اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

برگزاری نشست همکاری «آسیای مرکزی+ کره جنوبی» در شهر بوسان

وزیر امور خارجه قرقیزستان در پانزدهمین مجمع همکاری «آسیای مرکزی+ کره جنوبی» در شهر بوسان شرکت کرد.

برگزاری نشست همکاری «آسیای مرکزی+ کره جنوبی» در شهر بوسان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «جن بیک کولوبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در پانزدهمین مجمع همکاری آسیای مرکزی+ کره جنوبی در شهر بوسان شرکت کرد.

دستور کار پانزدهمین نشست این مجمع شامل طرح مسائلی مانند مراقبت‌های بهداشتی، دیجیتالی شدن، گردشگری، امنیت اقتصادی، محیط زیست و انرژی است.

بر اساس دستور جلسه، جلسات عمومی و زیر مجموعه در حوزه‌های فوق با حضور نمایندگان آسیای مرکزی و کره جنوبی برای تعامل بیشتر نزدیک و اجرای مشترک توافقات انجام شده، برگزار شد.

 در این نشست کولوبایف در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که مجمع «آسیای مرکزی+ کره جنوبی» در مسیری امیدوارکننده برای تبدیل شدن به یک پلتفرم موثر منطقه‌ای برای تعامل و همکاری در حال توسعه است و به تعمیق همکاری‌های عملی در بسیاری از زمینه‌های تقویت روابط بین کشورهای آسیای مرکزی و کره جنوبی کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه قرقیزستان تاکید کرد: یکی از اولویت‌های سیاست خارجی قرقیزستان تقویت روابط دوستانه با کشورهای همسایه و همچنین با کره جنوبی بر اساس احترام متقابل و مشارکت دوجانبه سودمند است. در سال‌های اخیر، تعامل عملی در منطقه آسیای مرکزی پویایی مثبت پیدا کرده و به سطح اساسی جدیدی رسیده است.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد که قالب نشست‌های مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی نقش مهمی در ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای ایفا می‌کند که چهارمین نشست آن در 21 جولای 2022 در قرقیزستان در شهر چولپان آتا برگزار شد. این جلسه گامی موثر در تعمیق بیشتر همکاری‌ها در آسیای مرکزی برداشته شد. 

وی در عین حال افزود: مجمع«آسیای مرکزی+ کره جنوبی» به طور قابل توجهی با سایر پلتفرم‌های گفت‌وگو در قالب آسیای مرکزی تفاوت دارد زیرا دارای یک دبیرخانه تمام عیار و فعال است که اهداف و اصول را توسعه می‌دهد.

کولوبایف علاقه قرقیزستان را در بازگشایی پتانسیل این مجمع، برای ترویج و مشارکت فعال در پروژه‌ها و رویدادها در تمام زمینه‌های اولویت دار که منافع کشورهای شرکت کننده را برآورده می‌کند، تأیید کرد.

در این زمینه‌ها، کار ثمربخشی بین قرقیزستان و کره جنوبی هم به صورت دوجانبه و هم در چارچوب مجمع در حال انجام است.

«پاک چین» وزیر امور خارجه کره جنوبی در سخنانی خاطرنشان کرد: سئول برای همکاری با منطقه آسیای مرکزی اهمیت زیادی قائل است و به اجرای پروژه‌های مشترک مختلف در حوزه‌های اولویت دار تعامل با توجه به دستور کار این کشور ادامه خواهد داد.

وی افزود: طی 30 سال از برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای آسیای مرکزی کشورها موفق به ایجاد یک گفت‌وگوی سیاسی با ثبات تمام عیار شده‌اند و همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه در حال فعال شدن است.

 در نتیجه این نشست، سران هیئت‌ها برنامه کاری دبیرخانه نشست برای سال 2023 را تصویب کردند و بیانیه مشترک وزرای امور خارجه آسیای مرکزی و کره جنوبی را به تصویب رساندند که نشان دهنده زمینه‌های امیدوارکننده تعامل با منافع همه کشورهای شرکت کننده است.

خاطر نشان می‌شود که از 23 تا 25 اکتبر سال جاری کولوبایف در یک سفر رسمی در کره جنوبی به سر می‌برد و طی آن دیدارهای دوجانبه با وزیر امور خارجه، رئیس پارلمان و نخست وزیر کره جنوبی برگزار کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول