اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دربان «باغ اروپا» از احیای توافق غلات روسیه و اوکراین استقبال کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اروپا را «باغ» و بقیه جهان را «جنگل» خطاب کرده بود، از احیای توافق غلات بین روسیه و اوکراین استقبال کرد.

دربان «باغ اروپا» از احیای توافق غلات روسیه و اوکراین استقبال کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به احیای توافق غلات روسیه و اوکراین واکنش نشان داد.

یک روز بعد از اعلام احیای توافق غلات بین روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه، مقام ارشد اتحادیه اروپا از احیای این توافق استقبال کرد و همزمان علیه مسکو موضعگیری شدیدی کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری نوشت: «اتحادیه اروپا از نقش سازمان ملل و ترکیه در قبال تصمیم روسیه برای بازگشت به ابتکار غلات دریای سیاه قدردانی می‌کند».

این مقام بلندپایه اروپایی که سابقه فعالیت به عنوان وزیر خارجه اسپانیا را هم در کارنامه دارد، در ادامه علیه عملکرد روسیه در جنگ اوکراین موضع گرفت.

به گفته جوزپ بورل، «مواد غذایی هرگز نباید به عنوان سلاح جنگ استفاده شود. صادرات غلات برای رفع بحران جهانی غذا که توسط روسیه تشدید شده، حیاتی است».

قدردانی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سازمان ملل و ترکیه بابت احیای توافق غلات در حالی صورت گرفته که اظهارات اواخر مهرماه او درباره تشبیه اروپا به «باغ» و قیاس دیگر نقاط جهان به «جنگل» خبرساز شده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شرایطی از احیای این توافق استقبال کرده که بحران اقتصادی، افزایش بهای مواد غذایی و بالا رفتن شدید بهای انرژی در اروپا طی هفته‌‎های گذشته باعث برپایی تظاهرات در چندین کشور اروپایی شده است.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد پس از دریافت ضمانت‌های امنیتی از اوکراین، مشارکت مسکو در توافق صادرات غلات ادامه پیدا کرده است.

به گفته این وزارتخانه، کی‌یف ضمانت داده از گذرگاه تردد کشتی‌های غلات و همچنین بنادر اوکراین برای عملیات‌های نظامی علیه روسیه استفاده نکند.

پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم خبر داده بود که بعد از رایزنی‌های انجام شده، مقام‌های روسیه و اوکراین با احیای توافق غلات موافقت کردند (جزئیات بیشتر).
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول