خبرگزاری فارس؛ هرمزگان - فهیمه شمسی: ترانشه حاجی آباد، قطعهای حدود یک کیلومتری از جاده حاجیآباد به سیرجان است که در شمال شهر حاجی آباد در کریدور شمال - جنوب ایران واقع شده است.
این قطعه حدود 10 سال پیش و پس از آن که چند سالی دوبانده شده بود، دچار ریزش سنگینی شد و عملا یک باند آن به طور کامل از دسترس خارج شد و اکنون 10 سال است که تردد سنگین در این محور استراتژیک و پر فشار، تنها از یک لاین صورت میگیرد و بدلیل عبور از معبری کوهستانی عملا با شیب بسیار زیادی روزانه میزبان عبور هزاران تریلی و کامیون با بارهای سنگین است که با وضعیت بغرنجی این قطعه را طی میکنند و عملا خودروهای سبک و سنگین در مارپیچی خطرناک پشت سر هم قرار گرفته و گاه تریلرها بدلیل وزن بالای محموله، ترمز بریده و با سرعت به خودروهای سبک برخورد میکنند و جان افراد زیادی در این نقطه از دست رفته است.
تقریبا هیچ روزی نیست که در این نقطه شاهد وقوع یک یا چند حادثه پر خسارت نباشیم.
ویدیوهای مختلفی در فضای مجازی به صورت هفتگی و ماهانه دست به دست میشود که نشان دهنده بروز حادثه برای خودروهای در طول این مسیر یک کیلومتری پرخطر است.
این در حالی است که علی خرم نسب فرماندار حاجیآباد بارها در گفتوگو با رسانهها از مسؤولان کشوری خواسته تا با توجه به وخامت این وضعیت و افزایش شدید شمار موارد تصادف در این مقطع جادهای، فکری اساسی برای آن کنند.
پیگیریهای فارس از منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس که خود عضو کمیسیون عمران مجلس نیز هست، حاکی از آن است که استاندار و نمایندگان بارها در این باره به وزارت راه و شهرسازی نامه نوشته و پیگیر اعتبار برای رسیدگی به این وضعیت شدهاند اما وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اعتباری اختصاص نداده و این پروژه را ذیل سایر پروژههای عمرانی تقسیم کرده که در اولویت اعتباری قرار ندارند.
بنادر و صنایع به بهبود وضعیت جاده کمک کنند
منصور آرامی نماینده بندرعباس اما در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرعباس راهکار جدیدی پیشنهاد کرده و میگوید: کامیونهای پرشماری که روزانه در این محور تردد میکنند، عمدتا برای صنایع مواد اولیه و برای بنادر کالا و بار میآورند و بار دیگر محصول تولیدی از صنایع و یا محصولی از بنادر را بارگیری و به کانون کشور راهی میشوند لذا سازمان بنادر و دریانوردی و صنایع استان باید دست بالا زده و هر کدام با اختصاص 10 تا 20 میلیارد تومان به این پروژه که رقمی برای آنها در مقایسه با سود کلانی که سالانه بدست میآورند، نیست، به تکمیل آن کمک کنند.
سفری چندی قبل کمیسیون عمران مجلس به هرمزگان
استاندار: سازمان پدافند غیرعامل اولویت طرح ترانشه را پیگیری کند
مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز مسیر جدیدی برای پیگیری اعتبار به منظور تعیین تکلیف این پروژه را در دستور کار قرار داده و اخیر در نشست با رسول رحیمی معاون امور استانهای سازمان پدافند غیرعامل کشور، اظهار داشت: مدتها است که درگیر این پروژه هستیم که یکی از مسیرهای مبادلاتی حیاتی کشور به شمار میآید اما وزارت راه و شهرسازی آن را در ذیل سایر پروژههای عمرانی قرار داده از این رو با توجه به لزوم اصلاح و ساماندهی این پروژه درخواست داریم که از سوی سازمان پدافند غیرعامل اولویت ویژهای برای این طرح تعریف شود و اعتباراتی نیز در اختیار استان قرار گیرد.
پیگیری دوستی از سازمان پدافند غیرعامل بدان جهت است که دستگاههای اجرایی ملزم هستند تا یک درصد میزان اعتبارات خود را در زمینه اقدامات مربوط به حوزه پدافند غیرعامل هزینه کنند و تردد امن و ایمن در این محور بسیار مهم و استراتژیک یک اصل در اصول پدافند غیرعامل در استان بشمار میرود تا این شریان حیاتی برای کشور به طور مستمر بازمانده و در خدمت اقتصاد ملی باشد.
نمایندگان هرمزگان، وزیر راه و شهرسازی را به دیدن پروژه بیاورند
علی حاتمی یک فعال حوزه حمل و نقل در این زمینه به خبرنگار فارس میگوید: وضعیت ترانشه حاجی آباد واقعا اسفناک است و خودروها در این مقطع هر لحظه در معرض یک حادثه خطرناک هستند. خودروهای سواری با رسیدن به این نقطه بسیار خطرناک و بحرانی، در تلاش برای گریختن از این مهلکه، مرتب شتاب و سرعت میگیرند و این خود سبب حوادث تلخی شده است. از طرفی این محور استراتژیک در خدمت اقتصاد ملی است و نمایندگان هرمزگان باید جوششی از خود نشان داده و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی را برای دیدن پروژه به حاجی آباد بکشانند.
وی عنوان کرد: جادهای روزانه 4 تا 5 هزار خودروی سنگین از آن عبور میکنند و معادل این تعداد نیز خودروهای سبک در آن تردد دارند، نباید دارای نقطه فوق بحرانی و حادثه خیز و پرخطر باشد و لذا نمایندگان حداقل کاری که میتوانند بکنند این است که وزیر را مورد تذکر قرار داده و یا از او طرح سوال کنند که چرا نسبت به جان مردم در این جاده بی تفاوت هستند؟! سازمان بنادر و دریانوردی سالی صدها میلیارد تومان از بنادر هرمزگان بخصوص بندر شهید رجایی و بندرلنگه درآمد دارد و بیشترین باری که در این جاده میبینید به سمت بنادر میرود و یا از بندر بارگیری شده و به کانون کشور منتقل میشود و لذا باید نسبت به این جاده مسؤولیت بپذیرند و بدانند که چه فشار مهلکی را بر جادههای هرمزگان وارد میآورند.
ترانشه حاجی آباد چقدر پول میخواهد؟
چندی قبل دهدشتیان مدیر حوزه هرمزگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به رسانه ها گفته بود که پروژه اصلاح ترانشه حاجی آباد ۶۳۰ متر است و تاکنون مقدار ۲۸۷ متر گالری و ۱۲۰ متر دیوار برای آن احداث شده است.
برآوردهای کارشناسان میگوید که حدود 150 میلیارد تومان اعتبار برای انجام کامل ترانشه حاجیآباد لازم است و این مبلغ برای صنایعی که هر کدام سالانه چندین هزار میلیارد تومان از هرمزگان درآمد کسب میکنند و فشار تأمین مواد اولیه و فشار عرضه محصول به بازارهای مختلف کشور را بر یک جاده ضعیف 16 متری میآورند، رقم بسیار ناچیزی است و این سوال را در اذهان بوجود میآورد که این صنایع چه زمانی دیگر به درد استان خواهند خورد؟
استانی که این همه صنایع کلان و کلیدی دارد نباید این همه مشکلات خرد و ریز ناشی از عدم توسعه یافتگی و بی خیالی مسؤولان آن در سالهای گذشته را در آن دید.
ضروری است تا نمایندگان هرمزگان و استاندار در یک اقدام منسجم و هماهنگ، پیگیر کشاندن وزیر راه و شهرسازی به هرمزگان و ترتیب دادن یک نشست تمامی معاونان وزارت راه و شهرسازی برای گره گشایی از مشکلات استان در حوزه این وزارتخانه باشند. مشکلاتی که به زخمی کهنه برای استان بدل شده و رها ساختن آن، برای مردم استان و میهمانانش، جانکاه بوده و خواهد بود.
پایان پیام/