اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

معرفی 5 سایت جهت احداث مجتمع گلخانه‌ای در ایلام

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: به عات کمبود آب و گرایش کشاورزان و باغداران به سمت کشت گلخانه ای 5 سایت جهت احداث معرفی شده است.

معرفی 5 سایت جهت احداث مجتمع گلخانه‌ای در ایلام

همایون مظاهری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در سنوات گذشته مطالعاتی در سطح استان صورت گرفت و حدود 20 هکتار از اراضی شمالی استان شناسایی و ایستگاه پمپاژ برای آنها تعریف شد. 

وی افزود: از این 20 هکتار حدود 60 تا 70 درصد برای توسعه باغات در نظر گرفته شده که در صورت راه اندازی ایستگاه های پمپاژ در باغات استان یک تحول اساسی ایجاد خواهد شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ایستگاه های پمپاژ از 10 تا 90 درصد است و اعتبارات این پروژه ها استانی در نظر گرفته شده که قطعا جوابگو نیست و باید در ردیف ملی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اقلیم آب و هوا در جهان و به تبع ایران و استان ایلام هم تغییر کرده و باید به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کنیم و درختان و محصولات کم آب و مقام در برابر گرمای محیطی کاشت شوند. 

مظاهری اظهار داشت: با توجه به خشکسالی که رخ داده برای کاشت محصولات صیفی جات و سبزیجات باید بصورت گلخانه‌ای اقدام شود چرا که نیاز به آب کم، سطح فضای کم دارد و عملکرد برداشت محصول بالا خواهد بود.

وی یادآور شد: یکی از سیاست ها برای سال جاری با همکاری منابع طبیعی حدود 5 سایت معرفی شده که مجتمع گلخانه‌ای در آن احداث شود که نیازمند تامین آب گلخانه از طریق اداره امور آب است که در صورت تحقق این امر برای هر هکتار گلخانه 10 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در استانهای اصفهان ، ساری پایانه باربری برای صادرات محصولات ایجاد شده که این باعث خرید تضمینی محصولات باغداران ، ارزش محصولات برای صادرات افزایش پیدا می کند و کشورهای مقصد از محصولات صادراتی اطمینان دارند.

وی عنوان کرد: یکی از الزامات صادرات محصولات باغداران داشتن شناسنامه محصول است که این باعث شده نوع محصول، سطح زیر کشت، مشتقات و نوع و رقم محصول مشخص شود. 

مظاهری افزود: وزیر جهاد کشاورزی طی دستورالعمل به نظام صنفی کشاورزی، سریعا نسبت به صدور شناسنامه باغات اقدام شود که برای صادرات باید روی بسته بندی محصول مجوز بارگاه صادراتی و شناسنامه باغ قید شود که این یک نوع برند برای محصول باغدار است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان ایلام دارای مرز بین المللی و محصولات بصورت فله ای به کشور عراق صادر می شود و پیشنهاد شده یک بارانداز در استان احداث تا دیگر محصول کددار و شناسنامه محصول باغدار روی آن قید شود که اطلاع رسانی لازم شده ولی هنوز هیچ سرمایه گذاری درخواست نداده است که امید است شرکت های خصوصی در این زمینه مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول