اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

برگزاری نخستین کمیسیون دولتی قرقیزستان و ارمنستان

نخستین کمیسیون اقتصادی بین دولتی قرقیزستان و ارمنستان درایروان برگزار شد.

برگزاری نخستین کمیسیون دولتی قرقیزستان و ارمنستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «دانیار آمان گلدیف» وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان که در رأس هیأتی در «ایروان» پایتخت ارمنستان به سر می‌برد، اولین کمیسیون اقتصادی بین دولتی میان این دو کشور را برگزار کرد.

در این نشست، «راواگان کروبیان» وزیر اقتصاد ارمنستان ریاست کمیسیون اقتصادی طرف ارمنستانی را به عهده داشت.

گلدیف اعلام کرد که قرقیزستان آماده همکاری فعال با ارمنستان در همه زمینه‌های اقتصادی است.

به گفته وزیر قرقیزستان، روابط دیپلماتیک بین دو کشور در 9 ژانویه 1993 برقرار شد و در سال 2023 سی و یکمین سالگرد تأسیس روابط دیپلماتیک برگزار خواهد شد.

وی گفت: در این بازه زمانی این کشور پویایی مثبت در تعامل از طریق ساختارهای منطقه‌ای، به ویژه در چارچوب اتحادیه اوراسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی و کشورهای همسود برای گسترش روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه داشته است.

گلدیف تاکید کرد به طور خاص، ما بر تشویق بخش خصوصی و شرکت‌ها برای گسترش تجارت کالاهای لازم برای بازارهای دو کشور، هدایت سمینارهای تجاری و صنعتی، کنفرانس‌ها و ایجاد ماموریت‌های اقتصادی برای تعمیق همکاری، تبادل داده‌ها، اطلاعات و تحقیقات در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز خواهیم شد.

وزیر قرقیزستان همچنین به لزوم اجرای عملی پروژه‌های سرمایه گذاری که در توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط​​، تنوع روابط، ایجاد ظرفیت‌های تولید جدید و افزایش زنجیره‌های اضافه شده در چرخه تولید و خدمات اشاره کرد.

وی ابراز اطمینان کرد روسای جمهور کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا رویکردهای هماهنگ شده در منابع و مکانیسم تأمین اعتبار ترجیحی همکاری‌های صنعتی را با هزینه بودجه ایجاد کردند.

وزیر قرقیزستان پیشنهاد داد تا اقدامات لازم را برای ایجاد و اجرای پروژه‌های مشترک و ایجاد همکاری‌های دوجانبه در محافل تجاری و همچنین با در نظر گرفتن امکان برگزاری جلسات آفلاین یا آنلاین در آینده نزدیک انجام شود.

به عنوان بخشی از این جلسه طرفین موضوعاتی را در زمینه‌های تعامل مانند تجارت و همکاری اقتصادی، کارآفرینی، مشاغل کوچک و متوسط​​، همکاری‌های صنعتی، تحول دیجیتالی، فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات پستی، انرژی، کشاورزی، آموزش و  علوم، جوانان و ورزش، گردشگری، مراقبت‌های بهداشتی، کار و حمایت اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و همکاری‌های بین منطقه‌ای را بررسی کردند.

توافق نامه‌ای در مورد امکان ایجاد همکاری، تبادل تجربه و فناوری در توسعه باغبانی فشرده حاصل شد. همچنین با توجه به نتایج جلسه کمیسیون، یک پروتکل امضا گردید.

خاطر نشان می‌شود که در سال 2021 گردش مالی جمهوری قرقیزستان با ارمنستان 3.462 میلیون دلار بود و در مقایسه با سال 2020 این میزان 34.6 درصد کاهش یافته است، از جمله واردات با کاهش 30 درصدی در سطح 3.358 میلیون دلار و صادرات با کاهش 5 درصدی به سطح 0.104 میلیون دلار رسیده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول