اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من| کم کاری مسئولان در اجرای قانون ممنوعیت فروش سیگار برای نوجوانان

وقتی به پارک یا تفرجگاهی می‌روید حتما دیده‌اید گروهی جوان یا نوجوان که سن سالشان پایین است دور هم نشسته‌اند سیگار یا قلیان می‌کشند. آهی می‌کشید و در دلتان می‌گویید چرا به این ناهنجاری‌ها رسیدگی نمی‌شود؟ چرا با فروشندگان مواد دخانیاتی به نوجوانان و جوانان برخورد نمی‌کنند؟ چرا هیچ نظارتی به این فروشگاه‌ها نیست؟ و ده‌ها چرای دیگر.

فارس‌من| کم کاری مسئولان در اجرای  قانون ممنوعیت فروش سیگار برای نوجوانان

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛ میلاد منیعی:  وقتی به پارک یا تفرجگاهی می‌روید حتما دیده‌اید گروهی جوان یا نوجوان که سن سالشان پایین است دور هم نشسته‌اند سیگار یا قلیان می‌کشند. آهی می‌کشید و در دلتان می‌گویید چرا به  این ناهنجاری‌ها رسیدگی نمی‌شود؟ چرا با فروشندگان مواد دخانیاتی به نوجوانان و جوانان برخورد نمی‌کنند؟  چرا هیچ نظارتی به این فروشگاه‌ها نیست؟ و ده‌ها چرای دیگر.

یه نخ سیگار داری، آتیش داری و.... این جملات را بارها و بارها شنیده‌اید. اما وقتی نوجوان یا جوانی این درخواست را از شما داشته باشد خشکتان می‌زند با مهربانی به چشمانش نگاه می‌کنید و می‌گویید عزیزم! برای سلامتی‌ات خوب نیست که سیگار می‌کشی و چند جمله محبت آمیز دیگر. 

فروشگاه‌ها و دکه‌هایی هنوز در شهر و روستا هستند که سیگار و تنباکو را به همه می‌فروشند برایشان سن وسال هم معنا ندارد و به سود خود فکر می‌کنند همچنین پای فروش مواد دخانیاتی به فروشگاه‌های اینترنتی نیز باز شده است و به راحتی با چند کلیک  نوجوانان  می‌توانند سیگار و تنباکو بخرند . مگر قانون نداریم! بهتر است بگویم داریم اما دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند. سال ۸۷  قانونی با عنوان «قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» در مجلس شوراس اسلامی به تصویب رسید در ماده ۹ این قانون آمده که فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است  بعد از گذشت ۱۰ سال همچنان برخی کم کاری‌ها در اجرای این قانون دیده می‌شود. در همین راستا پویشی با عنوان «فروش سیگار به زیر ۱۸ ساله‌ها ممنوع شود»  در سامانه تعاملی فارس‌من ایجاد شده و ثبت‌کننده و حامیان آن درخواست دارند که با جدیت این قانون اجرایی شود.

در متن پویش آمده است:«با آنکه ماده ۹ لایحه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، صراحتاً فروش مواد دخانی را به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع می‌داند اما کماکان نظارت و دخالتی در این‌باره توسط مراجع و مراکز دولتی اعمال نمی‌شودو اجرای این قانون به دست فراموشی سپرده شده است.

 در فضای مجازی و برخی از اپلیکیشن‌ها به راحتی مواد دخانیاتی به فروش می‌رسد و هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد و نوجوان می‌تواند به آسانی خرید کند. در ماده ۲ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات محصولات دخانی را ممنوع اعلام کرده و در صورت وجود این تبلیغات دستگاه‌های قضائی باید با آنها برخورد کنند.»

 سردبیر پویش می‌گوید:«با بازگشایی مدارس ممنوعیت فروش سیگار در شعاع ۱۰۰ متری مدارس از دیگر بندهای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات است که این موضوع نیز همچون ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال اجرایی نشده است و مسئولان وزارت بهداشت نتوانسته اند اقدام عاجلی در این زمینه به عمل آورند.

هر چند اجرای این قوانین باید با همکاری دستگاه‌های قضائی، انتظامی کل کشور و… اجرا شود اما نکته قابل توجه این است که وزارت بهداشت متولی اصلی در بحث مبارزه با مصرف دخانیات محسوب می‌شود. ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال و ممنوعیت عرضه سیگار در شعاع ۱۰۰ متری مدارس به همراه موضوع جمع آوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها، از جمله موضوعاتی هستند که فعلاً هیچ خبری از اجرای آنها نیست.البته که مشکلات به دلیل نبود قوانین و آئین‌نامه نیست ولی آن کس که باید نظارت، اجرا و پیگیری کند، وجود ندارد و یا سهل‌انگاری می‌کند.»

خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.کاربران دیگر هم می توانند به امضاکنندگان این پویش بپیوندند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول