اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران در تاجیکستان + تصاویر

نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات رسمی تاجیکستان و ایران و همچنین جمع کثیری از علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایرانی در شهر «دوشنبه» افتتاح شد.

نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران در تاجیکستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدتقی صابری» سفیر ایران، «دولت صفر» معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان، سایر مقامات و شخصیت‌های تاجیک و همچنین جمع کثیری از علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایرانی در محل آثارخانه ملی تاجیکستان در شهر «دوشنبه» افتتاح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران طی سخنانی از مهمان نوازی و میزبانی دولت و ملت تاجیکستان قدردانی کرد و گفت که در این نمایشگاه هنرمندان مناطق مختلف ایران آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وی همچنین یادآور شد که این نمایشگاه در شهرهای «باختر»، «خجند» و «کولاب» نیز برگزار شده و فرصت آشنایی هرچه بیشتر مردم کشور دوست تاجیکستان با آثار و هنر ایرانیان در حوزه‌های مختلف را فراهم خواهد کرد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که «در یک ماه پیش شاهد برگزاری روزهای فرهنگی تاجیکستان در ایران، از جمله در تهران، شیراز و تبریز بودیم»، تصریح کرد: صورت گرفتن چنین اقدامات نشان دهنده آن است که اهالی فرهنگ و هنر دو کشور با تجلیل از گذشته پرافتخار خود، با اتحاد و یکپارچگی در کنار هم قرار گرفته و به دنبال ایفای نقش موثر خویش در گسترش مبادلات فرهنگی و هنری هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز اطمینان کرد که برگزاری چنین اقداماتی سرآغازی خوبی برای برای توسعه تعاملات میان مردم دو کشور همزبان خواهد بود.

«دولت صفر» معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در این کشور را حاکی از علاقه مندی «تهران» و «دوشنبه» نسبت به افزایش همکاری‌های فرهنگی دانست.

این مقام تاجیک تاکید کرد که در این نمایشگاه آثار زیبا و پرارزشی در حوزه‌های مختلف از طرف هنرمندان ایرانی معرفی شده که در حقیقت جلوه‌های از تاریخ و تمدن باستانی مشترک بوده و احساس افتخار می‌آفریند.

وی حضور گسترده جمعیت در مراسم افتتاح روزهای فرهنگی و همچنین نمایشگاه فرهنگی و هنری ایران در تاجیکستان را نشانه علاقه مندی مردم این کشور دانست.  

معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان بار دیگر از بابت مهمان نوازی و میزبانی مقامات و مردم ایران از هیئت فرهنگی تاجیکستان که در یک ماه پیش جهت برگزاری روزهای فرهنگی این کشور در جمهوری اسلامی حضور داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

دولت صفر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دوستی میان تاجیکستان و ایران ریشه هزارساله دارد و وظیفه مقدس ما است تا از آن حمایت کنیم و همواره تعامل و تبادل فرهنگی داشته باشیم، از آن افتخار کنیم که اینگونه برادران دوست و مهربان داریم که همیشه در کنار ما هستند.

«محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان ضمن صحبت در این مراسم، از آن خبر داد طی این روزها صدها پیام از جانب مردم تاجیکستان و ایران دریافت کرده است که مبین رضایت و خرسندی آنها از اقدامات مهم فرهنگی از جمله برگزاری روزهای فرهنگی ایران و تاجیکستان در کشورهای یکدیگر است. 

صابری ایجاد فضای جدید در روابط دو کشور همزبان را نتیجه اراده و حسن نیت روسای جمهور ایران و تاجیکستان دانست.

سفیر ایران از وزرای فرهنگ دو کشور دوست و برادر برای تلاش‌های جدی در جهت توسعه همکاری‌های فرهنگی و هنری تشکر کرد و گفت: حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دو نفر از معاونان، نماینده مجلس شورای اسلامی و سایر مقام‌های مسئول ایرانی نشانه اهمیت سفر و احترام به تاجیکستان است.

صابری با اشاره به دیدار و مذاکرات وزرای فرهنگ دو کشور گفت که در آینده شاهد رویدادهای مهمی در عرصه فرهنگ و هنر خواهیم بود که منجر به تحکیم هرچه بیشتر روابط میان ایران و تاجیکستان خواهد شد.

«محمدعلی کیانی» مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ‌ارتباطات اسلامی ضمن صحبت با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در راستای تقویت و گسترش تعاملات فرهنگی بین دو کشور دوست و همزبان است. در این نمایشگاه بیش از 60 هنرمند خوشنام از استان‌های مختلف ایران در حوزه‌های موسیقی، صنایع دستی، فرش و گلیم، هنرهای سنتی، تجسمی، نگارگری، نقاشی، خط، نقاشی خط، معرفی کتاب ها و تندیس شعرای ایرانی و ... آثار خود را معرفی کرده‌اند.

کیانی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری برنامه‌های متنوع در چارچوب هفته فرهنگی ایران در مناطق مختلف تاجیکستان هفته فرهنگی زمینه مناسب برای گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور بیشتر فراهم خواهد شد.

وی گفت که ایران و تاجیکستان دو کشور همزبان، هم فرهنگ، دوست و برادر و به تعبیری یک روح در دو پیکر هستند که تعمیق روابط فرهنگی و هنری می‌تواند به تحکیم و گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی نیز کمک کند.

شایان ذکر است که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین رونمایی از آلبوم آثار نفیس خوشنویسی با عنوان «چراغ دوستگانی» که توسط استاد کاوه تیموری تالیف و نگارش شده است، برگزار شد.

نمایش فیلم‌های ایرانی، اجرای موسیقی، نشست‌های ادبی، شاهنامه خوانی، نقالی‌خوانی، هنر زورخانه‌ای پهلوانی و... از دیگر بخش‌های روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان است.

 

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول