اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

‌فارس من| دلایل اعطای مجوز واردات خودرو به خودروسازان داخل‌/ نارضایتی مردم از خودروهای داخلی

کاربران «فارس من» با ثبت پویشی از اعطای مجوز واردات خودرو به خودروسازان داخلی انتقاد و عنوان کرده‌اند که خودروسازانی که به تکالیف خود در زمینه تولید عمل نکرده‌اند، نباید به واردکننده خودرو هم تبدیل شوند که در این‌باره سخنگوی وزارت صمت توضیح داد.

‌فارس من| دلایل اعطای مجوز واردات خودرو به خودروسازان داخل‌/ نارضایتی مردم از خودروهای داخلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویشی هایی  با عنوان «توقف واردات خودرو توسط خودروسازان» و «نباید واردات خودرو در اختیار خودروسازان داخلی باشد» عنوان کرده‌اند که یک میلیارد یورو برای واردات خودرو تخصیص داده شده است تا واردات خودرو انجام شود و خودرو از انحصار شرکت های خودروساز دولتی مانند سایپا، ایران خودرو و شرکت‌های وابسته به این خودروسازان خارج شود و در نتیجه خروج از این انحصار شاهد اتفاقات خوب از جمله کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم، ‌اما برخلاف انتظار مجوز واردات خودرو باز هم به این خودروسازان داده شده است.

آنها عنوان کردند که شرکت‌هایی که در چند سال اخیر در تولید با کیفیت خودرو و عرضه آن ناتوان بوده‌اند چرا اکنون باید مجوز واردات خودرو را بگیرند؟    

* وزارت صمت: در آئین‌نامه‌ منعی برای اعطای مجوز واردات به خودروسازان داخلی وجود ندارد‌ 

‌امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با چگونگی انتخاب واردکنندگان خودرو و در خصوص اینکه چرا تولید کنندگان خودرو به عنوان واردکننده ‌مجوز واردات دریافت کرده‌اند؟ به خبرنگار فارس، گفت: شرایط واردات خودرو را آئین نامه واردات خودرو که قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی است تعیین می کند و در آئین‌نامه نیز منعی برای دادن مجوز واردات به خودروسازان داخلی وجود ندارد. 

وی اظهار داشت: 380 تقاضا برای واردات خودرو به وزارت صمت ارسال شد که طی بررسی های انجام شده تاکنون نام 12 شرکت به عنوان واردکننده مجاز خودرو اعلام شده است و پس از تکمیل بررسی تقاضاها،  اسامی سایر شرکت های مجاز برای واردات خودرو نیز اعلام می شود. 

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: اگر مجوز برای واردات به شرکتی داده می‌شود قطعا براساس استدلال قوی بوده است و اگر هم به شرکتی مجوز واردات  داده نمی‌شود آن نیز دارای استدلال قوی بوده است. 

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: الزام داشتن نمایندگی پس از فروش برای واردکنندگان خودرو در جهت رفاه حال مصرف‌کنندگان خودرو در آئین‌نامه آمده است و بنابراین اسامی همه 12 شرکتی که تاکنون به عنوان واردکننده خودرو مجوز گرفته‌اند براساس آئین نامه شرایط را داشته‌اند.

وی افزود: بنابراین هیچ انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد و حاکمیت در آئین‌نامه تاکید کرده است که باید منافع مصرف‌کننده تامین شود و لذا براساس ضوابط تعیین شده در آیین نامه به متقاضیان مجوز واردات داده شده است. 

به گزارش فارس پس از بررسی‌ پرونده شرکت‌های متقاضی واردات خودرو توسط وزارت صمت در ابتدا اسامی 7 شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان خودرو و خودروسازی فردا به عنوان شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو اعلام شد و پس از آن نیز اسامی 5 شرکت دیگر به نام‌های بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه کرد. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول