اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

برداشت سالانه ۳۱۱۶ تن موسیر در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۲۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت موسیر است و سالانه بیش از ۳ هزار و ۱۱۶ تن موسیر از این سطح برداشت می‌شود.

برداشت سالانه ۳۱۱۶ تن موسیر در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حسین برزگر صبح امروز در جشنواره ملی موسیر با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یک درصد وسعت کشور و ۸۵ درصد سطح عرصه جنگلی و مرتعی را دارد، گفت: با توجه به تنوع اقلیم و متوسط بارندگی بالای ۵۰۰ میلی‌متر بیش از یک‌هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی رشد می‌کند که ۳۶۰گونه آن انحصاری استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرهنگ مصرف گیاه موسیر در استان زبان‌زد است، افزود: طی ۶ ماه دانش بومی موسیر استان جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان بالای ۲ هزار هکتار است، اظهار داشت: گل محمدی، موسیر، زعفران و سیاه‌دانه عمده کشت گیاهان دارویی استان است.

برداشت ۳۱۱۶ تن موسیر در چهارمحال و بختیاری 

 برزگر با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دومین استان کشت موسیر در کشور است، ادامه داد: ۵۲۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت موسیر است که ۳۵۰ هکتار آن در شهرستان کوهرنگ با برداشت سالانه بیش از سه هزار و ۱۱۶ تن محصول است.

وی با تاکید بر اینکه موسیر گیاه بومی استان است به اهداف برگزاری جشنواره موسیر در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: توسعه کشت موسیر به عنوان یک گونه بومی، ایجاد اشتغال پایدار با توسعه کشت موسیر، کاهش دخالت انسانی و کاهش تخریب رویشگاه‌های طبیعی از اهداف مهم برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیر است.

برزگر اظهار داشت: ایجاد مرکز تولید بذر و پیاز موسیر در دستور کار قرار دارد و هم اکنون برای راه‌اندازی این مرکز ۶ هکتار زمین اختصاص داده شده تا موسیر به صورت آبی کشت شود و سالانه ۱۲ تن پیاز موسیر و ۱۰۰ کیلوگرم بذر موسیر برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین رویشگاه موسیر در استان ماست، گفت: در همه شهرستان‌های استان به جز شهرستان سامان رویشگاه طبیعی موسیر وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: طرح «هر خانه یک باغچه موسیر» توسط یک‌هزار و ۳۰۰ خانوار در شهرستان کوهرنگ اجرا شده است.

برزگر خام‌فروشی و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، مشکلات بازرگانی و تجاری گیاهان دارویی را از جمله مشکلات بهره‌برداران دانست.

وی گفت: ایجاد پایانه صادرات موسیر، احداث شهرک تخصصی فرآوری و صنایع موسیر در استان یک ضرورت است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول