اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

زنگ خطر کاهش ذخایر خونی در استان اصفهان به صدا درآمد/ نیاز فوری به گروه‌های خونی منفی

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه با بحران ذخایر خونی در اصفهان فاصله‌ای نداریم، گفت: نیاز مبرم به همه گروه‌های خونی داریم به ویژه گروه‌های خون منفی و بالاخص O منفی داریم.

زنگ خطر کاهش ذخایر خونی در استان اصفهان به صدا درآمد/ نیاز فوری به گروه‌های خونی منفی

علی فتوحی مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه رسالت سازمان انتقال خون تهیه خون و فرآوردهای خونی (گلبول‌های قرمز، پلاکت، پلاسما) سالم و کافی است، اظهار داشت: با توجه به شروع فصل پاییز و کاهش مراجعات مردم به مراکز اهدای خون شاهد کاهش ذخایر خونی استان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نیاز بیماران به تزریق خون و فرآورده‌های خونی تقریباً ثابت است و زمانی که مردم برای اهدای خون مراجعه کمتری داشته باشند، ذخایر ما هم نیز کاهش پیدا می‌کند، افزود: ذخایر خونی استان با توجه به کاهش اهداکننده خون بین ۴ تا ۵ روز و در شهرستان اصفهان بین ۳ تا ۴ روز است.

با بحران ذخایر خونی در اصفهان فاصله‌ای نداریم

فتوحی با بیان اینکه با بحران ذخایر خونی در اصفهان فاصله‌ای نداریم، افزود: نیاز مبرم به همه گروه‌های خونی داریم به ویژه گروه‌های خون منفی و بالاخص O منفی داریم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان بیان کرد: امسال تاکنون ذخایر خونی استان خوب بوده، اما با شروع فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا کاهش ذخایر خونی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و روزهای آینده اگر وضعیت به همین شکل باشد، روزی‌های خوبی نخواهد بود و نیاز شدید داریم تا هم استانی‌ها به پایگاه‌های انتقال خون شهرستان‌های اطراف مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مرکز خواجو و عاشق اصفهانی در شهر اصفهان آماده دریافت خون از اهداکنندگان است، عنوان کرد: در مرکز جامع اهدای خون خواجو غیر از خون‌گیری سنتی، پلاسما فرز و پلاکت فرز که روش‌های جدید جمع‌آوری فرآوردهای خونی است نیز انجام می‌شود.

فتوحی با اشاره به وجود مراکز انتقال خون در شهرستان‌های نجف‌آباد، شهرضا، زرین‌شهر، خمینی‌شهر، نایین، خوانسار و گلپایگان، گفت: بیشترین مصرف‌کنندگان خون، بیماران خاص مانند سرطانی‌ها، تلاسمی‌ها، هموفیلی‌ها، بیماران پلاکتی و دیالیزی‌ها هستند، این گروه‌ها سخت نیاز به تزریق خون دارند و هر چند روز یکبار باید چند واحد خون تزریق کنند، براین اساس از شهروندان درخواست داریم برای کمک به بیماران نیازمند به خون و پلاکت به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان اضافه کرد: اصولاً باید روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرد  مراجعه‌کننده برای اهدای خون داشته باشیم تا بتوانیم حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیسه خون بگیریم، اما در حال حاضر این عدد روزانه به تعداد ۷۰ تا ۸۰ اهداکننده کاهش یافته است.

یک واحد خون جان سه نفر را نجات می‌دهد

وی تصریح کرد: از هر واحد کامل خون اهدایی حداقل سه فرآورده تهیه می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای یک بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی در واقع با اهدای یک واحد خون سه بیمار نجات می‌یابد.

فتوحی خاطرنشان کرد: آقایان در سال چهار بار و بانوان در سال سه بار می‌توانند برای اهدای خون مراجعه داشته باشند تا نیاز بیماران رفع شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با تأکید بر ارتقای سطح سواد سلامت و گسترش فرهنگ‌سازی پیرامون امر خداپسندانه اهدای خون با بهره از ظرفیت‌های گسترده رسانه‌های استان، گفت: از همراهی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها در بخش‌های مختلف جهت ارتقای فرهنگ‌سازی و افزایش مشارکت در امر خداپسندانه اهدای خون استقبال می‌کنیم و بی‌شک این امر در تقویت حوزه سلامت استان و خدمت‌رسانی به بیماران بسیار اثرگذار و اقدامی ارزشمند است.

وی تصریح کرد: اگر اهداکننده‌ای نباشد در انجام وظیفه و خون‌رسانی به مراکز درمانی و مراکز مصرف کننده خون اختلال ایجاد می‌شود و از مردم درخواست می کنیم در فصل پاییز و زمستان برای اهدای خون مراجعه کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول