اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رحمان: 1000 یخچال از یخچال‌های طبیعی تاجیکستان کاملاً ذوب شده است

رئیس جمهور تاجیکستان گفت: از 13 هزار یخچال طبیعی موجود در این کشور تا به امروز هزار یخچال کاملاً ذوب شده و حجم بزرگترین یخچال قاره‌ای موسوم به «فدچنکو» به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

رحمان: 1000 یخچال از یخچال‌های طبیعی تاجیکستان کاملاً ذوب شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در سخنرانی مراسم افتتاح غرفه ملی کشورش در حاشیه بیست و هفتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در شهر «شرم الشیخ» مصر گفت: از 13 هزار یخچال طبیعی موجود در کشورش تا به امروز هزار یخچال کاملاً ذوب شده و حجم بزرگترین یخچال قاره‌ای موسوم به «فدچنکو» به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی گفت: بدیهی است که تغییرات اقلیمی تأثیر مستقیمی بر فرآیندهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشورهای مناطق مختلف جهان دارد. به نظر ما یکی از شاخص‌های اصلی این پدیده می‌تواند ذوب شدید یخچال‌های طبیعی در نتیجه گرمایش زمین باشد. نمونه بارز آن ذوب شدن سریع یخچال‌های طبیعی در تاجیکستان است. در حال حاضر از 13 هزار یخچال طبیعی موجود در تاجیکستان هزار یخچال کاملاً ذوب شده و حجم بزرگترین یخچال قاره‌ای موسوم به «فدچنکو» به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

به اعتقاد رئیس جمهور تاجیکستان، ذوب سریع یخچال‌های طبیعی که یکی از منابع اصلی تامین آب شیرین است، در کنار افزایش مصرف آب به دلیل رشد جمعیت و توسعه اقتصادی، می‌تواند پیامدهای بسیار منفی را به همراه داشته باشد. بدیهی است که این موضوع حساس باید در کانون توجه جامعه جهانی و به ویژه رهبران سیاسی قرار گیرد. در این زمینه ما پیشنهاد کردیم تا سال 2025 به عنوان «سال جهانی حفاظت از یخچال‌های طبیعی» اعلام شود.

رحمان بار دیگر بر پیشنهاد کشورش مبنی بر ایجاد «صندوق ویژه بین المللی حفاظت از یخچال‌های طبیعی» تاکید کرد و افزود: مطمئنم که تحقق این ابتکارات و سایر ابتکارات مشابه، انگیزه‌های جدیدی برای اتخاذ و اجرای اقدامات جمعی در راستای حفاظت از یخچال‌های طبیعی در سطح جهانی فراهم خواهد کرد. لازم به ذکر است که سهم تاجیکستان از حجم جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای در پایین‌‌ترین سطح، در رتبه 130 قرار دارد. با وجود این، تاجیکستان همچنان برنامه‌ها و اقدامات داخلی زیادی را در این زمینه اجرا می‌کند.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تصمیمات ما در زمینه سبز سازی و توسعه نیروگاه‌های آبی که یکی از منابع اصلی تولید «انرژی سبز» است و همچنین معافیت از عوارض مالیات غیر مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده برای واردات خودروهای الکتریکی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در محیط زیست را دنبال می‌کند. تاجیکستان تدوین برنامه ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی را بر مبنای زمینه‌های اولویت‌دار و اجرای راهبرد ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی در دستور کار قرار داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، کمک‌کنندگان و کشورهای توسعه‌یافته به همکاری مؤثر با تاجیکستان در زمینه‌های سازگاری با تغییرات اقلیمی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از ذوب شدید یخچال‌های طبیعی ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور تاجیکستان در پایان گفت: تصمیماتی که در چارچوب بیست و هفتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد اتخاذ می‌شوند، به شکل گیری سازوکارهای تعامل و همکاری‌های مربوطه در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی کمک خواهد کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول