اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افتتاح روزهای فرهنگی ایران در تاجیکستان + تصاویر

مراسم افتتاح روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با حضور مقامات رسمی، شخصیت‌های فرهنگی و هنری دو کشور و همچنین سفرا، رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک و سازمان‌های بین‌المللی مقیم «دوشنبه» برگزار شد.

افتتاح روزهای فرهنگی ایران در تاجیکستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مراسم افتتاح روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با حضور مقامات رسمی، شخصیت‌های فرهنگی و هنری دو کشور و همچنین سفرا، روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک و سازمان‌های بین‌المللی در شهر«دوشنبه» برگزار شد.

پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، «زلفیه دولت‌زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان طی سخنانی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفیر، ادیبان و هنرمندان جمهوری اسلامی ایران عرض احترام و خوش‌آمدگویی کرد و گفت: حدود یک ماه پیش هیئت فرهنگیان تاجیکستان در کشور افتخارآفرین و تمدن‌پرور ایران مورد مهمان‌نوازی گرم قرار گرفتند و امروز این افتخار نصیب ما شده است تا میزبان مهمانان عالی‌قدر ایرانی در سرزمین زیبای تاجیکستان باشیم.

وی برگزاری روزهای فرهنگی تاجیکستان در ایران در روزهای 2-9 اکتبر (10-17 مهر) را نتیجه سیاست‌های دوستانه رؤسای جمهور دو کشور در راستای توسعه و تحکیم روابط متقابل دانست.

دولت زاده برنامه روزهای تاجیکستان در ایران را پربار توصیف کرد و بار دیگر مراتب قدردانی هیات فرهنگی کشورش از زحمات مقامات ایرانی و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهرداری‌های تهران، تبریز و شیراز و همچنین سفارت‌خانه‌های دو کشور را اعلام کرد.

وزیر فرهنگ تاجیکستان بیان کرد: استقبال گرم و صمیمی مردم ایران از برنامه‌های فرهنگی و از جمله نمایش فیلم و تئاتر، موسیقی، نشست‌های ادبی، نقاشی، صنایع دستی، لباس‌های ملی، عکس و غیره برای ما فراموش نشدنی و بسیار خوشحال کننده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: شب شعر و موسیقی با شرکت ادیبان و هنرمندان نامی تاجیک در شیراز مورد استقبال گرم مردم عارف پرور این شهر قرار گرفت و بار دیگر نشان داد که تاریخ و فرهنگ مشترک ما در قلب هر تاجیک و ایرانی ریشه‌های عمیق دارد و از تاریخ دیرینه آن آب می‌خورد.

دولت زاده برنامه‌های فرهنگی انجام شده در چارچوب این هفته در شهر تبریز را نیز رویداد ماندگار فرهنگی در تاریخ روابط میان دو کشور توصیف کرد.

این مقام تاجیک از پوشش گسترده برنامه‌های هفته فرهنگی کشورش در ایران توسط رسانه‌های دولتی و خصوصی که فرصت آشنایی بیشتر مردم جمهوری اسلامی با گوشه‌های از فرهنگ و هنر تاجیکستان را فراهم کردند، اظهار سپاس و قدردانی کرد.

وی در پایان سخنان خود، با بیان اینکه «تحقق چنین اقدامات در گسترش روابط دوستانه و معرفی فرهنگ و هنر مردم سربلند ایران و تاجیکستان نقش سازنده‌ای ایفا می‌کند»، اظهار داشت: بار دیگر قدوم نیک و خجسته یکایک همه عزیزان ایرانی را به شهرها و خانه‌های خودشان تبریک می‌گویم و امیدواریم که روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان با موفقیت برگزار خواهد شد. ما از زبان پدر شعر فارسی تاجیکی استاد رودکی این حقیقت را فهمیده‌ایم که:

هیچ گنجی نیست از فرهنگ به

تا توانی روی بر این گنج نه

 «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی از مقامات و مسئولان دولت تاجیکستان برای مساعدت و همکاری جهت برگزاری روزهای فرهنگی ایران پس از 11 سال، تشکر کرد.

وی گفت: برگزاری این‌گونه برنامه‌ها نه تنها باعث توسعه روابط فرهنگی دو کشور می‌شود، بلکه در گسترش روابط روزافزون مردم هم فرهنگ و هم زبان ایران و تاجیکستان نیز تأثیر بسزایی دارد. استقبال باشکوه مردم عزیز تاجیکستان از اجرای برنامه‌های ارزنده هنرمندان ایرانی نشان دهنده علاقه به فرهنگ و هنر ایرانی است. امروز هنرمندان ایران به اینجا آمده‌اند تا دل‌های مردم ایران و تاجیکستان را هرچه بیشتر به هم نزدیکتر کنند. روابط فرهنگی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و برگزاری روزهای فرهنگی ایران، متشکل از آثار فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده فرهنگ غنی و ریشه‌دار ایران است.

صابری تصریح کرد: در حقیقت نمایشگاه فرهنگی ایران نشان دهنده ارزش و قداست فرهنگی خاص و نشأت گرفته از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی و اسلامی است و این نمایشگاه هنر و ذائقه ایران را به مخاطبان عزیز تاجیک نشان می‌دهد.

وی روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان بسیار دیرینه و دارای ریشه در تاریخ و میراث مشترک نیاکان دانست و گفت: ما همواره خواستار گسترش همکاری‌های فرهنگی در قالب‌های متفاوت با کشور دوست و برادر تاجیکستان هستیم. خوشبختانه در ماه‌ گذشته شاهد برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران بودیم و در قالب این برنامه اشتراکات فرهنگی و هنری هر دو کشور به نمایش گذاشته شد و طی آن هنرمندان برجسته تاجیکستان برای مردم عزیز ایران در شهرهای تهران، تبریز و شیراز برنامه‌های خوب فرهنگی و هنری اجرا کردند.

سفیر ایران در پایان سخنان خود، روزهای فرهنگی ایران را نویدبخش ارتباطات فرهنگی و هنری بیش از پیش دو کشور خواند و اظهار داشت: علاقمندیم روابط دو کشور پیش از پیش توسعه پیدا کند و شریک خوبی در برنامه‌ها و مراودات فرهنگی با دولت و ملت تاجیکستان باشیم.

جهان نغمه و خنیا، دل تاجیک و ایرانی / یکی دنیا در این دنیا، دل تاجیک و ایرانی

ز مهر پاک برخوردار، ز عشق و عاشقی سرشار / به دهر خفته ‌دل بیدار، دل تاجیک و ایرانی

تهی از گرد و کین بادا، به راه مهر و دین بادا / سمایی در زمین بادا، دل تاجیک و ایرانی

خوشا وارسته و آزاد، بسا دلبسته و دلشاد / همی ‌با فال حافظ باد، دل تاجیک و ایرانی

سپس «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: خوشحالم که امروز، من و هنرمندان کشورم با پای دل، که نظر گاه حق است به دعوت دولت محترم تاجیکستان، به کشور زیبا و فرهنگ‌دوست تاجیکستان  آمده‌ایم تا با برگزاری هفته فرهنگی کشورمان در تاجیکستان فرصتی را پدید آوریم برای همدلی و همنوایی بیشتر. ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران، میزبان وزیر محترم فرهنگ و هنرمندان خوش‌ساز و نوای تاجیکستانی بود و مردم تهران و اصفهان و شیراز از صفای هنر هنرمندان تاجیک بهره‌ها بردند. من نیز این افتخار را داشتم که ساعاتی را با هنرمندان عزیز تاجیک همدم و هم‌صحبت شوم. امیدوارم این گونه تعاملات فرهنگی سبب‌ساز توسعه روزافزون روابط فرهنگی دو کشور شود.

وی ادامه داد: دیرینگی روابط و پیوستگی فرهنگی ایران و تاجیکستان، سبب گردیده تا دو ملت عزیز با عبور از همه فراز و نشیب‌ها، این پیوستگی را که ریشه در قلوب دو ملت دارد، تا به امروز حفظ کنند. این پیوستگی فرهنگی را، نیاکان ما بی آنکه از امکاناتی که ما امروز از آن بهره مندیم، داشته باشند، با دستان خالی به زیبایی حفظ کرده‌اند و ما امروز با در اختیار داشتن امکانات فراوان باید این مسیر را با وسعت و سرعت بیشتری طی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما دو ملت همزبان، هم دین، هم فرهنگ و هم سرنوشت هستیم که در اقلیم فرهنگی مشترکی زیست می‌کنیم. هر اتفاقی که در توسعه فرهنگی دو کشور پدید آید، به توسعه فرهنگ مشترک منجر می‌شود. این زیست مشترک فرهنگی در طول قرن‌ها توانسته است نمونه‌ای ارزشمند از همزیستی مسالمت آمیز و تنوع فرهنگی را به جامعه جهانی معرفی کند.

به گفته وی، مایلم این قرابت و نزدیکی فرهنگی را، خویشاوندی فرهنگی بنامم. رهبر عزیز ما حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) نیز در دیداری که چهار ماه پیش با جناب آقای «امامعلی رحمان» رییس جمهور تاجیکستان داشتند با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی ایران و تاجیکستان، دو کشور را همچون خویشاوند و برادر خواندند. زیرا ادبیات مشترک ما که مشحون از معنویت و صلح است ، نه تنها اشتراک اندیشه که حتی اشتراک در زبان و بیان و گونه‌های ابراز احساسات و عواطف را در وجود ما به ودیعه گزارده است و توانسته است ما را از دریچه همزبانی به بهشت همدلی برساند.

وی با بیان این نکته که «زبان مشترک فرهنگی ما همواره زبان رفق و مدارا و محبت و عشق بوده است»، تصریح کرد: همین ویژگی‌ها سبب گردیده تا در طول قرن‌ها، باشندگان این اقلیم مشترک فرهنگی، پرچمدار فرهنگ و فضیلت در منطقه و جهان باشند. وجود مشاهیر مشترک فرهنگی، افتخاری است برای دو کشور، چه آنکه جهان سالیان درازی است که از داشته‌های فرهنگی مشترک ما بهره مند است. فردوسی و رودکی، میرسید علی همدانی و حافظ، سعدی و کمال خجندی و همه بزرگان عرصه ادب و فرهنگ، از میان ما برخاسته‌اند و در جهان درخشیده‌اند. چرا که بوی مشک پنهان نمی‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: در طول ماه‌های گذشته چند ملاقات صمیمانه بین رئیس محترم کشورمان آیت الله رییسی و نیز رییس محترم تاجیکستان آقای امامعلی رحمان، صورت گرفته و در همه این ملاقات‌ها مهر و دوستی حاکم بوده و بر توسعه روابط همه جانبه دو کشور تاکید شده است. اکنون وظیفه ما است که بتوانیم در حوزه روابط فرهنگی، با تلاش مضاعف، فترتی را که در سال‌های گذشته ناخواسته پدید آمده ، جبران کنیم.

دوستان را دور بودن نیست قطع ارتباط

آب اگر صد پاره گردد باز باهم آشناست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در پایان سخنان خویش، بیان کرد: ما امروز در این جشن دوستی، آمادگی خود را برای توسعه این روابط اعلام می‌کنیم و خواهیم کوشید همبستگی هنرمندان و اصحاب فرهنگ دو کشور را بار دیگر تحکیم کنیم. به یقین در سایه روابط مستحکم فرهنگی دو کشور، سد محکمی در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه پدید خواهد آمد تا از این رهگذر بتوانیم میراث داران خوبی در جهت انتقال  فرهنگ ارزشمند خود برای نسل‌های بعدی باشیم. برگزاری هفته فرهنگی ایران، گام دیگری برای توسعه روابط فرهنگی دو کشور است که امیدوارم اصحاب فرهنگ و هنر دو کشور، پیام دوستی و خویشاوندی فرهنگی را به ملت های دو کشور برسانند.

در ادامه این مراسم، بخش‌های از برنامه‌های گروه‌های موسیقی «پاژ»، «شهپر»، «سروش مولانا» و گروه هنری «ورزشکاران زورخانه‌ای» و محفل «شاهنامه خوانی» اجرا شد که مورد استقبال و تشویق گرم حضار قرار گرفت.

شایان ذکر است که در این مراسم تعداد بالایی از مقامات و شخصیت‌های سرشناس فرهنگی، ادبی، هنری و اجتماعی تاجیکستان و همچنین روسا و مسئولان نمایندگی‌های کشورهای خارجی و سازمان‌های منطقه‌‌ای و بین‌المللی حضور یافتند.

همچنین گفتنی است که سالن «صدرالدین عینی» در شهر دوشنبه ظرفیت پذیرش همه علاقه‌مندان حضور در مراسم افتتاح روزهای فرهنگی ایران در تاجیکستان را نداشت که تعداد قابل توجهی از آنها سر پا ایستاده و این برنامه را دنبال کردند. چنین استقبال گرم و صمیمی حاکی از آن است که مردم دو کشور هم زبان و هم ریشه تاجیکستان و ایران خواستار گسترش هرچه بیشتر روابط و تعاملات فرهنگی هستند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول