوله های آب شهری به صورت طولی ترکیده بود.

وی به یکی از مشکلات وزارت نیرو در زمین لرزه‌ها اشاره کرد و گفت: دکل های فشار قوی برق در کوه ها و جاده ها ایمن سازی نمی شود و ما در همین زلزله  زمانی که کوه ها ریزش کرده بود بیشتر دکل ها را ساقط کرد و این ها هیچ حریمی نداشتند و شاید مهندسان به این موصوع توجه نکرده بود.

استاندار پیشین کرمانشاه نقش فضای مجازی در زلزله ها را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: فضای مجازی در زلزله ها نباید فراموش شود. فضای مجازی ما را اذیت کرد و یکی از دلایلی که مردم کمک  نمی کردند و به صورت دستی کمک‌ها را به دست آسیب دیدگان می رساندند همین دروغ‌های آمد نیوز بود گه می‌گفت این کمک ها به سوریه و عراق روانه می شوند و این در روند امدادرسانی ما خلل هایی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ما در زلزله ها عموما هیچ وقت دنبال این نبودیم که بازسازی دل مردم را شروع کنیم در این زلزله اولین بار دوشادوش بازسازی سخت افزاری، بازسازی نرم افزاری رد آغاز کردیم و حدود ۲۰ اکیپ از پزشکان استان‌های مختلف این کار را شروع کردند.

بازوند خاطرنشان کرد: ما ۳۷۰ کلیومتر مرز با عراق داشتیم و خیلی از تاسیسات این مرز از بین رفته بود و با هماهی های با ستاد کل نیروهای مسلح کمک های خوبی صورت گرفت و تمام بازسازی نوار مرزی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: حضور رهبر معظم انقلاب در منطقه زلزله کرمانشاه نیز مهم بود که روند خوبی شکل گرفت.

عزیزالله مهدیان معاون وقت امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن نیز در این نشست، اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه یک موضوعی که ما را آزار داد قول های مسئولان محلی و ملی در وسط حادثه بود.

وی افزود:  ما در بحث اسکان موقت به این نتیجه رسیدم که کانکس را طراحی کنیم و مردم در ِن مستقر شوند.

معاون وقت امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم این بود که دولت  در زلزله کرمانشاه در فاصله ۳ روز مصوبه داد و این باعث  شد منابع مالی تامین شود و این کمک بزرگی به ما برای آغاز بازسازی بود.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول