اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

آغاز مهاجرت پرندگان به منابع آبی کردستان/ ممنوعیت شکار تا اطلاع ثانوی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان ضمن اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان به منابع آبی کردستان، گفت: سالانه استان کردستان پذیرای حدود 50 هزار پرنده است.

آغاز مهاجرت پرندگان به منابع آبی کردستان/ ممنوعیت شکار تا اطلاع ثانوی

پرندگان مهاجر هر ساله با آغاز فصل سرما از نقاط سردسیر قطب شمال همچون سیبری در روسیه و کشور های اسکاندیناوی به سمت نقاط گرمسیر در قطب جنوب کوچ می‌کنند و کشور ایران هم با دارا بودن شرایط مناسب آب و هوایی، مأوای این پرندگان است. 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر با آغاز فصل پاییز و پایین آمدن دمای هوا و شروع سرما در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، به سمت عرض‌های جغرافیایی پایین تر مهاجرت می‌کنند و در این اثنا استان کردستان نیز با داشتن زیستگاه‌ها و منابع آبی متنوع و فراوان در مسیر مهاجرت پرندگان، مأمن مناسبی برای پذیرای این پرندگان در چند ماه از سال بوده و ضمن استراحت کوتاه و ذخیره انرژی به راه خود ادامه می دهند.

حیدر ویسی تصریح کرد: تالاب بین‌المللی زریوار و سدهای استان از مهم‌ترین منابع آبی کردستان بوده و گونه‌های مختلف پرندگان مانند: فلامینگو، لک‌لک‌ها، باکلان‌ها، کاکایی‌ها، ماهی خورک‌ها، عقاب ماهی‌گیر، حواصیل خاکستری و سفید، پلیکان، اردک سیاه کاکل و قو نیز از جمله مهمانان این منابع آبی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه استان کردستان پذیرای حدود 50 هزار پرنده است؛ اظهار کرد: دی ماه سال گذشته در مجموع حدود 17 هزار قطعه پرنده از میان  خانواده کاکایی‌ها، کشیم‌ها، باکلان‌ها، پرستوی دریایی، حواصیل‌ها، لک لک‌ها، مرغابی‌ها و قوها در منابع آبی استان گزارش شده است.

به گفته وی، پروانه شکار پرندگان آبزی تاکنون در استان صادر نشده و این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و ضروری است که شکارچیان برای جلوگیری از انتقال بیماری و رعایت قانون از هر گونه شکار و صید غیر مجاز خودداری کنند.

ویسی افزود: یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان بصورت شبانه روزی منابع آبی را مورد پایش قرارداده و در صورت برخورد با هرگونه تخلف شکار و صید طبق قانون برخورد و متخلفین را به مراجع قانونی معرفی می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کردستان خاطر نشان کرد: تالاب بین.المللی زریوار از مهمترین منابع آبی و یکی از زیستگاه‌های مهم استان برای زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و به دلیل نیزارها، تغذیه مناسب و از همه مهمتر فرهنگ غنی حفاظت محیط زیست مردم مریوان؛ بهشت پرندگان و از امن ترین زیستگاه‌ها برای پرندگان  در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/2330/70

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول