اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پایان وقفه ۱۵ ساله در پروژه احداث پارک شاداب منطقه یک شهرداری اصفهان

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: از دیگر پروژه‌ها احداث پارک‌های محلی از جمله پارک محله شاداب است که نزدیک به ۱۵ سال به دلیل تملک سه پلاک منزل مسکونی دچار وقفه شده بود و در حال حاضر درحال انجام است.

پایان وقفه ۱۵ ساله در پروژه احداث پارک شاداب منطقه یک شهرداری اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، میثم بکتاشیان مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه منطقه یک دارای ۱۱ محله است که اغلب آن‌ها دارای سابقه تاریخی هستند، اظهار داشت: از جمله این محلات می‌توان به محله علی‌قلی آقا، عباس‌آباد و کاشانی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه وسعت منطقه ۸۱۰ هکتار است که ۳۰ درصد آن را بافت فرسوده تشکیل داده است، افزود: در منطقه یک بافت فرسوده و بافت تاریخی با یکدیگر پیوند دارند، فضای سبز منطقه نیز حدود ۴۳۰ هزار متر مربع و سرانه فضای سبز برای هر نفر ۶.۹ متر است.

بکتاشیان با اشاره به وجود ۸ بیمارستان، ۳ مرکز درمانی، ۱۵ هتل و ۲۳ مهمانپذیر در منطقه یک، بیان داشت: به دلیل حضور این مراکز مهم در منطقه، شاهد افزایش سفر روزانه شهروندان هستیم که جمعیت روزانه را نسبت به جمعیت ساکن شهروندان در شب افزایش می‌دهد.

مدیر منطقه ۱ شهرداری اصفهان تصریح کرد: جمعیت ساکن شب منطقه یکصد هزار نفر و جمعیت روز منطقه یک، ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

وی با اعلام اینکه بودجه کل منطقه یک، ۲۶۸ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، افزود: در حال حاضر ۲۶۰ گلوگاه در منطقه یک وجود دارد که قسمتی در بافت تاریخی قرار دارد و برای آزادسازی نیازمند قوانین خاص خود است، برخی دیگر نیز در بافت فرسوده قرار دارد.

بکتاشیان عنوان کرد: مدیریت شهری در دوره جدید هدفمند کردن پروژه‌ها و رسیدگی به امور محلات را در دستور کار دارد و پروژه های محله محوری را برای مناطق ۱۵ گانه شهری تعریف کرده است.

آزادسازی گلوگاه‌ها در محله جامی

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال در محله جامی موفق به آزادسازی چندین مورد گلوگاه شده‌ایم، گفت: در راستای زیباسازی شهری، برای خیابان جامی نگاه ویژه‌ای به پیشینه تاریخی محله شده است؛ در این محله منزل آیت‌الله خادمی قرار دارد.

وی با بیان به اینکه دیوارنگاره‌ها را بر اساس تاریخ شفاهی محلات در نظر می‌گیریم، افزود: برای محله جوزدان نیز آزادسازی گلو‌گاه‌ها انجام شده که تا ماه‌های آینده چندین مورد دیگر نیز انجام می‌گیرد.

بکتاشیان اظهار داشت: به دلیل وجود اماکن میراثی در منطقه یک، انواع گردشگری را مانند گردشگری پزشکی و سلامت، گردشگری طبیعی، گردشگری مذهبی و... را در این منطقه می‌توانیم داشته باشیم؛ مکان‌های باارزش دیگری مثل مقبره صائب تبریزی، چهارراه هفتم محرم و منازل تاریخی متعدد از دیگر شاخصه‌های منطقه ۱ است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه نقاط مختلف این منطقه با تاریخ انقلاب و ایران گره خورده است، گفت: از دیگر نکات ارزشمند برای این منطقه وجود شهدای دفاع مقدس و حتی مدافعان حرم است.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سیاستگذاری شده در شهرداری منطقه یک، حفظ گردشگری و ارتقای آن بود، ادامه داد: در پنج ماه گذشته اقدامات مربوطه آغاز شد و به پایان رسید، به این ترتیب گذر جهان‌آرا سنگ‌فرش شد.

بکتاشیان اظهار داشت: گذر کوالالامپور نیز در مدت سه ماه به‌سازی و سنگفرش شد، فرآیند برای مسیر عالم آرا که وضعیت خوبی نداشت نیز شروع شده که ۴۰ درصد پروژه پیش‌رفته و به زودی به پایان می‌رسد.

احیای گذر درب‌کوشک

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان افزود: برای خیابان طالقانی نیز به دنبال آن هستیم تا هم خود خیابان و هم پیاده‌رو به نحوی به‌سازی شود که گذر خوبی برای منتهی شدن به چهارباغ باشد؛ یکی از دیگر پروژه‌هایی که شروع شده احیای گذر درب کوشک است که خط بدنه تصویب شده و بدون عقب‌نشینی خواهد بود.

وی با بیان اینکه به دنبال ارزش‌آفرینی برای بافت تاریخی هستیم، تصریح کرد: هر جا از بافت فرسوده نام آورده می‌شود، از ارزش آن کاسته می‌شود که مردم را دچار ضرر می‌کند و روند درستی نیست، به همین دلیل ایده‌ ارزش افزوده برای این بافت‌ها را داشتیم که دنبال می‌شود.

بکتاشیان عنوان کرد: با بیمارستان‌هایی نیز مذاکراتی انجام شده تا برای بحث گردشگری سلامت و هتلینگ بیماران از فضای بافت تاریخی استفاده کنند.

به دنبال محرمیت ابدی برای بافت‌های دست‌نخورده و تاریخی هستیم

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تاکید کرد: در بافت تاریخی اصفهان مداخلات زیادی داشتیم و نتوانستیم به خوبی از آن‌ها مراقبت کنیم، ایده‌ای که داریم این است که بتوانیم نطام ارتفاع‌بندی را در کمسیون ماده ۵ نگه داریم؛ با ایده محرمیت ابدی به دنبال این هستیم برای بافت‌هایی که تا به حال دست نخورده نظام ارتفاع‌بندی را نگه داریم.

وی با اعلام اینکه خانه روغنی در محله علی‌قلی آقا خریداری شد، افزود: به دنبال آن هستیم که شهرداری هم به این اقتصاد ورود کند.

بکتاشیان با اشاره به وضعیت ترافیکی منطقه و پرتردد بودن آن، گفت: سه ایستگاه مترو در این حوزه جغرافیایی است و تا به حال نزدیک ۴۰ میلیارد تومان برای آزادسازی مناطق حوزه ایستگاه قطار شهری هزینه شده است؛ برای آن که بتوانیم سه ایستگاه را هرچه زودتر آماده کنیم، نزدیک ۷۰ میلیارد تومان دیگر نیز پیش‌بینی شده است، تلاش می‌شود آزادسازی فاز یک و دو تا آبان ماه به اتمام برسد.

به دنبال مدل مشارکتی برای آزادسازی خیابان ادامه خیابان زاهد هستیم

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان اظهار داشت: اتفاق دیگری که روی زمین مانده و مطالبات مردمی دارد، احداث خیابانی در ادامه خیابان زاهد است که نزدیک هزار متر طول این خیابان و عرض ۲۴ الی ۳۰ متر خواهد داشت؛ ۱۶۸ پلاک مسکونی در این مسیر وجود دارد که برای آزادسازی آن شهرداری باید ورود کند اما به دنبال مدل مشارکتی با مردم و بنیاد مسکن هستیم.

وی تصریح کرد: هنگام آزادسازی بافت انسانی مناطق دچار آسیب جدی می‌شوند و ساکنین مجبور می‌شوند به محلات حاشیه‌ای‌تر بروند، به همین جهت تصمیم داریم ساکنین را در همان محل صاحب منزل مسکونی و آپارتمان کنیم.

بکتاشیان ادامه داد: چون حتی اگر دو برابر قیمت روز هم بابت زمین‌شان به آن‌ها پرداخت شود نمی‌توانند در آن محله خانه خریداری کنند اما اگر این اتفاق رخ دهد برای اولین بار در شهرداری خواهد بود و بسیار باارزش است.

پایان وقفه ۱۵ ساله در پروژه احداث پارک شاداب

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان عنوان کرد: از دیگر پروژه‌ها احداث پارک‌های محلی از جمله پارک محله شاداب است که نزدیک به ۱۵ سال به دلیل تملک سه پلاک منزل مسکونی دچار وقفه شده بود و در حال حاضر درحال انجام است.

وی اظهار داشت: مادی نیاصرم از دیگر موارد است که برای آن مسیر دوچرخه و سنگفرش ایجاد شد و تنها مادی است که در آن دسترسی به خودرو ندارید و می‌توانید از فضای مفرح آن بهره ببرید.

بکتاشیان با اشاره به ترافیک‌هایی ناشی از پروژه بی آر تی در خیابان مسجد سید اصفهان گفت: ۷۰ درصد طرح انجام شده و تلاش داریم تا پایان آبان‌ماه به اتمام برسد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه دو پروژه شاخص دیگر داریم، عنوان کرد: پروژه تئاتر شهر در چهارباغ اصفهان را داریم که یکی از معماران بزرگ کشور طرح بسیار خوبی را برای آن اتود زده است، نزدیک ۵۰ میلیارد تومان برای آن بودجه در نظر گرفته شده بود اما سرمایه‌گذاری برای آن پیدا شد تا طرح به صورت مشارکتی پیش رود.

وی افزود: جلسات برگزار شده است، نسبت به ارتفاعی که باید برای آن انجام می‌شد اختلاف نظری با میراث داشتیم که توافقاتی هم انجام و بحث ارتفاع حل شد و تا انتهای آبان ماه این پروژه بسته می‌شود و سعی می‌شود که به زودی کلنگ آن هم بر زمین زده شود.

منزل پدری شهید بهشتی به موزه شهید بهشتی تبدیل می‌شود

بکتاشیان با بیان اینکه یکی از مفاخر دیگر منطقه یک، منزل پدری شهید بهشتی است، افزود: قبلا شهرداری خانه را خریداری کرده بود که تصمیم به گسترش آن گرفته شد، خانه‌های اطراف آن خریداری و تملک شد و بنا شد که به موزه شهید بهشتی تبدیل شود و خانه‌هایی که تملک کردیم به فضاهای شهری حمایت‌کننده این موزه تبدیل شوند.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان ادامه داد: مورد بعد منطقه مزار صائب تبریزی است که به دنبال آن هستیم مقبره را از این وضعیت خارج کنیم و صائبیه را نیز به نحوی بهبود ببخشیم، همچنین مذاکرات برای بهسازی ورودی جوزدان نیز انجام شده است، 

وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی اجتماعی، تمایل منطقه بیشتر به سمت مشارکت نهادها و مراکز فرهنگی محلی و مردمی است؛ بیشتر سعی شده تا با حضور نهادهای فرهنگی، پایگاه‌های بسیج و مراکز فرهنگی و... جلسات تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برگزار و سپس تقسیم کار انجام شود، در حوزه فرهنگی بیشتر به عنوان تسهیلگر نقش داشتیم.

بکتاشیان با اشاره به تجربه خوب اربعین مردمی در اصفهان عنوان کرد: هر زمان دخالت در کار مردم بیشتر شد، کارها از جایگاه درست خارج شدو هرچه بیشتر مردم نقش ایفا کنند اتفاقات بهتری را رقم خواهند زد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه تلاش می‌شود زیباسازی‌ها فقط به عنوان یک آرایش شهری درنظر گرفته نشوند، افزود: برای مثال به دلیل وجود بیمارستان و مطب‌ها عمده مخاطبین خیابان شمس‌آبادی اطرافیان و یا خود بیماران هستند و به دنبال آن هستیم که در زیباسازی که داریم به بهبود حال مردم بیشتر کمک کنیم و درد آن‌ها را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال زیباسازی محلات با توجه به تاریخ شفاهی مردم و محله هستیم، خاطرنشان کرد: در شرکت‌های دانش بنیان به دنبال آن هستیم که مدیریت سفر را در مقصد داشته باشته باشیم، یعنی برای کسی که می‌خواهد نوبت پزشک بگیرد بتوانیم نسبت به درخواست‌ها ظرفیت‌های خود را افزایش دهیم و از فضاهای اشتراکی استفاده کنیم، متناسب با آن پارکینگ مهیا کنیم و...؛ دنیای امروز دنیای نرم‌افزار است که اگر خلاقیت نداشته باشیم نمی‌توانیم از منابع، استفاده بهینه داشته باشیم.

از میدان جمهوری تا پل فلزی را بی آر تی خواهیم داشت

بکتاشیان با بیان اینکه برای میدان جمهوری تا پل فلزی چندین طرح مطرح بوده که در دوره های مختلف شهری به تصمیم‌گیری نرسیده است، گفت: در این دوره با توجه به مطالعات دوره‌های گذشته تقریبا جمع‌بندی این بود که خط بی آر تی داشته باشیم و در نظر داشتیم که خیابان کاشانی و بهشتی را اسفالت کنیم اما منتظر هستیم که ببینیم این طرح به کجا می‌رسد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه باید به منطقه یک نگاه فرهنگی داشت، گفت: در همین راستا قراردادی بستیم که از پل فلزی تا میدان جمهوری طرحی ریخته شود و طی آن مشاغل به مشکلی بر نخورند، در سرخ تفصیلی نیز به عنوان گستره ویژه در نظر گرفته شده است و تغییر کاربری‌ها باید بعد از بررسی در کمیسیون ماده ۵ انجام شود.

وی با بیان اینکه منطقه ۳ و ۱ بیشترین ساختمان‌های ناایمن را دارد، افزود: جلسات مکرری در این باره برگزار شد و طی ابلاغیه وزارت کشور، اداره کل راه و شهرسازی موظف شد مناطق ناامین شناسایی و به شهرداری معرفی شود، اخطارهای قانونی انجام و با دادستانی صحبت شده است. بکتاشیان خاطرنشان کرد: مرمت پیاده راه ضلع شمالی خیابان شیخ بهایی را در دست داریم که با توجه به مشکلات تا اواخر آبان ماه پیاده‌راه شیخ بهایی تمام می‌شود و پل فلزی تا پل وحید را نیز در حال انجام هستیم.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعمیرهای چهارباغ نیز در اولویت‌های سال ۱۴۰۲ قرار دارد، عنوان داشت: کمیته پایشی وجود دارد که در این باره تصمیم‌گیری می‌کند، کلیه آزادسازی‌ها از بودجه شهری بوده و ربطی به بودجه دولتی ندارد وظیفه شهرداری آزادسازی با بودجه و درآمد خود شهر است.

اداره اوقاف مدعی برخی پلاک‌های جهان‌نما است

وی درخصوص وضعیت بازار جهان‌نما گفت: با اداره اوقاف در حال رایزنی هستیم، به دلیل اینکه مدعی برخی پلاک‌های جهان‌نما است و برای بحث حقوقی اداره اوقاف و شهرداری باید به توافق برسند.

بکتاشیان اشاره داشت: در مدت آغاز به کار ما در شهرداری سعی شده در حفظ و هزینه بیت‌المال توجه شود اما در آزادسازی‌ها کارشناس معیارهای مختلف را در نظر می‌گیرد و قیمت‌گذاری می‌کند تلاش شده در این مدت در تملک ها از دست شهرداری ناراضی نباشند و حتی اگر تاخیری ایجاد شد با پرداخت اجاره و رهن خسارتی به افراد نخورد

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول