اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری بالای ۱۵ تن در هکتار است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: منابع طبیعی و محیط زیست فرسایش خاک در استان را ۱۵ تا ۲۰ تن در هکتار برآورد کرده است.

فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری بالای ۱۵ تن در هکتار است

غلامرضا ذاکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: متاسفانه در استان مطالعات و محاسبات دقیقی برای ثبت فرسایش خاک انجام نشده است چرا که نیاز به تحقیقات و مطالعات دقیق و هزینه بالا دارد.

فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری ۱۵ تا ۲۰ تن در هکتار

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: برآورد منابع طبیعی و محیط زیست فرسایش خاک را ۱۵ تا ۲۰ تن در هکتار اعلام کرده است اما این عدد، عدد دقیقی نیست و در مناطقی که پوشش جنگلی بهتری دارد فرسایش کمتر و فرسایش در مناطقی که پوشش مناسبی ندارد تا ۲۰ تن هم رسیده است.

وی ادامه داد: انجام تحقیقات آب و خاک بر عهده محیط‌ زیست و معاونت آب و خاک است که بودجه خاصی برای این کار ندارند و اگر اعتبار تخصیص داده شود مطالعات خاک‌شناسی، بهره‌وری خاک و حفاظت خاک باید انجام شود تا میزان دقیق فرسایش خاک به دست آید.

ذاکری بیان کرد: ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که ۱۲۰ هزار هکتار اراضی آبی و ما بقی دیم هستند و با توجه به تجهیز ۶۹ هزار هکتار از اراضی آبی به سامانه‌های آبیاری نوین رتبه دوم کشوری را در این زمینه کسب کرده‌ایم.

تولید بیشتر با وجود کم شدن منابع آبی

وی ادامه داد: ۵۷.۸ هکتار از اراضی استان در جهت حفظ تولید، در شرایط خشکسالی به سیستم نوین تجهیز شدند و با آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شوند که این روش سبب شده با وجود کم شدن منابع آبی تولید افزایش یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان توضیح داد: از آنجایی که کشور در یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد به لحاظ کیفی و کمی با محدودیت‌های شدید منابع پایه خاک مواجه هستیم.

وی گفت: حدود ۵۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در صورت داشتن آب کافی، قابلیت توسعه کشاورزی را دارند ولی با توجه به محدودیت منابع آب در حال حاضر اراضی در چرخه تولید ایران تنها بالغ بر ۱۸.۵ میلیون هکتار است.

ذاکری ادامه داد: متاسفانه میزان فرسایش خاک در کشور بالاست، که دلیل آن تغییرات اقلیم، شرایط بارندگی و عدم رعایت برخی اصول فنی است.

وی توضیح داد: این امر سبب شده که فرسایش خاک در ایران سالانه به حدود ۱۶ تن در هکتار برسد در حالی که در دنیا متوسط فرسایش خاک حدود ۶ تن در هکتار است. 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این عدد نشان می‌دهد که میزان فرسایش خاک در ایران بالاست و ادامه این روند سبب تخلیه عناصر غذایی خاک می‌شود و در نتیجه خاک زراعی دچار مشکل خواهد شد. 

وی افزود: این روند فرسایشی تنها منحصر به اراضی زراعی نیست بلکه در جنگل‌ها، تپه‌ها، مراتع، دامنه‌ها و کوه‌ها نیز شاهد این پدیده هستیم و یکی از بی‌پناه‌ترین حوزه‌های محیط زیست در کشور ما خاک‌هاست.

برگزاری پنجمین همایش استانی روز جهانی خاک

ذاکری اظهار داشت: در نظر داریم پنجمین همایش استانی روز جهانی خاک را در آذر ماه با شعار جهانی«خاک، سرآغاز غذا» به منظور اهمیت خاک از جنبه‌های مختلف از جمله تغذیه خاک، حفظ خاک، بررسی عوامل حفاظت از خاک، بررسی راهکارهای حفاظت از خاک فرسایش، حفاظت، حاصلخیزی، تغذیه و آلودگی خاک برگزار کنیم. 

ذاکری اضافه کرد: این همایش با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، دانشگاه شهرکرد و اداره کل حفاظت از محیط زیست با حضور مدعوینی از سازمان‌ها، ادارات و کشاورزان پیشرو برگزار می‌شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول