اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

استاندار مرکزی: فروش املاک مازاد تکلیف قانونی است/ تأکید وزیر کشور به رسیدگی وضعیت مناطق کم‌برخوردار

استاندار استان مرکزی با اشاره به تأکید وزیر کشور در خصوص رسیدگی به مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار و تأمین مکان آموزشی گفت: دستگاه‌های اجرایی از تمام ظرفیت خود برای بهبود شرایط مناطق کم برخوردار استفاده کنند.

استاندار مرکزی: فروش املاک مازاد تکلیف قانونی است/ تأکید وزیر کشور به رسیدگی وضعیت مناطق کم‌برخوردار

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه ظهر امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در خصوص گزارش عملکرد و ارزیابی آموزش و پرورش استان اظهار کرد: گزارش‌ها طبیعتاً طبق شاخص‌های ابلاغیه قانون برنامه ارائه شده و قطعاً می‌توان شاخص‌های دیگری را هم تدوین کرد تا ارزیابی‌های دیگری هم صورت بگیرد.

وی با اشاره به فروش املاک مازاد دستگاه‌ها افزود: فروش املاک مازاد دستگاه‌ها تکلیف قانونی است و باید اجرا شود، در غیر این‌صورت طبق قوانین تنبیه و جریمه صورت می‌گیرد و اگر خود دستگاه‌ها  اقدام به این کار نکنند از طریق دیگری پیگیری می‌شود و منابع حاصل از فروش املاک به استان بر نمی‌گردد.

استاندار استان مرکزی با اشاره به املاک مازاد آموزش و پرورش استان ادامه داد: ممکن است در برخی از شهرستان‌ها مواردی باشد که به راحتی قابل فروش هستند؛ ملک‌های که متراژ زیادی هم ندارد و قابل استفاده به عنوان مدرسه نیست، همچنین ملکی که به کلی تخریب شده و کارکرد خود را از دست داده است؛ این‌ها مواردی هستند که می‌توان با تغییر کاربری یا مسکونی برای آن ارزش‌افزوده ایجاد کرد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: تمام درآمد حاصل از فروش املاک مازاد در اختیار آموزش و پرورش استان است و حتی یک ریال هم نه به استانداری و نه به دستگاه‌های دیگر تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش استان می‌تواند با فروش املاک مازادی که در اختیار دارد و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود پروژه‌های نیمه‌تمام خود را به پایان برساند و یا پروژه جدیدی را آغاز کند.

استاندار استان مرکزی خاطرنشان کرد: نگاه بلندمدت آموزش و پرورش در خصوص سرانه آموزشی قابل تقدیر و درست است اما می‌توان افزایش جمعیت و دانش‌آموز در سال‌های آینده را بررسی کرد تا تصمیم‌گیری صحیحی صورت بگیرد.

مخلص‌الائمه با اشاره به قانون ۲۰۰ واحد مسکونی و سرانه آموزشی که باید رعایت شود گفت: سرانه‌های آموزشی در این بخش هم در پروژه ۸۱۰۰ واحدی اراک و هم در ساوه پیش‌بینی و طراحی شده است.

وی با اشاره به آشوب‌های اخیر افزود: فضایی ایجاد شده که در نظام آموزشی و دانشگاهی که البته در تحقیق‌ها مشخص شد فراگیری صورت نگرفته و در کل کشور درصد خیلی ناچیزی از دانش‌آموزان و دانشجویان در مقابل جریان فکری و ارزشی نظام قرار گرفتند و شاید به یک درصد هم نرسد.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: البته در عین حال مشکلاتی که اقشار مختلف با آن درگیر هستند ممکن است نارضایتی‌ها را ایجاد کرده باشد که امیدواریم مسؤولان آموزش و پرورش در سطح کشور برنامه‌های خود را تقویت کنند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: اجرای سند ۲۰۳۰ در دوره‌های مختلف در ردیف برنامه‌های معرفی شده از سوی مسؤولان آموزش و پرورش صورت گرفته بود؛ در سال‌های گذشته شخصی که قرار بود وزیر آموزش و پرورش شود، اجرای این سند را جزو برنامه‌های مکتوب خود آورده بود.

وی اضافه کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز اجرای این سند پیش‌بینی شده بود که البته بعد از آن گفتم اشتباه تایپی بوده است؛ وقتی این نگاه در بخشی از بدنه سیاست‌گذاری دولت‌ها آموزش و پرورش بوده که البته نافی زحمات و نگاه عمیق معلمین آموزش و پرورش نیست اما این سند در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که خروجی آن ممکن است در سیاست‌گذاری که خط و مشی کلی را نشان می‌دهد ظاهر شود.

استاندار استان مرکزی تأکید کرد: امیدواریم دیگر شاهد این نوع سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش نباشیم و موضوعات ارزشمندی که متعلق به نظام و انقلاب است اصلاح شده باشد و از این بخش نگرانی نداشته باشیم.

مخلص‌الائمه با اشاره به تأکید وزیر کشور در خصوص رسیدگی به مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار اطهار کرد: دستگاه‌های اجرایی از تمام ظرفیت خود برای بهبود شرایط مناطق کم برخوردار استفاده کنند.

وی افزود: در نشست امروز در خصوص عملکرد آموزش و پرورش استان در برنامه ششم توسعه بحث شد و گزارش‌ها و پیشنهادهایی نیز ارائه شد؛ با توجه به اینکه فصل برنامه‌ریزی و تصویب قوانین در لایحه برنامه هفتم است باید این نکته را در نظر گرفت که برخی پیشنهادها باید از طریق وزارت مربوطه پیگیری شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شهرهای اراک، ساوه و دلیجان بیشترین تراکم دانش‌آموزی را دارند؛ ۸۱ درصد پیش‌بینی نرخ پوشش نوآموزان دوره پیش‌دبستانی در سال ۱۴۰۰ تحقق پیدا کرده است.

احمدرضا نوازنی اظهار کرد: همچنین بهبود شاخص نسبت دانش‌آموز به معلم در دوره ابتدایی در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۲۳.۹۲ است یعنی به ازای هر ۲۴ دانش‌آموز یک معلم وجود دارد.

وی افزود: در شهرستان ساوه ۶۰ مدرسه وجود دارد که در دو شیفت فعالیت آموزشی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به فروش املاک مازاد در استان بیان کرد: اگر در آینده با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه نشویم اموال مازاد خود را به فروش می‌رسانیم؛ در این خصوص باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

رشد ۱۳۲ درصدی درآمد فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز گفت: آموزش‌های مهارتی در نیمه اول امسال ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته و همچنین درآمد  ۶ ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه ۱۳۲ درصد رشد داشته است. درآمد این اداره کل دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

حمیدرضا رستمی اظهار  کرد: در نیمه اول امسال ۱۵ هزار کارآموز در دوره‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای استان شرکت کردند و موفق به اخذ تخصصی شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول