اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رویکرد اجتماعی ، ضرورتی مغفول در مأموریت شهرداری‌ها

شهرداری‌ها به موازات مأموریت‌های عمرانی و خدماتی خود در حوزه اجتماعی نیز وظایفی بر عهده دارند که متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل عدم همراهی مدیران شهری و اهمیت دادن به حوزه عمرانی و خدماتی شاهد با حاشیه‌رفتن این مقوله بودیم.

رویکرد اجتماعی ، ضرورتی مغفول در مأموریت شهرداری‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نگاه صرفا عمرانی و خدماتی به شهرها یا همان پروژه شکست‌خورده «اتو-اتو» ( اتوبان-اتومبیل) شهر را تبدیل به محیطی بی‌روح و بی‌احساس کرده و مانع از بروز هر نوع نشاط، شادابی و تحرک در شهر می‌شود.

شهر را اگر موجودی زنده در نظر بگیریم در کنار کالبد فیزیکی آن، نیازمند روح‌بخشی در حوزه‌های مختلف نیز هستیم. به عبارت دیگر در کنار انواع  پروژه‌های صرفا عمرانی، شهرها وساکنین آن نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی برای آسایش بیشتر هستند.

نقشی که شهرداری‌ها می‌توانند در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص اعتیاد ایفا کنند، مهم‌تر و بیشتر از دیگر دستگاه‌های دولتی است؛ بدین ترتیب که با ارائه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی در نقاط مختلف شهر، به ویژه مناطق کم‌برخوردار، آموزش و استعدادیابی و حتی برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی دائمی در سطح محلات، تا حد زیادی می‌توان از بروز آسیب‌های اجتماعی نزد جوانان و نوجوانان کاست.

صدها سالن و تجهیزات ورزشی مستقر در پارک‌ها، اماکن فرهنگی و هنری شهرداری‌ها در مناطق مختلف شهر تبریز می‌تواند نشاط و پویایی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را به محلات شهر بازگردانند.

ارائه سالن‌های ورزشی و مراکز فرهنگی، آموزش و استعدادیابی، حمایت از استعدادهای برتر و حتی مشارکت نفرات برتر ورزشی و فرهنگی در رویدادهای ملی و جهانی با حمایت شهرداری، اقداماتی اساسی در حوزه رویکرد اجتماعی شهرداری است که در این دوره مدیریت شهری می‌تواند سرمنشأ اثر و توسعه فرهنگی اجتماعی شهر تبریز باشد.

مواد ۵۵ ، ۸۰ ، و ۶۸ قانون شهرداری‌ها نیز بر اختصاص بخشی از بودجه و درآمد شهرداری‌ها به ساخت اماکن، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی و ورزشی دلالت دارد.

همچنین در ماده ۶۸ این قانون و ریز هزینه‌کرد بودجه شهرداری‌های به مواردی همچون اختصاص ۵ درصد از درآمد شهرداری‌ها برای امور فرهنگی موضوع ماده ۸۰ این قانون و ۳ درصد برای کمک به امور تربیت بدنی نیز می‌توان اشاره کرد.

مدیریت شهری فعلی تبریز با تأسی از بیانات مقام معظم رهبری در بیست‌سال گذشته، تغییر رویکرد صرفا عمرانی شهرداری را به رویکرد عمرانی و اجتماعی در دستور کار خود قرار داده و تکالیفی برای تدوین بودجه ۱۴۰۲ در این حوزه اندیشیده است.

تدوین ۲ هزار برنامه در زمینه کارکردهای اجتماعی برای سال آینده در تبریز

شهردار تبریز در رابطه با تغییر رویکرد مدیریت شهری در سال آتی می‌گوید: رویکرد شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۲ پررنگ کردن کارکرد اجتماعی در کنار وظایف خدماتی این نهاد است.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: برای اولین بار در شهرداری تبریز پیوست کارکردهای اجتماعی با بیش از دو هزار برنامه تدوین شده است

وی معتقد است: توسعه اساسی کلان‌شهرها با مشارکت و همراهی شهروندان امکان‌پذیر است و پایه اصلی توسعه شهر مشارکت فعال و همراهی شهروندان است و حتی مطالبات مردمی در پیشبرد اهداف مدیریت شهری موثر است.

هوشیار ادامه می‌دهد: در زمینه رویکردهای اجتماعی، دغدغه ورزش شهر را هم داریم و اگر آمار آسیب‌های اجتماعی در سه ماه اول سال استخراج شود، متوجه تاثیر مستقیم ورزش بر میزان آسیب‌های اجتماعی می شویم.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما آموزش و استعدادیابی و توسعه ورزش‌های همگانی است‌ و اگر از بین نوجوانان و جوانان استعدادی پیدا شد، از او حمایت کنیم.

احداث ۱۶ مجموعه ورزشی در محلات کم‌برخوردار

هر نوع رویکرد اجتماعی و خدماتی در شهرها نیازمند فراهم‌کردن بسترها و زیرساخت‌های لازم در نقاط مختلف شهر است. در کنار احداث زیرساخت‌ها ارائه آموزش‌های لازم استعدادیابی و حمایت از نخبگان ورزشی و فرهنگی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

 یعقوب هوشیار در این رابطه نیز می‌گوید: برنامه ما در سال آینده ایجاد مجموعه‌های ورزشی در ۱۶ محله کم‌برخوردار جهت ساماندهی و آموزش کودکان و نوجوانان بر اساس رویکردهای اجتماعی است.

المپیاد پرچم، مقدمه‌ای بر استعدادیابی ورزشی است

رویکرد شهرداری تبریز در سال آینده‌ تمرکز روی کارکرد اجتماعی این نهاد در کنار اقدامات خدماتی است و در این راستا حوزه ورزش تاثیر بسزایی در افزایش کارکردهای اجتماعی دارد.

یعقوب هوشیار در رابطه با برگزاری المپیاد جام پرچم به عنوان رویکردی ورزشی و اجتماعی می‌گوید: المپیاد پرچم مقدمه‌ای مطلوب برای تمرکز روی مباحث استعدادیابی و آموزش در حوزه ورزش و جوانان است و خوشبختانه اکثر مدیران شهری روی این موضوع توافق نظر دارند که فعال‌سازی حوزه ورزش می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.

وی ادامه می‌دهد: رویداد جام پرچم ظرفیت و ایده خوبی برای افزایش نشاط و شادابی در شهرهای کشور است که می‌تواند لایه‌های مختلف اجتماعی در رده‌های متنوع سنی را به سوی ورزش بکشاند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بی‌نظیر ورزش تبریز باعث شد تا این شهر مسؤولیت دبیرخانه‌ المپیاد پرچم در کل کشور را عهده‌دار باشد و امیدواریم این قبیل برنامه‌های ورزشی باعث افزایش نشاط در بین اقشار مختلف جامعه مخصوصا جوانان کشور باشد.

برنامه‌های اجتماعی اولویت اصلی بودجه ۱۴۰۲

شهردار تبریز در تشریح اولویت‌های بودجه سال ۱۴۰۲ در جمع مدیران شهرداری می‌گوید: یکی از رویکردهای جدی بودجه، برنامه‌های اجتماعی است که در این زمینه باید آماری از نخبگان در حوزه‌های مختلف هنری موسیقی، قرآنی، مذهبی و ورزشی تهیه شود.

وی معتقد است: شهر تبریز نوابغ زیادی در مناطق و در رشته‌ها و رده‌های سنی مختلف دارد و لازم است تیمی تشکیل شود تا نظرات نخبگان دریافت شود.

اعطای تسهیلات کم‌بهره برای بانوان سرپرست خانوار

لایحه شهرداری تبریز در خصوص حمایت از بانوان سرپرست خانوار یکی از اولین نشانه‌های تغییر رویکرد مدیریت شهری تبریز از عمران و خدمات، به رویکردی اجتماعی است که مورد استقبال و حمایت شورای شهر اعضای شورای اسلامی شهر نیز قرار گرفته است.

یعقوب هوشیار در خصوص این لایحه حمایت می‌گوید: شهرداری تبریز در راستای عمل به رسالت اجتماعی خود و در قالب لایحه تقدیمی به شورای شهر به هر کدام از بانوان سرپرست خانوار شهر تبریز ۳۰ میلیون تومان وام کم‌بهره اعطا خواهد کرد.

وی همچنین از توافق شهرداری تبریز با برخی بانک‌های عامل استان برای عملیاتی شدن این طرح خبر داده و ادامه می‌دهد: ۱۴۰ میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی و ۷۰ میلیارد ریال دیگر نیز از محل فروش خودروهای تشریفات شهرداری برای تامین منابع اولیه اعطای این تسهیلات به بانوان خودسرپرست و بی‌سرپرست اختصاص خواهد یافت.

تغییر رویکرد شهرداری از نهادی صرفا خدماتی به  نهادی اجتماعی و تقویت کارکردهای اجتماعی آن در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و هنری علاوه‌بر پیشگیری و کاهش از آسیب‌های اجتماعی، موجب بروز و ظهور استعدادهای نهفته ورزشی و فرهنگی در نقاط مختلف شهر به‌خصوص محلات کم‌برخوردار خواهد شد.

نگارنده: جهانبخش احمدیان

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول