اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کشاورزی محور نشست ویدیویی مقامات ازبکستان و تاجیکستان

مقامات ازبکستان و تاجیکستان در قالب یک ویدیوکنفرانس دومین نشست کارگروه مشترک در زمینه کشاورزی را برگزار کردند.

کشاورزی محور نشست ویدیویی مقامات ازبکستان و تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مقامات ازبکستان و تاجیکستان در قالب یک ویدئو کنفرانس دومین نشست کارگروه مشترک در زمینه کشاورزی را برگزار کردند.

هیات ازبکستان شامل «قهرمان یولداش اف» معاون وزیر کشاورزی و رئیس کارگروه و همچنین مقامات ارشد این وزارت و سازمان‌ها، مراکز و آژانس‌های وابسته بود. در این ویدئو کنفرانس از طرف تاجیکستان «نیگینا انوری» معاون وزیر کشاورزی و مسئولان این وزارت و سایر متخصصان شرکت کردند.

هدف از برگزاری این ویدئو کنفرانس بررسی ابعاد اولویت‌دار همکاری‌های متقابل از جمله افزایش تجارت محصولات کشاورزی بین دو کشور، همکاری‌های متقابل در زمینه دامپزشکی و دامپروری است.

همچنین بر اجرای پروژه ایجاد «باغ دوستی» و توسعه روابط در زمینه باغبانی و گلخانه‌ها توجه خاص شد. علاوه بر این، طرفین بر توسعه و گسترش مشارکت در تولید بذر و همکاری‌های متقابل در زمینه علوم و آموزش کشاورزی تاکید کردند.

معاون وزیر کشاورزی ازبکستان گفت: ما علاقه مند به صادرات پایدار و بلندمدت محصولات کشاورزی خود به بازار تاجیکستان، اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری اولویت دار مشترک، توسعه علوم کشاورزی و به کارگیری راه حل‌های نوآورانه در مجتمع کشاورزی و صنعتی هستیم.

وی افزود: مایلم بر نشست اخیر سران کشورهایمان در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» اشاره کنم که در چارچوب آن مهم‌ترین مسایل دستور کار دوجانبه و منطقه‌ای از جمله موضوع کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. روابط بین ازبکستان و تاجیکستان به طور پویا در روح مشارکت استراتژیک در حال توسعه است. همکاری متقابلا سودمند همه بخش‌های اقتصاد را در برمی‌گیرد.

شایان ذکر است نخستین نشست این کارگروه در ماه آوریل سال 2019 میلادی در شهر «دوشنبه» برگزار شد.

تاجیکستان یکی از مهم‌ترین همکاران بازرگانی ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح  بیش از 400 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 24 واحد شرکت و در تاجیکستان نیز 9  شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ازبکستان فعالیت می‌کنند.

تاجیکستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 6 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح/ ت 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول