اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

تناسب فرم و خط در جذب مخاطبان کتیبه تاثیرگذار است

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: برای اینکه یک کتیبه غنی، وزین، ماندگار و جذاب برای مخاطب شود باید به تمام جزئیات در تناسب فرم و خط ‌توجه کرد.

تناسب فرم و خط در جذب مخاطبان کتیبه تاثیرگذار است

به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه اخوان داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: کتیبه به عنوان هنر تلفیقی ایرانی، زبان خط و نقش است که با ریشه و قدمت زیاد یک پروژه علمی و هنری در سوگواره هنر عاشورایی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: آنچه برایم همیشه اهمیت داشته این است که کتیبه و کتیبه‌نگاری در کشور ما سبقه تاریخی دارد و از گذشته آنچه به عنوان نکته اعتقادی به منصه ظهور گذاشته می‌شده و در مراسم مذهبی نمود پیدا می‌کرده، به محتوای مهمی اشاره داشته است. گاه بر اساس روایت و گاه بر اساس توصیه بزرگان از اذکار در کتیبه‌ها استفاده می‌شده یا بر اساس ذوق، سلیقه و فرهنگ، محتوایی مرتبط با آن فضای مذهبی مورد توجه قرار می‌گرفته است.

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی با تاکید بر اینکه در کتیبه مهمترین بحث و موضوع از قدیم، سید الشهدا، کربلا و محرم بوده است، گفت: در کتیبه‌ها محتوا، اصل جریان است بنابراین باید نقش و تزئین در خدمت آن قرار ‌گیرد تا محتوا جلوه‌گری بهتری داشته باشد. بر همین اساس در جریان کتیبه‌نگاری برای سوگواره نیز محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد و باید غنای خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نقش و تزئین بعد از محتوا اهمیت پیدا می‌کند و بیشتر جایگاه مکمل را در کتیبه دارد، اظهار کرد: از نظر بصری و علمی ثابت شده که تناسب میان محتوا، فرم و نقش یکی از مهم‌ترین نکات در کتیبه است و اگرچه در همه هنرها بخصوص در هنرهای سنتی و کتیبه‌نگاری هنرمندان ایرانی به صورت آکادمیک، علمی و رسمی این قوانین را ننوشته‌اند اما به صورت خودآموز و با چشم تربیت شده، ضوابط خاصی را رعایت می‌کنند که به معنای اهمیت تناسب میان فرم و محتوا در آثار است.

اخوان درباره نکاتی که شرکت‌کنندگان در بخش پرچم وکتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی باید در نظر بگیرند تصریح کرد: با ورود هنرهای مدرن و تلفیق میان هنرها، در برخی از فروشگاه‌های ادوات مذهبی شاهد آثاری پرنقص‌ در هماهنگی فرم ومحتوا هستیم یعنی گاه به قدری فرم و نقش در تولیدات پررنگ شده که محتوا به چشم نمی‌‌آید و گاه به قدری آثار نامتناسب هستند که خط اصیل ایرانی را در کنار نقش و نگار مدرن و فانتزی می‌بینیم. 

وی افزود: با تلفیق دنیای تکنولوژی ومدرنیته و ورود گرافیک افراد توانسته‌اند چندین نقش را با هم ترکیب کنند اما گاه عدم تناسب باعث شده که نقش‌ها از حالت اصیل ایرانی خارج شود و آسیبی به این فضا وارد کنند. 

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از هنر سنتی در فضای مدرن به واسطه ورود تکنولوژی شروع شده اما جای کار زیادی دارد، تاکید کرد: برای اینکه یک کتیبه غنی، وزین، ماندگار و جذاب برای مخاطب شود باید به تمام جزئیات در تناسب فرم و خط ‌توجه کرد. 

وی درباره نقش سوگواره هنر عاشورایی در تولید آثار بدیع و جدید گفت: سوگواره به واسطه کارشناسی و داوری‌هایش کمک می‌کند تا نوآوری‌های جدید اتفاق افتد که البته این امر به معنای خارج شدن از چارچوب نیست.  

اخوان بیان کرد: از آنجاکه کتیبه با اعتقاد، آیین و فرهنگ مردم عجین شده و آدم‌ها وابسته به سنت‌ها و فرهنگ‌هایشان هستند بنابراین هر آنچه به چشمشان آشنا باشد طبیعتا برایشان دلنشین‌تر است بنابراین اگر بتوانیم استفاده درست و گرافیکی از هنرهای سنتی با ارائه جدید داشته باشیم که هم تکراری نباشد،هم از اصالت غنی برخوردار باشد و هم مخاطب را به یاد سنت و فکر اصیل بیندازد، بیشتر می‌توانیم توجه نسل جدید را به این هنر جلب کنیم.

وی درباره موضوع بخش پرچم وکتیبه در سوگواره هنر عاشورایی تشریح کرد: اربعین بحثی دو جانبه است یعنی هم موضوعی اعتقادی محسوب می‌شود و هم حرکتی جهانی است. نکته موجود در طراحی کتیبه‌ها این است که از سویی غنای هنر به کار رفته در کتیبه مثل خوشنویسی و نقش و نگار یا نوع پارچه و هنر تکه دوزی و گلدوزی و... فرهنگ و آیین‌های مختلف را نشان می‌دهد که این تنوع بسیار جذاب است و از سویی دیگر زبان و هنر مشترک در میان جوامع مختلف است

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی با بیان اینکه گاه کتیبه با این نگاه طراحی می‌شود که در حرکت جهانی نماد مشترک و وحدت آفرین باشد، گفت: ما یکسری نمادهای ملی و یکسری نمادهای بین‌المللی داریم که استفاده از رنگ‌های نمادین مشترک یا نماد جهانی در ایجاد ارتباط با مخاطب جهانی تاثیر بسیار زیادی دارد و به طرح دلنشین برای تمام افراد منتهی می‌شود. 

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: معتقدم بحث فرم، نقش و رنگ با رفتن به سراغ نمادهای بین‌المللی و مشترک که برای همه مردم جهان دارای مفهوم است، معنا پیدا می‌کند. در حقیقت با نگاه علمی و کارشناسی می‌توان از این المان‌ها در کارها استفاده کرد تا برای هر مخاطبی جذاب باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول