اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تحلیل آشوب‌های اخیر

چند هفته­‌ای است که اعتراضات و تجمعاتی در برخی نقاط کشور در حال انجام است که نظم عمومی و امنیت جامعه را به مخاطره انداخته و فضای مدارس و دانشگاه­‌ها ملتهب را کرده، به راستی دلیل آشوب های اخیر چیست؟

تحلیل آشوب‌های اخیر

خبرگزاری فارس ـ حسین معافی؛ چند هفته­‌ای است که اعتراضات و تجمعاتی در برخی نقاط کشور در حال انجام است که نظم عمومی و امنیت جامعه را به مخاطره انداخته و فضای مدارس و دانشگاه­‌ها ملتهب را کرده، تمرکز مسئولین و خدمتگزاران ناخواسته به حواشی این اعتراضات معطوف شده و مهم­تر از همه بدخواهان این کشور و نظام که از اقتدار و پیشرفت ایران در برخی زمینه­‌ها عصبانی هستند، از این فرصت­‌ها استفاده کرده و سعی در اختلاف افکنی و دمیدن در آتش این فتنه را دارند.

دشمنان ملت بزرگ ایران در جنگ نرم و رسانه­‌ای و با بزرگنمایی­‌هایی دروغین، در پی گسترش این اغتشاشات در بین جوانان، دانش­‌آموزان و دانشجویان هستند.

البته مشکلات اقتصادی، کم­کاری برخی ارگان‌­های فرهنگی، جذاب نبودن برنامه­‌های رسانه ملی و روی آوردن به ماهواره‌ها و شبکه­‌های اجتماعی بیگانه­، نداشتن پلتفرم­‌های ملی قوی در فضای مجازی، اجرای برخی سیاست‌های غلط در امور فرهنگی و اجتماعی، بی­کاری و نا­امیدی جوانان از آینده، مهاجرت نخبگان از کشور، وجود فساد و اختلاس­‌ها در بعضی از سیستم­‌های اداری و بانکی، عدم نظارت دقیق و سلیقه‌­ای عمل کردن در حوزه‌­های مختلف، گوشه‌­ای از مواردی است که علیرغم پیشرفت­‌های زیادی که در کشور انجام شده، باعث نگرانی و اعتراض مردم و به ویژه جوانان است.

در جنگ رسانه­‌ای باید با سلاح رسانه به مقابله پرداخت و استفاده از ابزار دیگر مؤثر و کارا نیست و جنگیدن با ابزار فیزیکی در برابر امواج نامرئی، کاری بیهوده است. باید در این جنگ رسانه­‌ای امواجی قوی­تر با طول موجی ریز­تر تولید کرد تا هم امواج دشمن را خنثی کند و هم نفوذ بیشتری داشته باشد.

جوانان بدون در نظر گرفتن شرایط ساختار اجتماعی، کشور خود را با دیگر کشورها مقایسه می‌­کنند 

رشد سریع علم و تکنولوژی و توسعه فضای مجازی و شبکه‌­های اجتماعی مرز بین کشور­ها را از بین برده و همه کشورهای دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کرده است. وقتی که جوانان بدون ملاحظه و بدون در نظر گرفتن شرایط، فرهنگ و ساختار اجتماعی، کشور خود را با سایر جوامع دیگر مقایسه می‌­کنند بالطبع کاستی­‌ها و تفاوت­‌هایی را می­‌بینند و خواستار تغییر سریع وضع موجود می‌­شوند.

همانطور که جامعه جهانی در حال رشد و پیشرفت علمی است، لازم است که کشور­های دیگر نیز برنامه­‌های خود را در زمینه­‌های مختلف، مطابق این رشد سریع تغییر داده و به بهبود اوضاع و رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنند.

جوانان این تغییرات را از خانواده شروع کرده و به مدارس، دانشگاه‌­ها و جامعه نیز منتقل می‌­کنند. خانواده‌­ها و مدارس به ناچار و بر اساس حس اعتماد و احترام با این موضوع کنار آمده‌­اند ولی جامعه و محیط­‌های بزرگتر و دانشگاهی این تغییرات را به راحتی قبول ندارند و مقاومت می‌­کنند.

کم توجهی به نخبگان علمی و فارغ‌­­التحصیلان دانشگاهی و نا­امیدی از آینده، مهاجرت آنها را به دنبال داشته و باعث خروج سرمایه­‌های انسانی و مالی فراوانی از ایران شده است، تمایل به مهاجرت در دانش‌­آموزان نیز در سال‌­های گذشته بیشتر شده و این موضوع بسیار نگران کننده­‌ای است که باید به درستی و به فوریت مدیرت شود.

نبود فضا­های مناسبی برای کرسی­‌های آزاد اندیشی و بیان دیدگاه‌­های موافق و مخالف و نداشتن برنامه­‌های مدونی برای بیان نقد­ها و حتی اعتراضات جوانان در مدارس و دانشگاه­‌ها، عدم پاسخگویی به شبهات و سئوالات مهم جوانان، عدم انعطاف و عدم پذیرش کاستی‌­ها و کمبود­ها باعث شده است که این اعتراضات به کف خیابان­‌ها و محوطه‌­های دانشگاه­‌ها کشیده شود و باعث شکسته شدن حرمت مدارس و دانشگاه­‌ها گردد.

لزوم تغییر برنامه­‌های درسی مدارس با توجه به نیاز و شرایط فراگیران

همانطور که سرعت سریع علم و فناوری ظاهر زندگی انسان­ها را مانند اسباب و لوازم خانگی و خودرو­ها را تغییر داده، آموزش و یادگیری، برنامه­‌های درسی، قوانین حاکم بر جامعه نیز باید با همان سرعت اصلاح و تغییر مثبت داشته باشند.

یکی دیگر از عواملی که جوانان را در روز­های اخیر تحت­ تأثیر قرار داده، عدم تغییر برنامه­‌های درسی مدارس و حتی دانشگاه‌هاست که باید با توجه به نیاز و شرایط فراگیران تغییر کند، اگر چه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تربیت همه جانبه و شش ساحتی در آموزش­ و­پرورش تأکید شده است ولی متأسفانه بسیاری از این ساحت‌­ها و قلمرو­ها نادیده گرفته می­‌شود و فقط به تربیت تک بعدی و دانشی اکتفا می‌کند.

نبود امکانات آموزشی، ورزشی و پرورشی مناسب در مدارس

علاوه بر دانش، بعد مهارتی و نگرشی نیز باید در فراگیران تقویت شود و به استعداد­ها و توانایی­های دانش‌­آموزان نیز توجه جدی شود، وقتی دانش‌­آموزان با مهارت­‌هایی چون گوش دادن، تحمل شنیدن حرف مخالف، تاب­آوری، تفکر انتقادی، حل مسئله، صبر در مشکلات، سواد رسانه­‌ای ، سواد اجتماعی و .... را آشنا نباشند در آینده نیز با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد که نمونه­‌های آن را در هفته­های گذشته در اعتراضات شاهد بودیم.

گاهاً برنامه­‌های درسی نامناسب و اصلاح نشده و عدم همسویی برنامه‌­های درسی با نیاز و علایق فراگیران، غیر­کاربردی بودن برخی دروس و محتوا­ها و سایه سنگین کنکور و مؤسسات کنکوری بر آموزش کشور و نبود امکانات آموزشی، ورزشی و پرورشی مناسب در مدارس از جمله مواردی است که نارضایتی دانش‌­آموزان و خانواده­‌ها را به همراه داشته و مدارس را به محیط‌­های کسل‌­کننده تبدیل کرده و شادابی را از دانش­‌آموزان ما گرفته است.

انتهای پیام

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول