اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاشکند میزبان شانزدهمین نشست ازبکستان و ژاپن

شانزدهمین نشست ازبکستان و ژاپن و کمیته همکاری‌های اقتصادی که یک سازوکار مؤثر در توسعه روابط شراکتی با شرکت‌های ژاپن است، در شهر «تاشکند» برگزار شد.

تاشکند میزبان شانزدهمین نشست ازبکستان و ژاپن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، شانزدهمین نشست ازبکستان و ژاپن و کمیته همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور که یک ساز و کار موثر در توسعه روابط شراکتی با شرکت‌های ژاپن است، در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این نشست از طرف ازبکستان «جمشید خواجه‌یف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی این کشور، روسای وزارتخانه‌ها، ادارات و اتحادیه‌های تخصصی و از طرف ژاپنی «تسویوشی نیشیتانی» مشاور شرکت Itochu Corporation، سرپرست کمیته همکاری‌های اقتصادی ژاپن و ازبکستان، «هیروهیده هیرای» معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، «نوبوهیکو ساساکی» رئیس و مدیر ارشد اجرایی سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن (JETRO) و همچنین 70 نماینده از شرکت‌ و سازمان‌های پیشرو ژاپنی شرکت کردند.

در چارچوب این نشست تجارت متقابل مورد بررسی قرار گرفت که در 9 ماه گذشته سال 2022 میلادی مبادلات بازرگانی بین دو کشور 30 درصد افزایش یافته است.

در این دیدار دو طرف علاقه خود را برای افزایش حجم تجارت دوجانبه ابراز کردند.

همچنین چشم انداز گسترش همکاری‌های سرمایه گذاری و تعاونی صنعتی بررسی شد. طی 5 سال گذشته تعداد شرکت‌ها با مشارکت سرمایه ژاپنی در ازبکستان 5 برابر افزایش یافته و به 55 واحد رسیده و در سال گذشته 14 شرکت مشترک ایجاد شده است.

شرکت کنندگان در این نشست در مورد تشدید همکاری‌های متقابل در زمینه توسعه و اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه‌های دارویی، صنعت معدن، ماشین سازی، صنایع شیمیایی و نساجی، کشاورزی و سایر زمینه‌ها به توافق رسیدند.

همچنین در این دیدار، روند همکاری‌های متقابل در زمینه‌های فناوری‌های اطلاع رسانی با توجه به انتقال بهترین فناوری‌های سایبری و نانوی ژاپنی بررسی شد.

طرف ژاپنی عزم خود را برای همکاری با ازبکستان، برای رساندن سطح دیجیتالی سازی در ازبکستان به 70 درصد و تامین افزایش 10 برابری صادرات محصولات نرم افزاری تا پایان سال 2026 میلادی اعلام کرد.

در چارچوب این مراسم یک انجمن تجاری نیز برگزار شد که در آن شرکت کنندگان ابعاد عملی اقدامات مشترک را بررسی کردند.

در پایان این نشست پروتکل نهایی و بسته بزرگ اسناد دوجانبه امضا شد.

ژاپن یکی از بزرگترین سرمایه‌گذران به اقتصاد ازبکستان است. این کشور تا حال حاضر به ازبکستان بیش از 4 میلیارد و 100 میلیون دلار کمک مالی اختصاص داده است. هم‌اکنون در ازبکستان 13 نمایندگی شرکت‌های ژاپن و 55 شرکت مشترک فعالیت می‌کنند. 

ژاپن استقلال این کشور‌ را در 28 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در 26 ژانویه سال 1992 میلادی روابط سیاسی خودرا با ازبکستان برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول