اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 22 درصدی ارزش بازار بورس در سال 1401/ بازار سرمایه درگیر وضعیت فرسایشی

قدرت خریداران حقیقی بورس در 4 روز معاملاتی هفته کمتر از فروشندگان بود فقط در یک روز قدرت آن ها بیشتر از فروشندگان شد.

کاهش 22 درصدی ارزش بازار بورس در سال 1401/ بازار سرمایه درگیر وضعیت فرسایشی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سهام در طول مهرماه هم نتوانست شرایط مطلوب و رو به رشدی از خود برجای گذارد و نزول بورس بدون توقف همچنان ادامه دارد و از روزهای پایانی اردیبهشت ماه تقریباً شاهد رکود معاملاتی و اصلاح شاخص کل هستیم.

در هفته چهارم مهرماه وضعیت بازار سهام طوری بود که نگرانی خاصی برای سهامداران ایجاد نکرد. البته که وضعیت بورس بسیار بد است؛ اما همین که افت شاخص ها تشدید نشد را احتمالا می‌توان نکته‌ مثبتی دانست.

در این میان ارزش بازار سهام (بورس و فرابورس) کاهش بیش از ۲۲ درصدی را تجربه کرده که به معنای افت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی در این مدت است. از طرف دیگر، قیمت سهم ها آنقدر پایین آمده که بسیاری از کارشناسان بر ارزندگی بازار سهام صحه می‌گذارند.

البته دو روند متفاوت در معاملات روز چهارشنبه در بازار سهام دیده شد. اغلب نمادهای بزرگ قرمزپوش بودند و اغلب نمادهای سبزپوش از کوچک و متوسط‌ های بازار بودند. ارزش معاملات خرد نیز به کمترین رقم از ابتدای سال 1400 به این سو رسید.

بورس تهران در حال در جا زدن است و ارزش معاملات خرد نیز به شدت کاهش یافته است. اینکه روزانه کمتر از دو هزار میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام می‌شود، تبدیل به یک اتفاق عادی شده و این برای آینده بورس خوب نیست. از دیگر سو، همچنان زنجیره خروج پول حقیقی‌ها در بازار قطع نشده و برای سومین هفته متوالی است که در تمام روزهای معاملاتی بازار سرمایه خروج پول به ثبت رسیده است.

* 3 موضوعی که دولت باید درباره بورس تعیین تکلیف کند

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: وضعیت معاملات بورس به گونه‌ای است که اصلا نمی‌توان زمان دقیقی برای خروج از این وضعیت فعلی مشخص کرد. تا پایان معاملات هفته چهارم مهرماه، سهامداران در مجموع بیش از 270 هزار میلیارد تومان زیان در سبدهای خود شناسایی کردند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات این هفته شاخص ها می توان گفت که همچنان بازار سهام در مسیر نزولی قرار دارد؛ اما شیب نزول کمتر شده و این بازار در حال گذراندن یک دوره فرسایشی است. چنانچه این دوره فرسایشی طولانی شود، اقبال سرمایه‌گذاران به بازار کمتر خواهد شد و همین کاهش اقبال، منجر به کاهش ارتفاع شاخص‌ها نیز می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش ۱۰ برابری نقل‌ و انتقال از درگاه پرداخت و کارت‌خوان‌های کارگزاری، انتقال پول به بازار سهام را اندکی تسهیل کرده است، اما این اقدام به دلیل وجود ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک حاکم بر فضای بازار سهام تأثیر فوری و لحظه ای نخواهد داشت.

دانشی با اشاره به بحث بودجه، حاکمیت شرکتی و قیمت‌گذاری دستوری، تصریح کرد: دولت باید این سه موضوع را تعیین تکلیف کند. با باقی ماندن ریسک‌ها، بازار سرمایه تا پایان سال به ‌صورت خنثی به کار خود ادامه ‌می‌دهد و نحوه حل این ریسک‌ها هم در روند معاملات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

* افت شاخص کل بورس در هفته چهارم مهرماه

در اولین روز هفته چهارم مهرماه، شاخص کل بورس هزار و 895 واحد افت کرد و در روز یکشنبه نیز 6 هزار و 613 واحد کاهش یافت. روز دوشنبه این شاخص 190 واحد نزول کرد و در روز سه شنبه هزار و 471 واحد رشد کرد. شاخص کل در روز چهارشنبه بازهم دو هزار و 396 واحد کاهش یافت.

این هفته شاخص کل بورس در 5 روز معاملات 9623 واحد معادل 7 دهم درصد افت داشت. این شاخص در پایان هفته در سطح یک میلیون و 310 هزار و 166 واحد قرار گرفت.

* افت کمتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل

روز شنبه شاخص کل هم‌وزن 698 واحد افت کرد و در روز یکشنبه سه هزار و 33 واحد کاهش داشت. این شاخص در روز دوشنبه تنها 334 واحد نزول کرد و در روز سه شنبه هزار و 738 واحد رشد داشت. شاخص کل هم‌وزن در روز چهارشنبه بازهم رشد کرد و 652 واحد بالاتر رفت.

شاخص کل هم‌وزن  در هفته چهارم مهرماه 1675 واحد معادل 44 صدم درصد کاهش یافت. این شاخص باید هفته آینده را در سطح 378 هزار و 595 واحدی شروع کند. شاخص فرابورس نیز در هفته گذشته 118 واحد، معادل 66 صدم درصد کاهش یافت.

* رشد ارزش کل معاملات و کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

میانگین ارزش کل معاملات بورس در هفته چهارم مهرماه با رشد 16 درصدی به 39 هزار و 846 میلیارد تومان رسید. مانند همه هفته های گذشته روز دوشنبه شاهد بیشترین ارزش معاملات بودیم و روز سه شنبه نیز کمترین ارزش معاملات در این هفته انجام شد.

از دیگر سو، میانگین ارزش معاملات خرد با کاهش 12 درصدی به هزار و 917 میلیارد تومان رسید. روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به هزار و 554 میلیارد تومان کاهش یافت. این یکی از کمترین ارقام ارزش معاملات خرد در سال 1401 است و از این نظر می‌توان گفت که وضعیت بورس چندان مساعد نیست.

* خروج پول حقیقی ها در تمام روزهای هفته

خروج پول حقیقی از بورس به پایان سومین هفته متوالی رسید. در این هفته هم در تمام روزهای معاملاتی، سهامداران حقیقی پول خود را از بازار خارج کردند. در هفته چهارم مهرماه هزار و 142 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد.

این هفته در 4 روز معاملاتی قدرت خریداران حقیقی کمتر از فروشندگان بود و در یک روز قدرت آن ها بیشتر از فروشندگان شد. روز چهارشنبه تنها روزی بود که خریداران بر فروشندگان غلبه کردند و شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.07 رسید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول