اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

بریکس در حال تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای

ناظران منطقه اظهار می‌دارند که علاقه به پیوستن به بریکس پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در اوت 2021 به شدت افزایش یافته، این امر به طور اساسی همسویی در اوراسیا را تغییر می دهد، جایی که یک پیوند قوی بین ریاض، تهران، آنکارا، مسکو، پکن و دهلی وجود خواهد داشت.

بریکس در حال تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای

  خبرگزاری فارس، یادداشت- اشکان ممبینی کارشناس مسائل بین الملل: تحریم های ایالات متحده همچون  یک سلاح جنگی تأثیراتی را در سطح بین المللی و منطقه‌ای دارد. روسیه، چین و ایران در حال توسعه مسیرهای جایگزین تجاری و مالی و همکاری با سایر کشورها هستند. شاید بزرگترین محصول تحریم ها تشویق توسعه سریع بریکس پلاس باشد که اکنون یک بلوک بسیار مهم استراتژیک است. 

بریکس در سال 2001 به عنوان یک انجمن اقتصادی بین برزیل، روسیه، هند، چین و بعداً آفریقای جنوبی برای ارتقای همکاری فرهنگی، تجاری و سیاسی بین اعضا تشکیل شد. بریکس یک بانک توسعه، یک قرارداد ذخیره احتمالی، یک سیستم پرداخت بریکس و یک ارز ذخیره سبد بریکس ایجاد کرده است. جمعیت تخمینی این گروه 3.2 میلیارد نفر یا 42 درصد جمعیت جهان است. GDP یا تولید ناخالص داخلی ترکیبی بریکس حدود 26 درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را نشان می دهد.

بریکس در حال پیوند نزدیک با اعضای 9 عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) ، جایی که نفوذ در سراسر منطقه پان اوراسیا قوی است و ایران به تازگی به عنوان یک عضو جدید اضافه شده است. گروه سازمان همکاری شانگهای از اتحاد اصلی امنیتی روسیه و چین که در آن جمهوری‌های آسیای مرکزی اکنون یک پلتفرم چندجانبه برای گفتگو دارند، رشد کرده است. این سکویی است که هند و پاکستان و همچنین ایران و عربستان سعودی در حال گفتگوهای دوجانبه هستند. 

همکاری ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک با طرح کمربند و جاده که در آن تجارت می تواند به آفریقا و آمریکای جنوبی گسترش یابد. 
ایران و آرژانتین برای عضویت در بریکس درخواست داده‌اند، در حالی که بسیاری از کشورها از جمله مصر، اندونزی، قزاقستان، کنیا، مکزیک، نیجریه، امارات، عربستان سعودی، سنگال، تایلند و ترکیه در گفتگوی نزدیک با بریکس هستند. 

ناظران منطقه اظهار می دارند که علاقه به پیوستن به بریکس پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در اوت 2021 به شدت افزایش یافته، این امر به طور اساسی همسویی در اوراسیا را تغییر می دهد، جایی که یک پیوند قوی بین ریاض، تهران، آنکارا، مسکو، پکن و دهلی وجود خواهد داشت. هدف در اینجا ایجاد یک رژیم تجارت کالایی است که دلار آمریکا را دور بزند. این امر به شدت برتری دلار آمریکا را به عنوان یک ارز بین المللی تضعیف می کند. 

در حال حاضر اقداماتی از سوی روسیه، چین، هند و ترکیه برای استفاده از روبل، یوان، روپیه، لیر ترکیه و ریال به عنوان ارزهای مبادله ای با پشتوانه کالا و طلا انجام شده و بانک ها برای خودشان سیستم سوئیفت را دور می زنند. این سیستم همچنین پرداخت با کالاها را تطبیق می دهد. 

از زمان حادثه نورد استریم، ترکیه علاقه مند است که به عنوان دروازه روسیه برای صادرات گاز به اتحادیه اروپا پیش قدم شود. ترکیه می تواند از روسیه و آذربایجان به دروازه ورود به اتحادیه اروپا تبدیل شود. این امر مصر، یونان را به هم متصل  و ترکیه را به قطب اصلی انرژی در اروپا تبدیل می کند. خطوط لوله روسیه به ترکیه از طریق خطوط لوله ترک استریم و بلو استریم در حال حاضر ظرفیت 39 میلیارد متر مکعب در سال دارند. بالکان استریم گاز را به اروپا می رساند و برنامه هایی برای گسترش سریع این ظرفیت ها وجود دارد. 

این روابط از نظر نظامی نیز به نفع این گروه است. برگزاری مانورهای مشترک بین چین ، روسیه و ایران و علاقه مندی کشورهای همسایه به هر چه بهتر کردن روابط خود با جمهوری اسلامی ایران از اثرات موثر بودن عضویت در این سازمان ها  و شاهد این هستیم که نظم منطقه ای به سرعت در حال تغییر می باشد و ایران را به مرکز دیپلماسی منطقه ای تبدیل خواهد کرد. 

پایان پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول