اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نگاهی به تلاش‌های آمریکا برای احیاء روابط نظامی با قرقیزستان

کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان معتقد است تلاش‌های آمریکا برای برقراری روابط نظامی با کشورش چندان موفقیت‌آمیز نبوده چرا که بازیگران اصلی ژئوپلیتیک دیگری نیز وجود داشته و اثرگذارند.

نگاهی به تلاش‌های آمریکا برای احیاء روابط نظامی با قرقیزستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «امیل ژارایف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان در مورد روابط این کشور با ایالات متحده اظهار داشت: تلاش‌های آمریکا برای احیای روابط نظامی با قرقیزستان چندان موفقیت‌امیز نبوده شاید به این دلیل است که بازیگران اصلی ژئوپلیتیک دیگری بر قرقیزستان تأثیر می‌گذارند.

وی در این رابطه افزود: چرا همسایگان ما مثل ازبکستان و تاجیکستان برای تقویت توان دفاعی خود مورد حمایت آمریکا قرار می‌گیرند، در حالی که قرقیزستان این گونه نیست.

 وی گفت: ایالات متحده دائماً خواستار همکاری با قرقیزستان است و نشان داده که آمریکا برای گفت‌وگو و احیای روابط با بیشکک آماده است. دائماً از طریق برقراری خطوط دیپلماتیک و فرستادن نمایندگان سیاسی، تمایل خود را به احیاء توافقنامه همکاری بین دو کشور نشان می‌دهد که قرقیزستان این توافق نامه را فسخ کرده است.

مذاکرات در مورد استفاده از تجهیزات نظامی که از افغانستان، قبل از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در این کشور به جا مانده انجام شده و این تجهیزات نه تنها به ازبکستان یا تاجیکستان، بلکه به قرقیزستان نیز پیشنهاد شد.

با این حال، به گفته ژارایف، وضعیت در نتیجه این اقدامات تغییر نکرده است.

این کارشناس بر این باور است که در چنین شرایطی، ایالات متحده به سختی علاقه مند به حمایت از ارتش با تجهیزات نظامی است. اکنون سازندگی و طراحی چندانی وجود ندارد و تهیه سلاح برای سیاست خارجی آمریکا همواره موضوعی حساس و مهم بوده است.

این کارشناس با اشاره به سفر اخیر هیأت نظامی امریکا به قرقیزستان و بازدید از منطقه باتکن، اظهار داشت: اخیرا یک هیأت نظامی آمریکا در قالب یک سفر کاری به منطقه باتکن برای ارائه کمک‌های فنی به وزارت شرایط اضطراری صورت گرفت. 

خاطر نشان می‌شود که طبق اعلام منابع اطلاعاتی، ایالات متحده 50 خودروی رزمی پولاریس به سبک تاکتیکی Polaris MRZR را به مبلغ 2.8 میلیون دلار در اختیار نیروهای عملیات ویژه وزارت دفاع ازبکستان قرار داده است.  پیش از این مشخص شده بود که تمامی تجهیزات نظامی از جمله هواپیماهای تهاجمی و بالگردهای نظامی که در جریان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان آورده شده، در خدمت ارتش این کشورها قرار خواهد گرفت.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول