اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

معاون وزیر علوم: شناخت درست مسیر تجاری‌سازی لازمه عبور از دره فناوری

معاون فن‌آوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم شناخت درست مسیر تجاری‌سازی برای عبور از دره فناوری گفت: باتوجه به اینکه ما در تبدیل علم به صنعت دچار ضعف هستیم، توجه همزمان به فناوری و کشش بازار و اقتصاد باید جدی گرفته شود.

معاون وزیر علوم: شناخت درست مسیر تجاری‌سازی لازمه عبور از دره فناوری

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی خیرالدین ظهر امروز در دومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران در تالار مرکزی رشت با تأکید بر افزایش ورود دانشگاه‌ها به حوزه دانش‌بیان اظهار کرد: با اینکه ما همیشه بر مرکز رشد تأکید داشتیم اما مهم برون داد است.

وی با اشاره نقش شناخت درست مسیر تجاری‌سازی فناوری برای عبور موانع بیان کرد: عواملی چون عدم شناخت کافی از اکو سیستم نوآوری، نداشتن طرح کسب و کار و نقشه راه مناسب، ضعف مدیریتی و عدم وجود تناسب تقاضا و بازار برای محصولات از جمله عوامل گرفتاری در دره مرگ است.

معاون فن‌آوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند تکمیلی زیست بوم کشور گفت: ۵۱ پارک و ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بیان در کشور  فعال هستن که در سال جاری این شرکت‌ها توانستند با بودجه حداقلی ۳۸هزار فرصت شغلی ایجاد کنند.

وی با اشاره به چالش‌ها و موانع پیش روی تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی و فناوری بیان کرد: ضعف در گسترش تقاضا برای دستاورد‌های پژوهشی و فناورانه از سوی صنعت، ضعف در نوآوری و عدم رسوخ دانش و صنایع بزرگ و بالغ و راهبردی کشور سهم پایین تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی به ویژه در بخش خصوص ضعف در نهاد‌های میانجی مانند پارک علم و فناوری و مراکز رشد، عدم شکل‌گیری همکاری و تعامل ارگانیک میان دانشگاه و صنعت از جمله چالش‌ها در سطح ملی و کلان است.

خیرالدین با تأکید بر ارزش‌گذاری و تیم‌سازی در حوزه پروژه‌های دانش گفت: مهم‌ترین دلیل و ایجاد نقش پارک علم و فناوری این است که براساس نیاز جامعه کار کند و با کمک شرکت‌های مختلف تیمی برای رفع مشکلات تشکیل دهد.

معاون فن‌آوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۵۶ درصد مشکل شرکت‌ها براساس قوانین است افزود: با اینکه بودجه پارک‌های علم و فناوری از نصف بودجه دانشگاه تهران کمتر است اما بیشترین مشکلات شرکت‌ها، مشکلات قوانینی است هرچند که خوشبختانه زیست بوم ما در حال کامل شدن بوده و توانستیم ۸۰۰ هزار شرکت دانش بیان را تأسیس کنیم.

وی با تأکید بر تقویت خدمات تجاری‌سازی در مرکز نوآوری وفناوری با تقویت تیم‌سازی، گفت: مداخله مؤثر در نظام قانون‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های کارگزاری تخصصی در ارائه خدمات تجاری‌سازی و ارزش‌گزاری فکری و توسعه تعاملات بین‌المللی و همچنین تنوع بخشی به مبادی تأثیر مالی می‌تواند از عوامل مهم تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول