اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه روابط محور نشست کمیسیون مشترک تاجیکستان و روسیه

در هجدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان و روسیه بر ضرورت توسعه روابط جامع میان دو کشور تاکید شد.

توسعه روابط محور نشست کمیسیون مشترک تاجیکستان و روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در این نشست که به ریاست «قاهر رسول‌زاده» نخست‌وزیر تاجیکستان و «الکسی اوورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه برگزار شد، مسائل همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، آموزشی، فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روسای هیئت‌های دو طرف در پایان نشست از نتایج آن به نمایندگان رسانه‌ها اطلاع دادند.

نخست وزیر تاجیکستان گفت که هم در دیدار دوجانبه و هم در نشست کمیسیون مشترک در مورد وضعیت و چشم انداز همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین تاجیکستان و روسیه تبادل نظر کردیم.

رسول‌زاده ظرفیت همکاری‌های میان کشورش با روسیه را بسیار عنوان کرد و گفت که به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری فرصت‌های بسیار زیادی وجود دارد که بهره برداری مناسب از آن موجب ارتقاء سطح تعاملات متقابل خواهد شد.

وی اظهار داشت: ما طی نشست کمیسیون مشترک موضوعات توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم که از همین حالا نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات کار را آغاز کرده‌اند.  بر آنیم که در آینده در زمینه مبادلات تجاری و هم در سایر بخش‌ها، به خصوص صنایع شاهد پویایی و رشد مثبت روابط خواهیم بود.

معاون نخست وزیر روسیه نیز نتایج نشست کمیسیون مشترک را مثبت ارزیابی کرد و گفت که کشورش قصد دارد همکاری و تعاملات با تاجیکستان را در زمینه‌های کشاورزی و صنعت نساجی توسعه دهد.

اوورچوک ادامه داد: روسیه نسبت به حمایت از پروژه‌ها در زمینه‌های فناوری علاقه مند است. ما در بخش همکاری‌های آموزشی، فرهنگی و بشردوستانه، موضوع افزایش سهمیه دانشجویان تاجیک برای تحصیل در روسیه تا سقف بیش از 1000 نفر را در نظر گرفتیم که سال آینده قصد داریم به این هدف برسیم.

این مقام روسی مذاکرات صورت گرفته با طرف تاجیک را مهم و سازنده توصیف کرد و گفت: از آنجا که توسط طرف تاجیک فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری پیشنهاد شد، توجه بالایی به همکاری‌ها در این حوزه صورت گرفت. برای تحقق این امر گروه ویژه‌ای ایجاد خواهیم کرد.

معاون نخست وزیر روسیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آن اشاره کرد که طی سال 2021 مبادله تجاری بین دو کشور 44 درصد رشد کرده و امسال نیز از رشد خوبی برخوردار است.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری در زمینه مهاجرت کاری، بیان کرد: در حال حاضر در مورد «برنامه تلفن همراه» با یکدیگر همکاری می‌کنیم که به مهاجران کاری در یافتن شغل، انجام تمام مراحل لازم، دریافت خدمات عمومی کمک می‌کند. همچنین امیدواریم بتوانیم سرویسی را راه اندازی کنیم که به صورت آنلاین امکان دریافت اطلاعات قابل اعتماد در رابطه به محدودیت‌های ورود را فراهم کند. علاوه بر آن در زمینه تسهیل ثبت نام در محل سکونت مهاجران کاری نیز کار خواهیم کرد.

شایان ذکر است که در پایان این نشست یادداشت تفاهم به امضا رسید.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول