اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام آمریکایی: خواهان رابطه سازنده کشورهای آسیای مرکزی با روسیه هستیم

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در یک نشست خبری در عشق‌آباد، ترکمنستان را جزیره ثبات در آسیای مرکزی عنوان کرد.

مقام آمریکایی: خواهان رابطه سازنده کشورهای آسیای مرکزی با روسیه هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «دونالد لو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در یک نشست خبری در عشق آباد، ترکمنستان را جزیره ثبات در آسیای مرکزی عنوان کرد.

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود تهدیدات امنیتی در منطقه، گفت: طی 10 سالی که در حوزه آسیای مرکزی فعالیت می‌کند (6 سال به عنوان سفیر در قرقیزستان و 4 سال فعالیت در زمینه آسیای مرکزی در واشنگتن) هرگز دوره‌ای پویاتر از وضعیت کنونی را مشاهده نکرده است.

این مقام سیاسی آمریکا به عنوان مثال به انقلاب قرقیزستان در دو سال پیش، وقایع ژانویه در قزاقستان، درگیری در در ماه‌های می و ژوئن در استان بدخشان کوهستانی، وضعیت قراقالپاقستان در تابستان سال جاری اشاره کرد و گفت که در چنین متنی، ترکمنستان جزیره ثبات به نظر می‌رسد.

به باور وی، در حال حاضر دقیقاً اصل استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها هم برای منطقه و هم در سطح جهانی از اهمیت حیاتی برخوردار است.

یکی از پرسش‌های دیگر خبرنگاران مربوط به تشدید فعالیت‌های روسیه در آسیای مرکزی بود که ممکن است مایه نگرانی آمریکا باشد. لو در توضیح این نکته اظهار داشت: آمریکا می‌خواهد آسیای مرکزی با روسیه رابطه مثبت و سازنده داشته باشد زیرا بین مردم این منطقه و روسیه تاریخ طولانی وجود دارد.

با این وجود، وی یک سال اخیر روابط میان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه را «بسیار جالب» خواند.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی اصلی‌ترین «پیام» خود به دولت ترکمنستان در سفر جاری و دیدارهای امروز در «عشق آباد» را تایید تعهد آمریکا نسبت به حمایت و پشتیبانی از استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای آسیای مرکزی عنوان کرد.

این مقام سیاسی آمریکا طی 6-11 نوامبر از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان بازدید و با مقامات این کشورها در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی بحث و گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین دیدار با رهبران جامعه مدنی و گروه‌های فرهنگی این کشورها در دستور کار سفر لو به منطقه قرار دارد.

سفارت آمریکا در «تاشکند»، هدف از این سفر را تحکیم پایبندی آمریکا به استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان و همچنین دستیابی به اهداف مشترک: شکوفایی، امنیت و دموکراسی بیان کردند. 

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول