اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

از حاج قاسم تا «هلالِ بر سرنیزه» در دومین روز جشنواره تئاتر مقاومت

دومین روز از بخش رادیو تئاتر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت میزبان پنج نمایش «زنده‌ی عشق» به کارگردانی ناصر کریمی نیک، «یک و بیست دقیقه بامداد» به کارگردانی صادق حسین پور، «بر نیزه هلال را دیدم» به کارگردانی آرش جمال‌الدینی، «نامه‌های شرجی» به کارگردانی نسا بخشی و «روایت ناتمام زیبای خط‌خطی» به کارگردانی بهاره کاظمی سطلری شد.

از حاج قاسم تا «هلالِ بر سرنیزه» در دومین روز جشنواره تئاتر مقاومت

خبرگزاری فارس-گروه تئاتر: دومین روز از بخش رادیو تئاتر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت روز گذشته چهارشنبه 18 آبان ماه از ساعت 11 ظهر تا 20 در دو مجموعه حافظیه شیراز و مجموعه مرکز اسناد استان فارس و چهار سالن حافظ، فرهنگ، غزل و سبز شیراز با پنج نمایش «زنده‌ی عشق» به کارگردانی ناصر کریمی نیک از استان مرکزی، «یک و بیست دقیقه بامداد» به کارگردانی صادق حسین پور ازرشت، «بر نیزه هلال را دیدم» به کارگردانی آرش جمال‌الدینی از استان فارس، «نامه‌های شرجی» به کارگردانی نسا بخشی استان همدان و «روایت ناتمام زیبای خط‌خطی» به کارگردانی بهاره کاظمی سطلری از استان قزوین با استقبال قابل‌توجه مخاطبان برگزار شد. از نکات ویژه و قابل‌توجه در روز دوم جشنواره اجرای دو نمایش با موضوع سردار حاج قاسم سلیمانی بود که هر دو اثر جزو پرمخاطب‌ترین آثار اجراشده در مدت برگزاری این جشنواره به شمار رفت.

*سردار دل‌ها آغازگر برنامه‌های روز دوم جشنواره

نخستین نمایش روز دوم با عنوان «زنده‌ی عشق» به کارگردانی ناصر کریمی نیک و با بازی ناصر کریمی‌نیک، محمد طالبی، فاطمه قلی‌زاده آتانی و مهدیه شریعتی ساعت 11:30 دقیقه ظهر در مجموعه مرکز اسناد استان فارس به روی صحنه رفت. «زنده‌ی عشق» روایتی مستند از زندگی سردار دل‌ها که منافقین کوردل بعد از مجروحیت سردار درزمانی که فرمانده لشگر ۴۱ ثارالله کرمان است قصد کارشکنی در مسیر درمان او را داشتند.

در این نمایش رادیویی نگار کریمی نیک و محسن طهماسبی به ترتیب افکتور و طراح پوستر ناصر کریمی نیک را همراهی می‌کردند. از نکات قابل‌توجه در این نمایش علی‌رغم اجرا در سالن بزرگ مرکز اسناد اما تشویق ممتد در پایان نمایش توسط مخاطبان شیرازی به‌خصوص گروه‌های اجرایی مستقر در جشنواره بود که فضای خاصی را در پایان این اجرا به وجود آورد. این نمایش به مدت 50 دقیقه به روی صحنه رفت.

*به‌وقت یک و بیست دقیقه غیرت و مردانگی

دومین نمایش روز دوم در سالن مهر مجموعه حافظیه با عنوان «یک و بیست دقیقه بامداد» به کارگردانی صادق حسین پور از رشت به روی صحنه رفت. این نمایش روایت بخشی از زندگی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد که وی به دیدار خانواده شهدا می‌رود. الهه فرخی، صادق مزاری جلالی،اسماعیل حاجتی ، راحله رحیمی و محمد حاجتی در این نمایش به ایفای نقش میپردازند. این نمایش نیز با استقبال مخاطبان و به خصوص جوانان و نوجوانان علاقمند به تئاتر در شیراز به روی صحنه رفت و در پایان نمایش تا چند دقیقه مخاطبان، عوامل این نمایش را به صورت متدد مورد تشویق قرار دادند.

*هلالی که بر نیزه دیده شد

نمایش «بر نیزه هلال را دیدم» به کارگردانی آرش جمال‌الدینی با بازی اشکان فرهادی، شهرام ولی‎زاده، لیلا فاتحی، فریبا جوانمردی و محمد جمال الدینی از استان فارس سومین اجرا در دومین روز از هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت بود که در سالن سبز مجموعه حافظیه شیراز میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان شد، این نمایش برداشتی از کتاب «سِرّ سَر» به قلم هاجر کوشکی است که قصه آن مربوط به شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری است و روایتی از مسئولیت متعهدانه حاج عبدالله در ایامی ست که به‌عنوان مدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس به جانبازان و خانواده شهدا مشغول خدمت بود. سیده لیلا اسراری به‌عنوان تهیه‌کننده، لیلا اسرار افکتور، سیدهادی حسینی صدابردار و هاجر کوشکی نویسنده آرش جمال‌الدینی را همراهی می‌کردند.

البته یکی از نکات قابل انتقاد به این بخش از جشنواره عدم برابری امکانات صدابرداری بود، قطعا صدابرداری و امکانات آن یکی از مهم‌ترین عوامل کیفیت آثار بوده و گروه استان فارس به جهت حضور در خانه از امکانات بهتری برخوردار بوده و این امکانات در اختیار گروه دیگر استان‌ها نبود، اتفاقی که شاید هم از عدالت در جشنواره و هم از قواعد مهمان‌نوازی به دور باشد.

 

 

*کوله‌ای مملو از نامه‌های شرجی

نمایش رادیویی «نامه های شرجی» به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی نسا بخشی از استان همدان به‌عنوان سومین اجرا در روز سه‌شنبه 17 آبان در سالن غزل میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان تئاتر شد. در طول نمایشنامه شاهد هستیم که یاسر با پدرش که در زمان جنگ تخریب‌چی است، گفت‌وگوهایی دارد که در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که پدر یاسر هم شهید است و یاسر در واقع با روح پدر شهیدش در ارتباط بوده و آخرین نامه هم متعلق به پدر خودش است.این نمایش در کنار متن با قوامش جزو آثار درخشان در جشنواره تئاتر مقاومت است که بی‌تردید قلم توانای شهرام کرمی از هنرمندان و مدیران تئاتری کشور تردیدی را برای دریافت نمایشنامه باقی نگذاشته است.

*روایتی فانتزی از زیبای خط‌خطی

آخرین نمایش اجراشده در دومین روز از بخش رادیو تئاتر جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت اختصاص به نمایش «روایت ناتمام زیبایی خط‌خطی» به کارگردانی بهاره کاظمی سطلری است. این نمایش روایتی متفاوت و غیرواقعی و صدالبته فانتزی از یک دفترچه یادداشت و پلاک شهیدی است که به‌تازگی تفحص شده و اکنون در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده است. فرشته یارقلی دستیار کارگردان، سهیلا کلیایی افکتور و مدیر صحنه و اصغر خلیلی نیز به‌عنوان طراح پوستر باره کاظمی سطلری را در جشنواره تئاتر مقاومت همراهی کردند. ازجمله اتفاقات ویژه و علی‌رغم ترافیک اجرای آثار در روز دوم این نمایش و اجرا در ساعات پایانی روز دوم این نمایش را می‌توان جزو آثار پرمخاطب برشمرد. بهاره کاظمی سطلری، عمار رسولی، سید ابراهیم میرقاسمی، زهرا علیجانی و اسدالله دوستی به‌عنوان بازیگر در این اثر منحصر به ایفای نقش پرداختند.

از نکات قابل‌توجه در دومین روز جشنواره اینکه باران شدید روز گذشته شیراز نگرانی‌هایی ازجمله عدم استقبال مردم و علاقه‌مندان از آثار را به وجود آورد اما با نگاهی به سالن های در حال اجرا می‌توان گفت که ‌روز دوم جشنواره مصادف با سه‌شنبه 17 آبان و در مقایسه با روز نخست یک ویژگی خاص داشت و آن استقبال مردم و هنرجویان شیرازی از آثار به روی صحنه رفته دومین روز جشنواره تئاتر مقاومت است.

به نظر استقبال دانشجویان و هنرجویان تئاتری از این رویداد می‌تواند نقطه امیدی برای انتقال نسل تئاتر مقاومت به نسل بعدی این هنر نمایشی باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول